• 0

KOR, waar kan ik dat zien?

Hallo, 

 

ik moet deze maand voor het eerst mijn omzetbelasting sturen. Tijdens het gesprek met de KvK hadden ze het over de KOR, en ik kom daar zeker voor in aanmerking. Nu probeer ik te achterhalen of ik me toen heb aangemeld voor de KOR.  Dus mijn vraag aan jullie is: Kan ik ergens online zien of ik me heb aangemeld voor de KOR? Is er ergens een regel waar staat: "Aangemeld kleine ondernemers regeling: Ja/Nee". 

 

Groetjes

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Voor 4e kwartaal aangifte of jaaraangifte 2019 hoef je je niet aan te melden dat kun je dat gewoon toepassen op de aangifte. Daarvoor geldt de oude KOR regeling

in de handleiding voor aangifte kun je lezen hoe je dat verwerkt in je aangifte (vraag 5d, pagina 13 van handleiding)

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/toelichting_bij_de_digitale_aangifte_omzetbelasting

 

Voor 2020 is er een nieuwe regeling waar je je wel voor had moeten aanmelden als je verwacht dat je omzet in 2020 onder de 20.000 euro blijft.

Als je verwacht meer dan 20.000 euro omzet te halen hoef je niks te doen en doe je gewoon elk kwartaal aangifte.

 

Als je verwacht minder dan 20.000 euro omzet te halen in 2020 dan moet je morgen even bellen om na te vragen of je bent aangemeld. (voor zover ik kan nagaan kun je het online (nog) niet zien). Als je niet bent aangemeld dan zul je over het eerste kwartaal toch nog BTW moeten rekenen totdat je bericht hebt gekregen dat je de KOR mag gaan toepassen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, Jurriaan132 zei:

Dus mijn vraag aan jullie is: Kan ik ergens online zien of ik me heb aangemeld voor de KOR? Is er ergens een regel waar staat: "Aangemeld kleine ondernemers regeling: Ja/Nee". 

En let er op dat de nieuwe KOR wezelijk anders werkt dan de oude. Lees je dus goed in hierover. Als je bijvoorbeeld aan andere bedrijven levert dan zul je er niets mee opschieten en er zelfs bij inschieten omdat je je eigen betaalde btw ook niet meer terugkrijgt.

Link naar reactie
  • 0
23 uur geleden, Roel J zei:

Voor 2020 is er een nieuwe regeling waar je je wel voor had moeten aanmelden als je verwacht dat je omzet in 2020 onder de 20.000 euro blijft.

Als je verwacht meer dan 20.000 euro omzet te halen hoef je niks te doen en doe je gewoon elk kwartaal aangifte.

 

Je bent niet verplicht mee te doen met de nieuwe KOR en dus ook niet om je aan te melden voor de nieuwe KOR; maar als je aan de nieuwe KOR mee wil doen, zul je je moeten aanmelden.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ik had begrepen dat iedereen die in 2019 de KOR toegepast heeft, automatisch voor de nieuwe KOR aangemeld zijn. Ik ben benieuwd hoeveel mensen niet weten dat die nieuwe KOR wezenlijk anders werkt en er toch op terug willen komen (oeps momentje). Maar ik neem aan dat dit in de brief die gestuurd is duidelijk uitgelegd is aan die ondernemers.

 

Quote

Ondernemers die nu geen BTW-aangifte doen omdat ze gebruikmaken van de kleineondernemersregeling (KOR) vallen straks automatisch onder de nieuwe omzetregeling die per 2020 in werking treedt. Zij hoeven dus geen actie te ondernemen

 

Link naar reactie
  • 0

Dan lees je die quote niet goed! er staat dat ondernemers die nu (nog 2019) geen BTW aangifte doen.. dat gaat dus nadrukkelijk alleen over  ondernemers die in 2019 op grond van de KOR een beschikking vrijstelling administratieve verplichtingen hadden, dat zijn de enige ondernemers die automatisch onder de nieuwe KOR vallen en niets hoeven doen.

 

Voor alle andere (kleine) ondernemers de wél aangifte doen in 2019  en in 2020 gebruik willen maken van de KOR geldt dat ze zelf de keuze moeten maken en dat ze zich moeten aanmelden voordat ze in 2020 gebruik kunnen maken van de KOR.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/


Geactualiseerde tekst 2020

Quote

 

Kleineondernemersregeling

 

De kleineondernemersregeling (KOR) is veranderd per 1 januari 2020. U kunt nu kiezen voor een vrijstelling voor de omzetbelasting (btw) als u in Nederland bent gevestigd en niet meer dan € 20.000 omzet in een kalenderjaar hebt. Uw aanmelding moet uiterlijk 4 weken voor de ingangsdatum van uw aangiftetijdvak bij de Belastingdienst binnen zijn. Wilt u bijvoorbeeld meedoen vanaf 1 april 2020, dan moet uw aanmelding 3 maart 2020 binnen zijn.


kopje over de vorige deadline qua aanmelden en gebruik per 1-1-2020

Meedoen met de KOR

U kunt zich aanmelden voor de KOR met het aanmeldformulier. Als u vanaf 1 januari 2020 mee had willen doen, had uw formulier uiterlijk 20 november 2019 bij ons binnen moeten zijn. Als u zich na 20 november hebt aangemeld, verschuift de ingangsdatum op naar het eerstvolgende tijdvak.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Roel J zei:

Dan lees je die quote niet goed!

Ok, dan heb ik het inderdaad verkeerd begrepen.

Het gaat dus om de ondernemers die "ontheffing van uw administratieve verplichtingen" hebben.

De ondernemers die alleen de vermindering op het te betalen btw-bedrag toegepast hebben, vallen hier dus niet onder.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.