• 0

Ik wil graag eigen privegeld, tijdelijk lenen aan mijn eenmanszaak, mogelijk?

Beste Lezer,

 

Het zit zo. Ik sta op het punt te starten met een soort van Webwinkel. Nu heb ik hooguit voor een maand of 2, een korte lening nodig, van slechts zo'n 5000 euro. Daarmee kan ik dan een eerste (en tweede) voorraad aanschaffen, vervolgens heb in genoeg verdiend om de volgende voorraad met het winstgemaakte geld aan te schaffen.

 

Nu wil ik het bedrag dus slechts lenen, van mezelf, aan mijn bedrijf.

 

Zodat ik het, zonder er belasting over te betalen, ook weer zo terug kan halen. Die belasting is er overigens al in eerste instantie over betaald.

 

Hoe pak ik dit aan? Hoe zet ik het in de boekhouding? Waarschijnlijk een simpele vraag voor jullie, maar ik zou graag willen weten hoe het zit. Alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom Weltcom,

 

Gebruik hiervoor een balansrekening Rekening Courant Prive. Stortingen en opnames boek je daar op/af. Mutaties zijn hiermee resultaatneutraal en hebben geen invloed op belastingen.

www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Weltcom,

 

aangezien het vermogen van je eenmanszaak tot je privé vermogen behoort, klinkt lenen aan jezelf in dit verband een beetje vreemd.

 

Dit valt natuurlijk gewoon onder de kapitaalopnamen en kapitaalstortingen van de firmant. Hiervoor kun je dus voor zowel de storting als de terugstorting(opname) de balansrekening kapitaal(eigen vermogen) gebruiken.

 

Bij het storten(lenen aan je eenmanszaak):

 

Bank

a) Kapitaal

 

Bij terugbetalen(opname)

Kapitaal

a) bank

 

Succes

Rob

Link naar reactie
  • 0

Als je voordat je je bankrekening voor bedrijf hebt geopend en voordat bedrijf is gestart kosten hebt gemaakt en die prive hebt betaald, boek je die dan zo in:

 

algemene kosten

aan prive

??

(bijvoorbeeld....)

 

ik heb het dus niet eerst op de bankrekening gestort, maar het waren wel bedrijfsuitgaven

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.