• 0

uittreding VOF

Hallo,

Graag zouden wij u willen vragen om uw advies.

8 jaar geleden zijn wij (ik en mijn zakenpartner) een VOF gestart bestaande uit 2 personen.

Daarin hebben wij een klantenkring gecreerd welke in de loop der jaren is gegroeid.

 

2 jaar geleden hebben wij een derde persoon in de VOF opgenomen. Afspraak: alles gedeeld door 3:

kosten en inkomsten en werkuren afgezien welke klant wij ieder zouden aanbrengen met zijn eigen budgetten.

Dit houdt in, de een heeft een klant waarin veel werkuren zitten en boekt voor € 3000,- terwijl bij de  ander een klant boekt in minder tijd voor € 6000,-

Aangezien ieder evenveel werkuren per week heeft, zijn de inkomsten gedeeld door 3

Helaas is het er niet van gekomen een VOFcontract op te stellen.

 

Na deze 2 jaar waarin deze derde persoon in ons al lopende bedrijf vrijwel zorgeloos is binnengestapt, geeft deze aan eruit te willen stappen met als reden dat zij zoals zij het nu ineens noemt  'eigen klanten' in eigen beheer wilt nemen om zo een royaler salaris over te gaan houden en wilt dus uittreden.

 

Onze vraag is dus: Kan dit zomaar?

Zij is bij ons ingetreden en heeft geen eigen opstart gehad, alles stond voor haar klaar en is meteen kunnen beginnen met boeken. Wijzelf hebben voorafgaand 6 jaar geknokt om het bedrijf te laten groeien waarin zij zo is in kunnen stappen 2 jaar geleden op basis 6 jaar goodwill.

Zij draagt letterlijk aan dat haar winstaandeel groter is en de aantal boekingen op basis van eigen gecalculeerde cijfers, maar telt daarbij niet onze werkuren mee die ook hierin zitten en administratieve vaardigheden welke wij daarnaast altijd nog zelf hebben gedaan. 

Zij heeft naar ons gevoel meteen binnen ons bedrijf haar eigen imperium opgebouwd en daar wil ze er botweg gezegd nu mee uitperen.

Wij voelen ons enorm gebruikt maar willen ons bedrijf niet opgeven.

 

Hebben wij juridisch gezien rechten hierin?

 

Alvast bedankt.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Lussane, allereerst welkom op Higherlevel!

 

6 uur geleden, Lusanne zei:

Hebben wij juridisch gezien rechten hierin?

 

Nu er geen VOF overeenkomst is, heeft iedereen dezelfde rechten: de VOF houdt op te bestaan (dat is géén keuze zonder VOF overeenkomst!)  en er wordt afgerekend  en een ieder heeft recht op 1/3 van de waarde/klanten etc. 

 

Advies: schakel zo snel mogelijk een ter zake kundige jurist of advocaat in en een boekhouder. Dat is overigens niet bedoeld om de zaak op de spits te drijven, maar om dat juist te voorkomen.  Alle vennoten hebben belang bij een reality check en begeleiding door professionals; des te sneller zijn jullie uit elkaar en kan ieder verder gaan. 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Norbert,

 

even voor mijn eigen duidelijkheid, als onze collega uittreed, betekend dat ik met mijn andere collega de VOF niet kan voortzetten? Dat is namelijk wel de bedoeling. Eigenlijk is het een kwestie van 1 persoon uitschrijven net zoals ze is toegetreden zeg maar.. VOF willen we zowieso doorzetten....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.