• 0

KOR 2019 - voorbelasting als kosten opvoeren

Ik heb een kleine onderneming waarmee ik in 2019 onder de kleine ondernemingsregeling val.

 

Op dit moment moet ik € 1080,- BTW afdragen, dit is onder de € 1345,- grens.

 

Ik wil dit jaar graag maximaal gebruik kunnen maken van de KOR regeling, dus ik wil meer BTW afdragen, niet € 1080,- maar meer richting de € 1345,-.

Aangezien ik gebruik kan maken van de KOR regeling krijg ik toch € 1345,- terug. 

 

Meer verkopen gaat mij dit jaar niet meer lukken, nu vroeg ik mij af of het ook is toegestaan om niet al mijn betaalde voorbelasting op te voeren in de kwartaalaangifte, maar een gedeelte hiervan als kosten.  

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
33 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Nee, je kunt geen voorbelasting als kosten opvoeren als deze gewoon aftrekbaar is voor de btw.

 

Groet

Joost

Maar stel nu dat TS één of meer inkoopfacturen kwijt raakt, dan vervalt daarmee toch het recht op BTW aftrek op die uitgaven?

Link naar reactie
  • 2

 

1 uur geleden, Strider zei:

Meer verkopen gaat mij dit jaar niet meer lukken, nu vroeg ik mij af of het ook is toegestaan om niet al mijn betaalde voorbelasting op te voeren in de kwartaalaangifte, maar een gedeelte hiervan als kosten. 

 

Volgens mij mag het op zich gewoon, en wel om de reden je er de Belastingdienst er ook niet tekort mee doet. Je vraagt immers minder btw terug dan waar je recht op hebt. Daar hebben ze geen probleem mee. Maar je schiet er júist door de KOR geen zak mee op.

 

Stel voor dat je 10.000 euro omzet hebt en 5.000 euro kosten. Om de KOR te maximaliseren kies je ervoor om de btw over 1.400 euro van je kosten niet via de omzetbelasting terug te vragen. Wat levert je dat op?

 

    BTW       BTW
Omzet 10.000 2.100   Omzet 10.000 2.100
Kosten excl. btw 5.000 1.050   Kosten excl. btw 3.600 756
Kosten incl. btw 0 0   Kosten incl. btw 1.694 0
Winst 5.000     Winst 4.706  
Winst uit KOR 1.050 1.050   Winst uit KOR 1.344 1.344
Fiscale IB-winst 6.050 0   Fiscale IB-winst 6.050 0

 

Het antwoord is dus: helemaal niets.

Je hebt weliswaar je KOR "verhoogd", maar in de praktijk betekent dit in beide gevallen dat je niets hoeft af te dragen. Geen cashflowverschil dus (je mag in beide gevallen houden wat je hebt). Voor de winst maakt het ook niet uit. Je verlaagt weliswaar je winst door de btw over een deel van je inkopen als kosten op te voeren, maar het verhoogt je winst wegens de KOR met hetzelfde bedrag. Je betaalt dus ook voor de inkomstenbelasting over exact hetzelfde bedrag belasting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Dan wordt het een ethische discussie. Voor de btw heeft hij dan inderdaad minder voorbelasting, terwijl hij voor de IB aftrek die kosten inclusief btw ook anders mag bewijzen inderdaad, bijvoorbeeld via een bankafschrift

Een inkoopfactuur is een bewijs van wie, voor wat, voor hoeveel  en wanneer is zakelijks of privé is betaald.  Een mutatie op een bankafschrift is, zowel voor de OB als ook voor de IB, volstrekt onvoldoende.
 

Zonder voldoende bewijs, dienen gemaakte kosten als privé-opnamen in de administratie verwerkt te worden. De ethiek zou daarbij geen rol van betekenis mogen hebben.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
13 minuten geleden, Cosara zei:

Een inkoopfactuur is een bewijs van wie, voor wat, voor hoeveel  en wanneer is zakelijks of privé is betaald.  Een mutatie op een bankafschrift is, zowel voor de OB als ook voor de IB, volstrekt onvoldoende.

 

Voor zover ik weet zijn de eisen voor de inkomstenbelasting en omzetbelasting niet hetzelfde. Voor de omzetbelasting heb je een factuur nodig die aan de factuureisen voldoet om de BTW te kunnen terugvragen. Voor de inkomstenbelasting geldt een veel lagere bewijslast en hoef je kosten alleen maar aannemelijk te kunnen maken.

 

Als je dus kosten alleen via een afschrifje aannemelijk kunt maken, dan is de BTW niet terug te vragen, maar mag je het hele bedrag wel als kosten aftrekken van je winst (inclusief de BTW).

 

aangepast door prinsrachid
autocorrectiecorrectie

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, prinsrachid zei:

Voor de inkomstenbelasting geldt een veel lagere bewijslast en hoef je kosten alleen maar aannemelijk te kunnen maken.

Als het gaat om periodieke betalingen, middels incasso of agenderen, is dat aannemelijk maken geen probleem, aangezien dat, ooit eens,  op papier is gezet.

 

De afboeking van een bedrag voor een aankoop bij de Hema wordt toch wat lastiger ... hoe maak je het verschil tussen een onderbroek en printerpapier aannemelijk ?

... of een afboeking van een benzinestation ... koop je daar voor 60 euro aan energiedrankjes voor eigen genot of voor het genot van je auto ?

 

Bij twijfel ... niet declareren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Of het aannemelijk maken moeilijk is of niet, is niet relevant voor het feit dat je stelling dat je kosten voor de inkomstenbelasting moet bewijzen niet correct was.

 

Dat jij persoonlijk die hogere bewijslast wel voor je klanten hanteert en mensen daarmee mogelijk een mogelijke aftrekpost ontzegt, is uiteraard een eigen keuze. Het voorkomt in ieder geval discussies over twijfelgevallen. Je zal de fiscus in ieder geval niet horen klagen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, prinsrachid zei:

Dat jij persoonlijk die hogere bewijslast wel voor je klanten hanteert en mensen daarmee mogelijk een mogelijke aftrekpost ontzegt, is uiteraard een eigen keuze. Het voorkomt in ieder geval discussies over twijfelgevallen.

Ik zie bijna dagelijks creatieve aftrekposten voorbij trekken die zakelijk gezien niets met de onderneming te maken hebben. Met enige regelmaat moeten ondernemers tegen zichzelf beschermt worden.

 

1 uur geleden, prinsrachid zei:

Je zal de fiscus in ieder geval niet horen klagen.

Dat komt, enkel en alleen, omdat de kans op een boekencontrole nagenoeg verwaarloosbaar is. De kans dat je een prijs wint in de Staatsloterij is vele malen groter.

 

Aangezien het horizontaal toezicht reeds lang geleden een stille dood is gestorven, zal het er ongetwijfeld ooit nog eens van komen, dat de externe administrateur c/q boekhouder voor de juistheid en volledigheid van de administratie en aangifte verantwoordelijk en aansprakelijk wordt gesteld, zoals in veel Europese landen reeds het geval is.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 301 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.