• 0

Voedingssupplementen, HACCP en aansprakelijkheid

Goedenavond allen,

Ik heb inmiddels mijn onderstaande vraag al gegoogeld en geprobeerd een duidelijk eenduidig antwoord te krijgen. Ook heb ik al gezocht op dit forum. Echter krijg ik geen antwoord die voor mijn gevoel volledig bij mijn vraag aansluit.

 

Ik wil een webshop gaan opstarten voor de verkoop van voedingssupplementen (vitaminen en mineralen). Het gaat om bestaande merken. Het gaat dus niet om een private label. Deze producten koop ik in, in Groot-Brittannië bij een groothandel (die ook niet zelf produceert) en verkoop ik in Nederland en België.

 

Is het in deze situatie ook verplicht om een voedselveiligheidsplan (HACCP) te hebben? 
Hoe zit het daarnaast met (product)aansprakelijkheid? Wie is er verantwoordelijk mocht er een claim komen (indien nodig eventueel afdekken met verzekering?)? 


Alvast bedankt voor jullie reactie.

Met vriendelijke groet,
Dennis

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

Goedemorgen Dennis, hartelijk welkom!

 

11 uur geleden, DennisRn zei:

Is het in deze situatie ook verplicht om een voedselveiligheidsplan (HACCP) te hebben? 

 

Alle exploitanten van levensmiddelenbedrijven moeten een op HACCP gebaseerd voedselveiligheidssysteem hebben. Dit is een verplichting volgens de Verordening (EG) nr. 852/2004. Wellicht kom je een heel eind met de HACCP voor transport & logistiek.

 

11 uur geleden, DennisRn zei:

Hoe zit het daarnaast met (product)aansprakelijkheid? Wie is er verantwoordelijk mocht er een claim komen (indien nodig eventueel afdekken met verzekering?)? 

 

Voor zover ik begrijp uit de Richtlijn 85/374/EEG is de producent in beginsel aansprakelijk (indien de groothandel importeert van buiten de EU is de groothandel de producent). ¨In beginsel¨ houdt in dat de aansprakelijkheid naar jou kan worden verlegd indien jij niet voldoet aan de wettelijke eisen, denk bijvoorbeeld aan het verkopen met verlopen THT zonder een risico analyse.

 

Dit kan natuurlijk door de Brexit wel veranderen.. Echter is dit niet mijn vakgebied, dus wellicht dat iemand met meer kennis dit corrigeert of verduidelijkt..

aangepast door jajajeroen
toevoeging
Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, jajajeroen zei:

Voor zover ik begrijp uit de Richtlijn 85/374/EEG 

Europese Richtlijnen zijn geen wetgeving, maar doelstellingen.  In dit geval is die doelstelling verwerkt in het Burgerlijk Wetboek Boek 6, artikel 185 en verder

 

1 uur terug, jajajeroen zei:

is de producent in beginsel aansprakelijk

Klopt

 

1 uur terug, jajajeroen zei:

Dit kan natuurlijk door de Brexit wel veranderen..

Helemaal correct

 

12 uur geleden, DennisRn zei:

Wie is er verantwoordelijk mocht er een claim komen 

Voor ontwerp- en productiefouten: de fabrikant. Voor eventuele besmetting of bederf tijdens transport of opslag:  jij. 

 

12 uur geleden, DennisRn zei:

(indien nodig eventueel afdekken met verzekering?)? 

Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is altijd aan te raden. En aangezien je niet importeert van buiten de EU mag dat zowel qua acceptatie als kosten geen probleem zijn. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste jajajeroen en Norbert,

Bedankt voor jullie heldere toelichting.

 

De aansprakelijkheid is mij duidelijk.

 

Echter nog een laatste vraag/aanvulling. In eerste instantie zullen de producten direct geleverd worden vanuit de leverancier aan de klant. In de beginfase houd ik zelf dus geen voorraad aan. Volsta ik dan nog steeds met de HACCP voor transport & logisitiek? Of is die in dat geval zelfs niet nodig en moet ik iets anders doen om waarborgen te treffen?

 

Is in deze situatie een HACCP voor transport & logisitiek eenvoudig zelf te doen?

 

Groeten,
Dennis

aangepast door DennisRn
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Europese Richtlijnen zijn geen wetgeving, maar doelstellingen.  In dit geval is die doelstelling verwerkt in het Burgerlijk Wetboek Boek 6, artikel 185 en verder

 

Dank voor deze aanvullende correctie!

 

1 uur geleden, DennisRn zei:

Echter nog een laatste vraag/aanvulling. In eerste instantie zullen de producten direct geleverd worden vanuit de leverancier aan de klant. In de beginfase houd ik zelf dus geen voorraad aan. Volsta ik dan nog steeds met de HACCP voor transport & logisitiek? 

 

Op basis van de door jou gegeven informatie ga ik daar wel vanuit, er zullen waarschijnlijk wel aspecten in staan die voor jou (nog niet) van toepassing zullen zijn.  De CCP´s die voor jou van belang zullen zijn, zijn onder andere maar niet uitsluitend: Temperatuurregistratie (indien het een gekoeld product betreft), THT/TGT en traceerbaarheid. Dit zou in principe allemaal kunnen worden vermeld op de (elektronische) pakbon.

 

1 uur geleden, DennisRn zei:

Is in deze situatie een HACCP voor transport & logisitiek eenvoudig zelf te doen?

 

Afhankelijk van jouw discipline is het zeker te doen, en mocht je er niet uitkomen, kan je natuurlijk altijd hier je vraag stellen.

 

Als laatste wil ik je meegeven dat je rekening moet houden met de verordening (EU) 1169/2011, door Nederland omgezet naar o.a. Warenwetbesluit informatie levensmiddelen en Warenwetbesluit voedingssupplementen.  Hierin staat o.a. dat jij verplicht bent de etikettering begrijpelijk te maken voor de consument in het land waar jij jouw producten afzet. Dit betekent voor jou dat voor de Nederlandse afzetmarkt ook Nederlandse informatie op je etiket moet staan. Indien je ook naar België uitwijkt kan dit inhouden dat het etiket zowel Nederlandstalig als Franstalig moet zijn. Het voordeel is wel dat je meerdere talen op 1 etiket mag voeren.  

aangepast door jajajeroen
Link naar reactie
  • 0

Jeroen heeft de meeste vragen al beantwoord, maar aanvullend zou ik toch nog even goed bedenken wat de risico's zijn na de Brexit, dat die komt lijkt me wel duidelijk..

 

en als ik zo brutaal mag zijn, wat denk je dat jouw meerwaarde is in deze al reeds kapot geconcurreerde markt? :face-with-rolling-eyes:

om bovenaan in de zoekresultaten van Google te komen heb je diepe zakken nodig!

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 1

Beste Bazzio,

 

Het klopt inderdaad wat je zegt over de Brexit. Voedingsupplementen verhandelen komt met verantwoordelijkheid wat ik begrijp.  En de risico's gaan zeer waarschijnlijk toenemen als de ze uit de EU zijn.

 

Het opzetten van een webshop in vitamines en mineralen was iets wat ik wilde doen omdat daar ook mijn interesses liggen.  Echter gezien al de ontwikkelingen en regelgeving die nu duidelijker zijn geworden,  ga ik alles nog eens goed overwegen. 

 

Ieder geval bedankt voor je input.

 

Met vriendelijke groet,

Dennis

 

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

beetje laat DennisRn maar het is niet mijn bedoeling je zodanig bang te maken dat je niet verder wil, maar ik heb pas geleden een collega winkelier failliet zien gaan di dacht dat een webwinkel naast zijn goedlopende drogisterij een goed idee zou zijn.

 

je bent uiteraard van harte welkom om in mijn winkel met een bak verse koffie van gedachten te wisselen :winking-face:
misschien heeft jajajeroen ook trek in een bakkie (alhoewel ik geen cappuccino heb  :winking-face-with-tongue: )

aangepast door Bazzio

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.