Stefan Bakker 0 Posted December 29, 2019 Share Posted December 29, 2019 Hi High-level, Ik kan met iemand zaken gaan doen, echter staat hij niet ingeschreven bij de KVK. Hij is dus geen werknemer, ondernemer of freelancer. Kan dit zomaar? Hoe zit het bijvoorbeeld met betalingen en facturen? En zijn er nog andere zaken die hier bij komen kijken? Alvast bedankt, Stefan 0 Quote Link to post Share on other sites
0 Highio 455 Posted December 29, 2019 Share Posted December 29, 2019 (edited) Vertel eens wat je van of met deze particulier wil... Groet, Highio Edited December 29, 2019 by Highio 0 Quote "The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity." Link to post Share on other sites
0 Roel J 1,132 Posted December 29, 2019 Share Posted December 29, 2019 13 minuten geleden, Stefan Bakker zei: Hij is dus geen werknemer, ondernemer of freelancer. beetje opletten met terminologie. als je geen werknemer of ondernemer bent dan ben je fiscaal juist vaak freelancer volgens de belastingdienst (en/of resultaatgenieter) zie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/ondernemer_voor_inkomstenbelasting/u_verricht_freelancewerkzaamheden In die link kun je ook lezen over de opt-in regeling loonbelasting en het feit dat een particulier mogelijk ook btw ondernemer wordt. Een andere regeling is de IB47 of uitbetaalde bedragen aan derden regeling, maar die kan alleen voor eenmalige / (zeer) incidentele werkzaamheden met dezelfde persoon https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/personeel_en_loon/uitbetaalde_bedragen_aan_derden/uitbetaalde_bedragen_aan_derden/uitbetaalde_bedragen_aan_derden2 Kortom, ja het is mogelijk om met particulieren te werken en te betalen maar er zijn wel de nodige spelregels die je moet aanhouden om te voorkomen dat ze toch als werknemer worden gezien en de particulier moet zelf beoordelen of ze btw ondernemer moeten worden danwel onder de vrijstelling KOR (2020 regeling) kunnen / willen vallen of het juist voordeliger is wel btw ondernemer te worden. 0 Quote Link to post Share on other sites
0 Lucas1990 0 Posted October 8, 2020 Share Posted October 8, 2020 Bedankt voor je antwoord. Ik kwam het net tegen. Ik ben echt blij dat ik je antwoord heb gevonden. vele groeten 0 Quote Voor meer informatie Link to post Share on other sites
0 verbeekl 0 Posted October 8, 2020 Share Posted October 8, 2020 Het is goed opletten geblazen. Daarom doe ik het bij voorkeur gewoon niet. Minimaal een ZZP titel of een 0-uren contract. 0 Quote Link to post Share on other sites
Hi High-level,
Ik kan met iemand zaken gaan doen, echter staat hij niet ingeschreven bij de KVK. Hij is dus geen werknemer, ondernemer of freelancer.
Kan dit zomaar? Hoe zit het bijvoorbeeld met betalingen en facturen? En zijn er nog andere zaken die hier bij komen kijken?
Alvast bedankt,
Stefan