• 0

Opties auto privé/zakelijk/elektrisch

Beste HL-leden,

 

Sinds enkele weken heb ik een eigen zaak (BV). Voor mijn werk zal ik ook regelmatig moeten reizen, echter een schatting van het aantal kilometers per jaar is moeilijk te maken. Ik schat nu 10-25k zakelijke kilometers per jaar.

 

Mijn huidige situatie:

- 2 auto’s in prive

- Betaling van €0,19 cent per kilometer aan privé voor zakelijke kilometers.

 

Nu zijn er naar mijn idee 4 opties:

1. In privé auto blijven rijden en €0,19 per kilometer laten uitbetalen door BV.

2. Een auto van privé verkopen aan de BV en hier enkel zakelijk mee rijden. De andere auto gebruik ik dan privé om bijtelling te voorkomen. Privé rijd ik circa 2000 km per jaar en de auto kost circa €100 per maand.

3. Een auto van privé verkopen aan de BV en hier zakelijk en privé mee rijden. Nieuwwaarde auto was €34k, dus zorgt voor een aardige bijtelling. De tweede auto verkopen.

4. Aankoop van een (tweedehands) BTW-auto, waarschijnlijk  elektrisch. Verkoop van de 2 privé auto’s. Hierdoor heb ik slechts voor 1 auto de lasten, heb ik een lage bijtelling, kan ik de btw aftrekken en alle kosten aftrekken in de zaak, betaal ik geen wegenbelasting en heb lage brandstofkosten.

 

Mijn vragen:

1. Zie ik iets over het hoofd? Lijkt mij dat optie 4 in veel gevallen de goedkoopste optie is en optie 3 de duurste?

2. Wat kost een elektrische auto mij? Stel aanschaf Hyundai Ionic voor €36k, terugvorderen van 21% BTW, terugvorderen van MIA (13,5% of 27%? over prijs exclusief BTW?).

3. Maakt het nog iets uit of ik de auto in gebruik neem/koop in 2019 of 2020? Bijtelling blijft 4% indien al op kenteken in 2019, maar hoe zit het met bijvoorbeeld de MIA?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

 

Axel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
7 uur geleden, Axel01 zei:

Nu zijn er naar mijn idee 4 opties:

1. In privé auto blijven rijden en €0,19 per kilometer laten uitbetalen door BV.

Er is nog een optie denkbaar ... 1b.

Die € 0,19 per kilometer is een belastingvrije vergoeding voor het zakelijk gebruik van uw privé auto. Dat houdt in dat u (veel) meer mag vragen voor het zakelijk gebruik. Over het meerdere van € 0,19 moet u dan nog wel inkomstenbelasting afdragen. De vraag hoeveel kunt u zelf het beste beantwoorden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Cosara zei:

Er is nog een optie denkbaar ... 1b.

Die € 0,19 per kilometer is een belastingvrije vergoeding voor het zakelijk gebruik van uw privé auto. Dat houdt in dat u (veel) meer mag vragen voor het zakelijk gebruik. Over het meerdere van € 0,19 moet u dan nog wel inkomstenbelasting afdragen. De vraag hoeveel kunt u zelf het beste beantwoorden.

Hi Cosara,

 

Bedankt voor jouw reactie. Hier had ik nog niet aan gedacht. Ga ik mee nemen in mijn overwegingen!

 

Axel

Link naar reactie
  • 0
30 minuten geleden, Wkhoek zei:

Ik zou zelf enige voorzichtigheid in acht nemen met een nieuw gestart bedrijf en me meer richten op omzet. De privé auto volstaat wel begrijp ik. Komt het scheepje met eu’s binnen varen, dan zou ik me focussen wat hiermee te doen. 

Hi Wkhoek,

 

Bedankt voor jouw waarschuwing. Ik ben echter een aantal maanden bezig geweest met opzetten en opdrachten binnen halen. Contracten zijn getekend met betrouwbare partijen, nu nog de uren maken. Vandaar dat ik mij nu hierop kan concentreren.

 

Axel

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Axel01 zei:

3. Maakt het nog iets uit of ik de auto in gebruik neem/koop in 2019 of 2020?

 

Die keuzeoptie is voorbij.. 2019 is nog 1,5 werkdag, zonder goede doorrekening moet je niet nu halsoverkop voor de 2019 optie gaan.

 

Daarnaast, niet als oordeel, maar wel als aandachtspunt.. je lijkt je wel erg te focussen op fiscaal voordeel, terwijl dat maar een beslisfactor hoort te zijn.

De eerste insteek is of moet zijn is of het wel nuttig en rendabel is voor de BV om een auto te bezitten of dat er flexibeler opties zijn. Daarbij speelt ook mee of je  de auto met eigen geld kan kopen of dat er gefinancierd of geleast moet worden.

Als je maar 2000km prive rijd dan is het logisch dat je een auto wil rijden zonder bijtelling want anders word de kosten per km zo hoog door de bijtelling dat je die prive km net zo goed met een taxi of huurauto kunt afleggen.. De bijtelling voor een auto met cataloguswaarde van 36k en inkomen van 45k is al bijna 325 netto per maand https://www.berekenhet.nl/inkomen/bijtelling-auto-van-de-zaak.html?berekening=wSQCz22hec

dat is 3900 per jaar voor 2000 km.. dat komt op bijna 2 euro per km. Conclusie: alle opties met bijtelling komen daarmee te vervallen toch?

 

Voor je de zakelijke keuze maakt om wel of geen auto op kosten van de BV aan te schaffen moet je naar 2 dingen kijken.

- de korte termijn verwachting van het gebruik (en dus de noodzaak van het hebben van een auto). Met de opdrachten die je nu al hebt moet je toch redelijk in kunnen schatten of je komend jaar eerder in de buurt van 10.000km uitkomt of eerder bij 25.000km.

- De gebruiksverwachting voor 4-5 jaar, wat een normale/gemiddelde gebruiksduur is voor een zakelijke auto, als starter is dat natuurlijk heel lastig in te schatten.

 

Bij 10.000 km per jaar kun je je afvragen of een huurauto of deelauto niet veel voordeliger zou zijn. Een auto van 36k kost elk jaar alleen al ca 4k-5k aan afschrijving , dan ben je op 10.000km dus alleen al minstens 40 cent per km kwijt aan afschrijving, maar bij de max fiscaal toegestane afschrijving 72 ct per km. Daar komen dan nog onderhoud, brandstof en belastingen bij. dus je zit zo op een 70ct tot 1 euro per km.
70-100 euro per dag kan je een heel nette auto huren,  dus dan is een huurauto al snel voordeliger voor de bv als je naar de totale kosten kijkt.

 

Voor die langere termijn optie moet je toch een redelijke inschatting kunnen maken wat het wordt. Het maakt nogal wat uit voor de kosten per km of je 10.000 per jaar rijd of 25.000 per jaar. Maar ook of je de auto zelf kan betalen of dat je financiering of leasecontract moet sluiten. Een belangrijke vraag is ook of je als startende bv wel meteen een verplichting voor 4-5 jaar moet willen aangaan, even los van de vraag of financiers het krediet willen verstrekken. Financiering kost ook weer extra geld waardoor de kosten per km ook oplopen..

 

Online zue je vooral die lange termijn berekeningen obv aannames met vooral aandacht voor het fiscale aspect, zeker tegen einde jaar om nog even snel te "profiteren" van de huidige fiscale regeling als een regeling wordt versobert. Voor gevestigde ondernemers die op basis van ervaring al weten wat hun jaarlijkse km zullen zijn kan dat echt een voordeeltje zijn.
Voor een starter met een bandbreedte van 10-25000km is het vooral een blinde gok die duur kan uitpakken als je aan een 4 jarig contract vast zit en je minder rijd.
Als starter moet je ook durven zeggen om eerst voor de flexibele optie te gaan, die wat duurder kan uitpakken als je succesvol bent dan om meteen voor de op papier goedkopere optie te gaan op basis van verwachtingen. Voordeel van de eerste keuze is dat als het goed gaat je die iets hogere kosten moeiteloos kunt betalen terwijl je bij de tweede optie jezelf behoorlijk financieel klem zet als de verwachtingen niet uitkomen omdat de omzet er niet (voldoende) is maar de kosten er wel zijn.

 

Kortom trap niet in de val van gemiddeld voordeligere optie en omdat dit de enige berekeningen zijn die je online tegenkomt, maar bepaal de keuze vooral ook op alle factoren. Elke niet uitgeven euro is een korting van 100%.. en altijd voordeliger dan misschien 10% voordeliger als alle inschattingen juist zijn.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Roel J zei:

Daarnaast, niet als oordeel, maar wel als aandachtspunt.. je lijkt je wel erg te focussen op fiscaal voordeel, terwijl dat maar een beslisfactor hoort te zijn.

Hi Roel,

 

Hartelijk dank voor jouw uitgebreide antwoord en jouw kijk op de situatie!

 

Ik ben het met je eens dat dit niet het enige zou moeten zijn om op te focussen.

 

4 uur geleden, Roel J zei:

Conclusie: alle opties met bijtelling komen daarmee te vervallen toch?

 

Precies, dit was ook mijn conclusie. Vandaar het aanhouden van een extra auto privé of het gebruiken van een elektrische zakelijke auto. Bedankt voor de bevestiging!

 

4 uur geleden, Roel J zei:

 

Met de opdrachten die je nu al hebt moet je toch redelijk in kunnen schatten of je komend jaar eerder in de buurt van 10.000km uitkomt of eerder bij 25.000km.

 

Was het maar zo eenvoudig. Ik werk voor diverse opdrachtgevers, waarvoor ik ook weer naar diverse klanten wordt gestuurd. Die locaties zijn vooraf niet altijd bekend en kunnen in een volgend jaar ook heel anders zijn.

 

4 uur geleden, Roel J zei:

 

Bij 10.000 km per jaar kun je je afvragen of een huurauto of deelauto niet veel voordeliger zou zijn.
70-100 euro per dag kan je een heel nette auto huren,  dus dan is een huurauto al snel voordeliger voor de bv als je naar de totale kosten kijkt.

 

De auto moet wel dagelijks voor de deur staan, het is niet zo dat ik perioden geen auto nodig heb. De BV kan trouwens niet de auto van privé huren neem ik aan (behalve dan via kilometervergoeding van bijvoorbeeld €0,19 per km)?

 

4 uur geleden, Roel J zei:

Als starter moet je ook durven zeggen om eerst voor de flexibele optie te gaan, die wat duurder kan uitpakken als je succesvol bent dan om meteen voor de op papier goedkopere optie te gaan op basis van verwachtingen. Voordeel van de eerste keuze is dat als het goed gaat je die iets hogere kosten moeiteloos kunt betalen terwijl je bij de tweede optie jezelf behoorlijk financieel klem zet als de verwachtingen niet uitkomen omdat de omzet er niet (voldoende) is maar de kosten er wel zijn.

 

Kortom trap niet in de val van gemiddeld voordeligere optie en omdat dit de enige berekeningen zijn die je online tegenkomt, maar bepaal de keuze vooral ook op alle factoren. Elke niet uitgeven euro is een korting van 100%.. en altijd voordeliger dan misschien 10% voordeliger als alle inschattingen juist zijn.

 

Ik denk dat je hier de spijker op zijn kop slaat Roel! Ik wil het allemaal meteen goed doen, maar ondernemen is nu eenmaal omgaan met onzekerheden. Meer dan mij goed laten informeren en een goede afweging maken kan ik niet doen.

 

Wel een goede kijk om te gaan voor het zekere met eventueel hogere lasten die je kunt dragen versus de gok maar wagen en zien hoe het loopt.

 

Axel

Link naar reactie
  • 0
57 minuten geleden, Axel01 zei:

De BV kan trouwens niet de auto van privé huren neem ik aan (behalve dan via kilometervergoeding van bijvoorbeeld €0,19 per km)?

De terbeschikkingstelling van een privaat vermogensbestanddeel wordt als overige inkomsten van de verhuurder belast in Box 1.

Tot € 0,19 voor elke zakelijke gereden kilometer is onbelast ... maar je mag best € 1,00 in rekening brengen, waarvan dan € 0,81 als overige inkomsten in Box 1 wordt belast.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.