• 0

Indirecte verkoop softwarelicenties

(aangepast)

Beste,

 

Ik houd mij bezig, als eenmanszaak, met het verkopen van softwarelicenties (activatiecodes) op (buitenlandse) online marktplaatsen (OMs). Zelf koop ik de licenties in van particulieren op OMs zoals Ebay. Ik betaal dus geen BTW voor de licenties, en vandaar zie ik ze als margegoederen (correct?).

 

Na de inkoop 'upload' ik de licenties op een OM, en bepaal ik de verkoopprijs incl. 21% BTW. Zodra een klant een licentie van mij koopt, int de OM het geld, en draagt de 21% BTW af. De verkoop vindt dus plaats tussen de OM en de klant. Vervolgens kan ik de winst (de omzet minus enkele provisies) die ik gemaakt heb op de OM, laten overschrijven naar mijn rekening.

 

Nu vraag ik mij het volgende af:

  1. Klopt het, feitelijk gezien, dat ik niks verkoop? Heb ik dus niks te maken met bijv. de margeregeling? Eigenlijk heb ik mijn vraag hierboven beantwoord, maar aangezien ik indirect toch verkoop, twijfel ik.
  2. Zelf kan ik bepalen hoeveel van de winst, die ik op de OM gemaakt heb, laat overschrijven. Stel ik heb in totaal 500€ winst gemaakt, en laat maar 100€ overmaken, hoe zou ik dit dan verklaren in de boekhouding?
  3. Aangezien ik vergoedingen/inkomsten ontvang van (buitenlandse) bedrijven, zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden? Ik begrijp dat dit nogal een brede vraag is, maar het is mij nog niet gelukt om hier een antwoord op te vinden. Een duwtje in de goede richting, bijv. op welke termen ik moet zoeken, zou al helpen.

 

Ik verwacht niet dat één iemand alle antwoorden heeft op het bovenstaande, maar mocht je al een vraag kunnen beantwoorden, zou dat top zijn!

 

Met vriendelijke groet,

Leo

aangepast door LeoLice
Genummerde lijst toegevoegd
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

1. Het gaat hier niet om of je iets "verkoopt". Wat van belang is of je:

- Goederen levert, of

- Diensten verricht.

 

En dit zijn diensten.

De margeregeling is alleen voor goederen, dus hier niet van toepassing.

 

Overigens: als dit (en dat zou best eens kunnen, lijkt mij) z.g. "elektronische diensten" betreft dan worden deze (voor de BTW) belast in het land van de afnemer! Dus dan helemaal geen 21% Nederlandse BTW, maar lokale omzetbelasting...

Maar misschien dat Ebay (of wat het ook mag zijn) dit allemaal vanzelf voor je regelt, dat weet ik verder niet natuurlijk.

 

 

2. Je moet in je administratie de 500,- winst verantwoorden, hoeveel je aan een bepaalde rekening vervolgens overmaakt (100,- of 500,- of iets anders) is niet relevant voor de belastingheffing.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.