• 0

Saldo winst- en verliesrekening

Hallo,

 

Ik heb de voorraad geactualiseerd en gewaardeerd. Op de winst-en verliesrekening op de grootboek Inkopen zijn de bedragen van de inkopen verrekend met de voorraadwaardering. Echter staat er nu nog zo’n 500 euro op de grootboekrekening Inkopen. 

de beginvoorraad was 0, ik heb deze voor het eerst geactualiseerd.

 

Wat houdt dit bedrag precies in? Hoort dit op 0 te staan? 


Alvast bedankt.. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo ook,

 

Je begint met nul, koopt in, boekt de inkopen op je voorraad, verkoopt en boekt de verkopen uit je voorraad. 

 

Einde jaar tel je de voorraad en nu blijkt er 500 euro meer inkopen te zijn gedaan dan de rekensom: inkopen min verkopen = voorraad. 

 

Logischerwijs heb je dan ergens een inkoop niet geboekt als voorraad. Misschien per abuis geboekt ergens als kosten?

 

Groet, Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Hallo ook,

 

Je begint met nul, koopt in, boekt de inkopen op je voorraad, verkoopt en boekt de verkopen uit je voorraad. 

 

Einde jaar tel je de voorraad en nu blijkt er 500 euro meer inkopen te zijn gedaan dan de rekensom: inkopen min verkopen = voorraad. 

 

Logischerwijs heb je dan ergens een inkoop niet geboekt als voorraad. Misschien per abuis geboekt ergens als kosten?

 

Groet, Joost

 

 

Hoi Joost, 

 

Ik heb de verschillen gevonden. 

In de ca. 500 euro zaten: verzendkosten, producten welke wij nog niet hebben ontvangen maar wel hebben betaald en uiteraard de verkopen. 

Ik heb nu enkel een verschil van 0.51 euro omdat wij een artikel groot hebben ingekocht (500 stks) maar zelf hebben gesplitst naar 2 producten (12-pack en verkoop per stuk). Ik heb de inkoopprijs gedeeld door de aantallen en afgerond. 

 

Ik vraag mij wel af of het eventueel anders kan met de verzendkosten.. De verzendkosten horen wel bij de inkopen, maar nu moet ik deze kosten telkens zelf eruit halen. 

 

En kan het verschil van 51 eurocent zo blijven? 

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Sannetjh zei:

Ik heb de inkoopprijs gedeeld door de aantallen en afgerond. 

 

46 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

51 cent kraait geen haan naar

Je boekhoudprogramma zal wel gaan kraaien ...
... maar geen nood, die 51 cent afboeken als afrondingsverschillen.

Daarmee is de haan ook weer stil. :face-with-hand-over-mouth:

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
53 minuten geleden, Sannetjh zei:

Hier is volgens mij geen standaard grootboekrekening voor.

Dat hangt er vanaf welk programma je gebruikt.

 

53 minuten geleden, Sannetjh zei:

In welke nummer- en categorie reeks kan ik deze grootboek aanmaken?

rubriek 9: resultatenrekeningen / Overige baten / Afrondingsverschillen (GBRNr: 9xxx)

Als nodig kan je ook aparte rekeningnummers aanmaken voor betalingsverschillen en boekingsverschillen.

 

53 minuten geleden, Sannetjh zei:

En voor de grootboekrekening verzendkosten bij inkopen van producten? 

rubriek 4: kostenrekeningen / Verzendkosten (GBRNr: 4xxx)

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 4-1-2020 om 21:01, Cosara zei:

Dat hangt er vanaf welk programma je gebruikt.

 

rubriek 9: resultatenrekeningen / Overige baten / Afrondingsverschillen (GBRNr: 9xxx)

Als nodig kan je ook aparte rekeningnummers aanmaken voor betalingsverschillen en boekingsverschillen.

 

rubriek 4: kostenrekeningen / Verzendkosten (GBRNr: 4xxx)

Wij gebruiken E-boekhouden. 
 

Alleen Betalingsverschillen staat standaard in de inrichting van de grootboekrekeningen. Deze staat trouwens in rubriek 4 met categorie Winst en Verlies rekening. 
 

De twee nieuwe grootboekrekening komen ook onder de categorie Winst en Verlies, toch? 

aangepast door Sannetjh
Link naar reactie
  • 0

Ik heb trouwens ook nog een vraag over het splitsen van een grootboekrekening, namelijk Prive opname en stortingen. Alleen wil ik deze splitsen naar 1 grootboekrekening voor prive opname en 1 voor prive stortingen. Hoe pak ik dit aan? Maak ik compleet twee nieuwe grootboekrekeningen aan en zet ik de huidige op inactief of wijzig ik de omschrijving van het huidige grootboekrekening en maak ik 1 nieuwe aan? (maar er zijn wel al mutaties geweest op de huidige.)

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk heb je één grootboekrekening Privé stortingen en opnamen.

Daar kan je twee extra GbRkNrs aan toevoegen ... een voor Privé stortingen en een voor Privé opnamen.

De huidige kan je laten staan en niet meer gebruiken.

 

2 uur geleden, Sannetjh zei:

maar er zijn wel al mutaties geweest op de huidige.

Als het boekjaar nog niet is afgesloten kan je dat achteraf nog splitsen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 4-1-2020 om 19:00, Cosara zei:

 

Je boekhoudprogramma zal wel gaan kraaien ...
... maar geen nood, die 51 cent afboeken als afrondingsverschillen.

Daarmee is de haan ook weer stil. 

Op welke grootboekrekening (inkopen, omzet, voorraad, eindresultaat) maak ik een memoriaalboeking met 0,51 euro met tegenrekening afrondingsverschillen? 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Sannetjh zei:

Op welke grootboekrekening (inkopen, omzet, voorraad, eindresultaat) maak ik een memoriaalboeking met 0,51 euro met tegenrekening afrondingsverschillen? 

Koppel de Afrondingsverschillen met de grootboekrekening(en) waarmee het verschil is ontstaan ...

Dat kunnen zijn:

- Debiteuren (verkoopfactuur)

- Crediteuren (inkoopfactuur)

- BTW

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.