Stefan Bakker Geplaatst: 29 december 2019 Stefan Bakker 13 0 Geplaatst: 29 december 2019 Hi High-level, Ik kan met iemand zaken gaan doen, echter staat hij niet ingeschreven bij de KVK. Hij is dus geen werknemer, ondernemer of freelancer. Kan dit zomaar? Hoe zit het bijvoorbeeld met betalingen en facturen? En zijn er nog andere zaken die hier bij komen kijken? Alvast bedankt, Stefan Link naar reactie
0 Highio Geplaatst: 29 december 2019 Highio 11,3k 467 Geplaatst: 29 december 2019 (aangepast) Vertel eens wat je van of met deze particulier wil... Groet, Highio 29 december 2019 aangepast door Highio "The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity." Link naar reactie
0 Roel J Geplaatst: 29 december 2019 Roel J Retired Mod 7,6k 33 1478 Geplaatst: 29 december 2019 13 minuten geleden, Stefan Bakker zei: Hij is dus geen werknemer, ondernemer of freelancer. beetje opletten met terminologie. als je geen werknemer of ondernemer bent dan ben je fiscaal juist vaak freelancer volgens de belastingdienst (en/of resultaatgenieter) zie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/ondernemer_voor_inkomstenbelasting/u_verricht_freelancewerkzaamheden In die link kun je ook lezen over de opt-in regeling loonbelasting en het feit dat een particulier mogelijk ook btw ondernemer wordt. Een andere regeling is de IB47 of uitbetaalde bedragen aan derden regeling, maar die kan alleen voor eenmalige / (zeer) incidentele werkzaamheden met dezelfde persoon https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/personeel_en_loon/uitbetaalde_bedragen_aan_derden/uitbetaalde_bedragen_aan_derden/uitbetaalde_bedragen_aan_derden2 Kortom, ja het is mogelijk om met particulieren te werken en te betalen maar er zijn wel de nodige spelregels die je moet aanhouden om te voorkomen dat ze toch als werknemer worden gezien en de particulier moet zelf beoordelen of ze btw ondernemer moeten worden danwel onder de vrijstelling KOR (2020 regeling) kunnen / willen vallen of het juist voordeliger is wel btw ondernemer te worden. Link naar reactie
0 Lucas1990 Geplaatst: 8 oktober 2020 Lucas1990 1 0 Geplaatst: 8 oktober 2020 Bedankt voor je antwoord. Ik kwam het net tegen. Ik ben echt blij dat ik je antwoord heb gevonden. vele groeten Voor meer informatie Link naar reactie
0 verbeekl Geplaatst: 8 oktober 2020 verbeekl 3 0 Geplaatst: 8 oktober 2020 Het is goed opletten geblazen. Daarom doe ik het bij voorkeur gewoon niet. Minimaal een ZZP titel of een 0-uren contract. Link naar reactie
Stefan Bakker
Stefan Bakker
Hi High-level,
Ik kan met iemand zaken gaan doen, echter staat hij niet ingeschreven bij de KVK. Hij is dus geen werknemer, ondernemer of freelancer.
Kan dit zomaar? Hoe zit het bijvoorbeeld met betalingen en facturen? En zijn er nog andere zaken die hier bij komen kijken?
Alvast bedankt,
Stefan
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen