• 0

Startersperiode UWV en bestaande activiteiten

Ik ben op zoek naar een antwoord op de vraag of ik gebruik kan maken van de startersperiode van het UW, gelet op onderstaande - wat bijzondere - situatie.

 

Met ingang van 1 maart kan ik aanspraak maken op een ww uitkering. Nu wil ik gaan starten als freelance/ interim accountant of internal auditor hierbij zou ik gebruik willen maken van de startersregeling.   Wat ik wil  is mij gaan verhuren en het is niet de bedoeling om een een eigen administratie- of accountantskantoor te gaan opzetten.

Alleen nu wil het dat:

- Ik reeds jaren een kvk inschrijving heb voor wat administratie dienstverlening. De omvang van de totale werkzaamheden bedraagt 50 uur per jaar. Hiervoor werf ik geen nieuwe klanten, heb geen website, geen eigen bankrekening, etc)

- 2 jaar geleden een BV  opgericht om van daaruit met 2 andere kennissen gezamenlijk opdrachten te doen waarbij een combinatie van onze expertises ingezet wordt. Het afgelopen jaar heb ik hier 50 uur aan besteed en we hebben 1 opdracht gedaan. Vanuit de fiscus hebben we toestemming om het gebruikelijk loon op nihil te stellen voor 2018 en 2019 en bij ongewijzigde omstandigheden ook voor 2020. Van deze onderneming is er wel een website, etc. Voorlopig houden we deze BV aan maar zijn niet van plan om hier actief mee door te gaan. Iedere betrokkenen haalt zijn hoofdinkomen uit freelance werkzaamheden of loondienst en incidenteel wordt een gezamenlijk een opdracht vanuit de deze BV uitgevoerd.

 

Kan er in deze omstandigheden gebruik worden gemaakt van de startersregeling? Als ik werkzaamheden zou gaan doen die reeds voortbouwen op de bestaande activiteiten dan is mij helder dat dit waarschijnlijk niet mogelijk is. Maar is dit ook zo als je een nieuwe activiteit wil gaan starten, in dit geval freelancer?

 

Ik ga hier binnenkort ook contact over zoeken met het UWV maar ben wel benieuwd naar de meningen hier, dit mede ter voorbereiding.

 

NB: In hoeverre staat het UWV reeds open voor een gesprek hierover als je feitelijk nog geen aanspraak maakt op de WW? In mijn geval zal dit pas vanaf van 1 maart zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Leoon2019,

 

Goed dat je onderzoekt of je in jouw situatie gebruik kan maken van de startperiode tijdens de WW vanaf maart komend jaar.

 

Degene die beslist of je gebruik kan maken van de startperiode tijdens de WW is de adviseur werk van UWV. De enige manier om een gesprek met een adviseur werk van UWV te voeren om het te hebben over jouw eigen bedrijf en jouw plannen hiermee, is om de hiervoor beschikbare procedure te volgen. Hier kan je mee beginnen, nadat je jouw WW hebt aangevraagd. WW kan je vanaf een week voor jouw laatste contractdag aanvragen via werk.nl.

 

Nadat je WW hebt aangevraagd, kan je op de volgende manier toestemming krijgen om gebruik te maken van de startperiode:

-          Eerst volg je de training ‘Zelfstandig ondernemen met een WW-uitkering’ op werk.nl.

-          Vervolgens krijg je een bewijs van deelname aan deze training.

-          Via het sturen van een bericht in jouw Werkmap, met het bewijs van deelname als bijlage, vraag je om toestemming aan jouw adviseur om de startperiode te mogen beginnen.

-          Je wordt uitgenodigd om op gesprek met de adviseur werk te komen om jouw plannen te bespreken.

 

Je hoeft niet te wachten met het volgen van de training, totdat je de startperiode aanvraagt. Deze kan je nu ook al volgen. Ondanks de informatie in de training, raad ik je wel aan om de startperiode aan te vragen. Het is aan de adviseur werk om te beslissen of je de startperiode krijgt in jouw specifieke situatie.

 

Heel veel plezier en succes toegewenst met jouw werkzaamheden en een fijne jaarwisseling toegewenst.

 

Met vriendelijke groet,
Wieger

 

UWV Webcareteam

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.