• 0

DGA-salaris en afroommethode 2019/2020

(aangepast)

Beste HL-leden,

 

Sinds enkele weken ben ik begonnen met een eigen zaak en lees ik de berichten op dit forum. Wat een informatie!

 

Echter, ik heb toch nog een aantal vragen over het DGA-salaris die mij niet helemaal duidelijk zijn.

 

De situatie:

- ik heb een holding-werkmij structuur en ben als enige in dienst van de holding;

- ik betaal mijzelf een brutoloon van €45k per jaar;

- ik verwacht in een jaar een winst voor belasting van €75k - €125k;

- ik heb een managementivereenkomst tussen holding en werkmij.

 

Mijn wensen:

a. Zoveel mogelijk geld overhevelen van werkmij naar holding;

b. Zo min mogelijk belasting betalen, vandaar een zo laag mogelijk loon;

c. Resterende winst in holding laten zitten, t.b.v. lagere belastingdruk.  Wordt later gebruikt voor pensioen, investeringen, lening aan privé t.b.v. aflossen hypotheek etc.

 

Mijn vragen:

1. Wat is een goed bedrag aan maandelijkse managementfee? Als ik €84k verwacht aan winst per jaar zou dit €7k ex btw kunnen zijn? Ik heb nog geen fiscale eenheid voor de btw, wil ik wel gaan aanvragen.

2. Wordt het salaris van €45k per jaar geaccepteerd bij een winst van €75-125k en een managementfee van €84k per jaar? Ik lees vanalles over de afroommethode, maar ook dat dit achterhaald zou zijn?

3. Hoe leg ik dit vast en moet ik dit afstemmen met de belastingdienst? Mijn functie bij mijn huidige opdrachtgever is een salaris in vaste dienst van circa €50-70k. Een DGA-loon van €45k is dan rond de 75%.

4. Voor een volgende opdracht kan dit anders zijn, bijvoorbeeld hoger loon in dienstverband of geen vergelijkbare functie. Hoe ga ik hier dan mee om?

5. Kan ik in jaren, indien gewenst, zomaar een aanvullende (hoge) dividenduitkering doen en hier dan netjes dividendbelasting over betalen. Of wordt dan ook verwacht dat ik meer loon uitbetaal als dit vaker voor komt?

6. Zijn er op bovenstaande antwoorden nog grote verschillen tussen 2019 en 2020?

 

Als ik de stappen van de Belastingdienst lees, zijnde minimaal €45k, maar hoogste van salaris werknemers binnen de bv en 75% van vergelijkbaar dienstverband zou het moeten kloppen. Echter, ik houd natuurlijk zo wel veel geld over in de bv en de managementfee is veel hoger. Ik wil voorkomen dat ik later alsnog een naheffing ontvang.

 

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp! Ik denk dat velen met deze zelfde vragen worstelen...

 

Axel

aangepast door Axel01
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.