Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Healthy17

Problemen anti kraak bedrijf/ bruikleenovereenkomst

Recommended Posts

Ik maak sinds een week of 15 gebruik van een zakelijke anti kraak ruimte. 13 weken hiervan is de verwarming al stuk en is het in mijn ruimte ijskoud. Ik kan er geen massages geven waarvoor de ruimte bedoelt was. Nu heeft het anti kraak bedrijf in hun contract staan dat ze niet verantwoordelijk zijn voor verwarming en de eigenaar heeft uiteraard ook geen haast om de ketel te maken. Ik heb nu al bijna €1000 betaald voor een ruimte die ik niet kan gebruiken. Ik mag wel een straalkacheltje aanschaffen. Natuurlijk kan ik niet met een straalkacheltje ontspannende massages gaan geven.

Ik lees dat bij een anti kraak je een bruikleenovereenkomst hebt en geen huurovereenkomst en ze dus niet aansprakelijk zijn. Toch lees ik op juridische fora wel dat, wanneer de servicekosten (€225 per maand) dermate hoog zijn dat het wel een verkapte huurovereenkomst is ongeacht wat er in het contract staat. In dat geval zijn ze dus wel verantwoordelijk. Ik wil graag weten hoe ik juridisch sta en bij wie ik moet zijn om me te helpen. Ik wil graag de ruimte opzeggen maar vind de €1000 schade die ik heb geleden als starter een fors bedrag. Ik wil weten of ik recht heb op compensatie en wat ik kan kan doen in deze situatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de verwarming het niet doet, waar betaal je dan 225 euro servicekosten voor?

 

Wat staat er precies in de overeenkomst? Wat zijn de wederzijdse verbintenissen?


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Branko Collin zei:

Als de verwarming het niet doet, waar betaal je dan 225 euro servicekosten voor?

  

2 uur geleden, Healthy17 zei:

13 weken hiervan is de verwarming al stuk

 

2 uur geleden, Healthy17 zei:

Ik heb nu al bijna €1000 betaald

 

2 uur geleden, Healthy17 zei:

€225 per maand

 

Als ik het zo lees dan vermoed ik dat de 225 euro geen servicekosten zijn, maar anti-kraak huur.

Je hebt bijzonder weinig rechten als je gebruik maakt van anti-kraak. Vraag het voor de zekerheid na bij een jurist, maar ik ben er vrij zeker van dat je geen recht hebt  op compensatie in dit geval.

 

Anti kraak is kost weinig, maar die lage kosten komen ergens vandaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een bruikleenovereenkomst. De vergoeding van €225 per maand betaal je voor het gebruik van de ruimte als werkruimte. 
Ze hebben de volgende alinea in hun contract opgenomen: 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebreken aan het object

16. Ad Hoc Beheer is niet aansprakelijk voor de eventuele schadelijke gevolgen van enig gebrek, hetzij verborgen, hetzij openlijk, dat het gebruik van het object mocht verhinderen of verminderen. Indien Bruiklener en/of personen die met zijn toestemming of goedvinden in of in de nabijheid van het object aanwezig zijn door of in verband met het object of enig daaraan klevend gebrek schade mocht(en) ondervinden, dan komt deze schade geheel voor rekening en risico van de betrokkenen zelf. Bruiklener zal de eigenaar/beheerder en/of Ad Hoc Beheer vrijwaren van iedere aanspraak van derden op vergoeding van schade als hier bedoeld. Noch de eigenaar/beheerder noch Ad Hoc Beheer kan jegens Bruiklener worden verplicht tot het plegen van enig onderhoud of enige reparatie aan het object.

 

Ik kom online op de sit woonbond.nl wel het volgende tegen: 

Wat moet er in het contract staan?

Voor bruikleenovereenkomsten geldt dat de bruikleengever géén vergoeding mag vragen voor het gebruik, alleen een tegemoetkoming in service- of administratiekosten.

 

Dat zou het dus inhouden dat ik €225 aan service en administratiekosten betaal wat dermate hoog is dat het toch om een verkapte huurovereenkomst zou gaan?

 
Verderop in het artikel: 

Wanneer is bruikleen toch huur?

Als de bewoner maandelijks een vergoeding voor de woonruimte betaalt en zelf ook nog voor gas, water en licht moet betalen, is er feitelijk toch sprake van huurbetaling en dus van een huurovereenkomst.

Ik betaal niet apart voor gas water en licht maar €225 betalen voor een ruimte die je moet gaan verwarmen met een straalkacheltje  vind ik voor ontspanningsmassages geen optie. Ik heb ook geen idee hoe je 45m2 anders kunt verwarmen dan via de regulier verwarming of straalkachel.

Anti kraak kost niet veel maar €225 per maand voor een ruimte die stervenskoud en onbruikbaar is voor het doel waarvoor je hem gehuurd hebt is echt €225 te veel!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je citeert de woonbond over woonruimte, maar jij huurt zo te lezen een bedrijfsruimte, dat zijn al twee onvergelijkbare zaken.

 

Voor huur van bedrijfruimten is er al veel meer contractvrijheid dan voor woonruimte. Bij woonruimte komt veel sneller bescherming van de huurder om de hoek kijken.

 

ik denk niet dat je bij bedrijfsruimten kan schermen met het argument dat 225 euro  meer is dan administratie en servicekosten.

Maar zelfs als dat wel kan, over het algemeen liggen de  "servicekosten" voor een bedrijfspand een stuk hoger liggen dan voor woningen. Dus 225 hoeft geen vreemd bedrag te zijn, bij een beetje appartement of woning zit je ook zo op 100 euro servicekosten en als Gas licht en water er ook in zitten dan ga je snel naar 200 euro, ook voor een woning.

Bij bedrijfspanden is kan alleen al het vastrecht voor de energieaansluiting en water voorzieningen een stuk hoger zijn omdat er aansluitingen met grotere capaciteit nodig zijn. Die kosten worden, naast (verwachte) verbruikskosten ook doorbelast bij anti-kraak. Het voordeel zit in dat je niet bepaald voor het pand maar wel voor alle aanwezige faciliteiten (dus ook voor lift, evt alarm/beveiliging, parkeervoorzieningen e.d.)

 

Prioriteit lijkt mij de keuze te maken om wel of niet de ruimte op te zeggen als je hem niet kan gebruiken. WAnt zelfs al zou je (een deel van) de vergoeding terug kunnen vorderen heb je geen middelen om ze te dwingen tot reparatie en blijft je werkruimte onbruikbaar.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat de vraagsteller een punt heeft waar het een geoormerkt bedrag betreft; servicekosten horen ook echt servicekosten te zijn. De eerste stap zou dan zijn een specificatie van die servicekosten te vragen, want als je gas betaalt voor een kachel die het niet doet, dan hoor je lijkt me korting te krijgen.

 

Of je met de hoge servicekosten in de hand kunt beweren dat er sprake is van verkapte huur, durf ik niet te zeggen, dat hangt van heel veel zaken af. Als je het precies wil weten, zou je met je contract naar een advocaat kunnen gaan. Veel advocaten bieden een gratis intakegesprek (maar niet allemaal).

 

De stelling "€225 per maand voor een ruimte die stervenskoud en onbruikbaar is voor het doel waarvoor je hem gehuurd hebt" volg ik niet helemaal, want je hebt de ruimte niet gehuurd, de uitlener heeft niets met jouw doel te maken, en 225 euro per maand kan ook veel te goedkoop zijn voor een verwarmde ruimte van 45 vierkante meter (zou de uitlener kunnen stellen). Hier in Amsterdam krijg je voor dat bedrag in veel wijken niet eens een onverwarmde garagebox.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Is dat wel een levensvatbare onderneming als je geen fatsoenlijke ruimte kan huren?

 

Hoeveel uur per maand gebruik je die ruimte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor de reactie. Ik ga de ruimte opzeggen.

Ik ben zelf starter en nog studerend. Dus mijn onderneming kan nu geen hoge huurkosten maken maar ik wilde wel professioneel van start met een praktijkruimte in plaats van een zolderkamer. Maar aangezien een warme zolderkamer beter is dan een ijskoude praktijkruimte ga ik hem toch maar opzeggen. 

Ik vond het alleen erg jammer van mijn investering van €1000 aangezien ik er 2 weken fulltime heb kunnen werken.

 

Fijne jaarwisseling!

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 uur geleden, Healthy17 zei:

Ik betaal niet apart voor gas water en licht maar €225 betalen voor een ruimte die je moet gaan verwarmen met een straalkacheltje  vind ik voor ontspanningsmassages geen optie.

Ik heb ook geen idee hoe je 45m2 anders kunt verwarmen dan via de regulier verwarming of straalkachel.

 Volgens mij zoekt u de oplossing in de verkeerde richting en stopt u daar teveel energie in.

 

Er is overigens keuze genoeg in grote elektrische kachels en gaskachels voor industrie en horeca. Voor die €225 ‘all in’ gaat u waarschijnlijk nog geen bezemkast met centrale verwarming vinden.

 

Aan u de keuze welke kant van de munt u gaat kiezen ... geld uitgeven voor een grote kachel ... of geld uitgeven voor een betere locatie met verwarming. Terug naar de zolderkamer kan natuurlijk ook.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 67 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept