• 0

Mijn ondernemingsplan (entertainmentzaak)

Ik heb een ondernemingsplan gemaakt en wil proberen hiermee een lening te kunnen krijgen voor de start van mijn eigen zaak.

 

Via de link hieronder vindt u mijn ondernemingsplan (700 kb).

http://www.reademail.nl/ondernemingsplan%20extern.htm

 

Graag zou ik commentaren, suggesties, tips (en eventueel lof uitingen) ontvangen over mijn ondernemingsplan.

 

Bij voorbaat dank.

Met vrienlijdke groeten,

Egbert Gerrits alias Ali G.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Egbert,

eventje door je plan heengelopen,

hierbij een aantal eerste indrukken:

 

1. je hebt een 'standaard' plan gebruikt. herschrijf je plan nu eens in je eigen opzet;

 

2. ik zie veel externe gegevens/bronnen. waarom juist jij de ondernemer moet zijn zie ik niet;

 

3. financieel heb ik mijn ernstige twijfels:

a. verbouwing eur 750, m.i. veeeel te weinig;

b. computerapparatuur en software eur 500, m.i. veel te weinig;

c. kassa en vooraadsysteem ontbreken;

d. eigen vermogen 0. dit wordt dus moeilijk te financieren. zoekffff, founder, family, friends, fools. Laat ze een aandeel van eur 100 storten en ze krijgen het eerste jaar 10% korting;

e. je marges zijn veel te laag.

 

4. Je geeft nergens aan hoe jíj marketing en naamsbekendheid gaat doen, waarmee je bekendheid en omzet kweekt.

 

Kortom: ga lekker bij zo'n winkel werken, doe ervaring op, spaar je startkapitaal bij elkaar en begin over 3 jaar opnieuw.

 

Het klinkt nu wat hard, maar het is wel de realiteit.

 

Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

2. ik zie veel externe gegevens/bronnen. waarom juist jij de ondernemer moet zijn zie ik niet;

 

Ik heb veel externe gegevens van de markt gebruikt om de groei van de afgelopen jaren weer te geven om aan te geven dat eze branche niet zo erg getroffen is geworden door de recessie.

Op mijn eigen kwaliteiten in het plan moet ik dus verder op ingaan.

 

3. financieel heb ik mijn ernstige twijfels:

a. verbouwing eur 750, m.i. veeeel te weinig;

 

Ik ben vervend doe het zelfer dus ik heb dit bedrag zo laag gehouden omdat ik de inrichting (schilderwerk, vloer etc) zelf wil doen.

Ik denk nodig te hebben (vloerbedekking, verf, groot bord op gevel, kleine dingetjes)

 

b. computerapparatuur en software eur 500, m.i. veel te weinig;

c. kassa en vooraadsysteem ontbreken;

 

Ik wil 1 computer kopen (2e hands) en de kassa/pin en voorraadsysteem zitten bij het bedrag van de inventaris in

 

d. eigen vermogen 0. dit wordt dus moeilijk te financieren. zoekffff, founder, family, friends, fools. Laat ze een aandeel van eur 100 storten en ze krijgen het eerste jaar 10% korting;

 

Ik heb net mijn studie (hbo) afgerond en heb dus 0 Euro, en al mijn familie en kenissen zijn net zulke armoede zaaiers als ik

 

e. je marges zijn veel te laag.

 

De marges op games zijn ongever 20% evenals bij de DVD's, dit heb ik gehoord van andere mensen in deze branche (ondernemers en niet ondernemers)

 

4. Je geeft nergens aan hoe jíj marketing en naamsbekendheid gaat doen, waarmee je bekendheid en omzet kweekt.

 

 

In hoofdstuk 2.5.4 Promotie wordt aangegeven hoe ik dit wil doen:

- voor de eerste opening folders,

- in het centrum, dus hoop op bekendheid waneer mensen centrum bezoeken

- website promoten door linken op andere sites

- hoge positie in zoekmachine google kopen

- een mailing naar de 1000 leden van reademail.nl

- website eigenaren stimuleren een link/banner naar mijn site te plaatsen op asis van no-cure no-pay programma van affiliates.nl. De wesite eigenaren krijgen een commissie opde gegenereerde verkopen.

 

 

Hoe ik tot dergelijke cijfers ben gekomen zal ik dus ook in het ondernemingsplan vermelden zodat anderen dan kunnen zien hoe ik tot de bedragen ben gekomen.?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

En toch is 750 euro te weinig! Beter nu teveel geraamd dan te straks onaangename verassingen. Je zult net een paar leidingen moeten omleggen of een vloer moeten egaliseren en je schiet er zo overheen. En wat dat je van alarmsystemen? Niet alleen voor je winkel, maar ook bijvoorbeeld voor je alarmsystemen op je vitrinekasten? En je instore promotie? Hoe pak je dat aan? Kost ook geld, de borden en bedrijfsnamen in de winkel?

 

je hebt toch nodig:

Balie/counter

voorraadkasten (beveiligd)

vitrinekasten (beveiligd)

tv's en consoles voor in de winkel (om games te tonen en te kunnen spelen)

rekken voor hoezen spelletjes en dvd's

beveiligingscamera?

display voor in vitrine

verlicht uithangbord, haaks op gevel en op gevel

bord met merknaam binnen

verlichting, indirect (tl-balken/uplighters) en direct op product (halogeen)

 

Het meubilair wat je toekosmtig personeel gaat gebruiken moet ook nog eens aan de arbo-eisen voldoen! (en de ned arbo-eisen zijn streng).

En daarnaast: als je zo weinig geld opneemt en van alles het goedkoopste koopt: krijgt je winkel een heel goedkope uitstraling.

 

Mensen bedenken in de eerste 30 sec. dat ze een winkel binnenlopen of die winkel 'bij ze past' of niet (onderzoek Paco Underhill, Envirosell): dus als je een prijknaller wilt zijn is de goedkope uitstraling goed, als je een beetje marge wilt vangen, je wilt profileren met een aanzienlijk kennisniveau van de markt en een goede service is die goedkope uitstraling niet goed.

 

Als je een hoog uitvoeringsniveau nastreeft moeten je investeringen daarmee in evenwicht zijn, als jee een laag uitvoeringsniveai nastreeft, moet je investring daarop aansluiten.

 

Vergelijk het met een hotel: als er per hotelkamer 500 euro besteed is aan de inrichting (Leenbakker) dan kun je er geen 210 euro per nacht voor vragen.

 

In de perceptie van de winkelende consument is jou winkel niet anders: als hij er goedkoop uitzie en de prijs is dat ook, dan klopt het. Als je er duur uitziet en je hebt een volledig aanbod, veel kennis en een hoge service, dan klopt het plaatje ook.

 

Als je winkel er goedkoop uitziet en je vraagt de hoofdprijs: dan klopt er iets niet en gaan ze naar een ander, waarbij het plaatje wel klopt: iemand met veel geld wil winkelen in een rijke omgeving, en dus niet in jouw goedkope winkel, en iemand met weinig geld loopt wel je winkel binnen, maar vind de prijzen onbetaalbaar.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Let ook op je spelling. Een ondernemingsplan dat in principe goed is opgezet en goed gefundeerd is kan toch nog knullig over komen door een paar kleine foutjes:

 

``5 belastingaangiftes voor particulieren verzorgt na plaatsing van een advertentie in de krant``

 

``Strenght (sterktes)``>>als je consequent wilt zijn geef je ook meervoud in het engels: Strenghts

 

Ik weet, het is gemierenneuk deze voorbeelden, maar aangezien je vrijwel je hele financiering via een bank wilt doen zul je ook deze puntjes op de i moeten zetten. Financiele instellingen zijn namelijk zelf ook enorme miereneukers;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

De kosten van de verbouwing lijken me onmogelijk laag. Ik ben zelf een vrij handige doe-het-zelver maar het budget-opknappen van mijn woonkamer van 25 m2 koste al veel meer dan jij hebt gereserveerd voor een pand van 90m2. Hoe zit het met je inventaris? Je hebt een paar honderd euro staan, net genoeg voor een nietmachine en een perforator. Wordt het pand geheel gemeubilaird opgeleverd?

 

Hoe verhouden de demografische gegevens van jouw vestigingsplaats zich tot het landelijk gemiddelde? Je komt met veel cijfers (prima!) die echter allen betrekking hebben op de Nederlandse markt in het algemeen. Je marges zijn dusdanig laag dat je al verlies zou leiden als je vestigingsplaats een relatief hoog percentage bejaarden heeft.

 

Over die marges: je hebt het over een omzet van 250.000 euro en een inkomen van 7.200 euro in het eerste jaar. Er hoeft maar iéts tegen te vallen of dat inkomen komt onder druk te staan. Stel dat het 5000 euro scheelt, dan kun je al niet meer rondkomen en ben je binnen een jaar failliet.

 

Ik mis tot slot een stuk planning. In je overzichten laat je zien dat je de eerst maand meteen inkomsten genereert. Tegelijkertijd zeg je dat je de winkel eigenhandig gaat verbouwen, een internetwinkel gaat ontwikkelen, folders gaat maken, uitdelen etc etc. Met andere woorden: je hebt dus te maken met een voorbereidingstijd waarin je in ieder geval al te maken hebt met de huur van het pand maar nog niks kunt verkopen. Zeker met zulke kleine marges moet je dat meenemen in je plannen anders heb je na een maand al een probleem.

 

Overall: het klinkt me erg riskant in de oren. Je hebt geen enkele speelruimte om tegenvallers op te kunnen vangen, en ook na drie jaar hou je nog geen cent over voor extra investeringen. Ik zou je willen adviseren om een hogere marge aan te houden. Dromen over zelfstandigheid, je eigen tijd indelen en iets opbouwen kunnen veranderen in een nachtmerrie als je dag en nacht in de geldzorgen zit.

 

Succes!

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Waarom ben jij uniek? Wat is het positieve aan je idee? Ik ken dit soort winkels namelijk ook. Ook compleet met een 2e hands gedeelte. Bestaat dit bij jullie niet in de omgeving? Waar wil je eigenlijk gaan beginnen?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle adviezen, suggesties e.d. Ik heb er tot nu toe al veel aan gehad zodat ik mijn plan kan verbeteren.

 

Ik heb nu al enkele gevenes veranderd mbt de inventaris, en verbouwkosten.

Ook heb ik de winstmarge op pc-games verhoogd van 10% naar 20%.

En ik heb de aanloop/openingkostenm verhoogd met 3450 Euro, dit zijn de kosten van 1 maand (periode dat ik al wel kosten heb van pand e.d. maar nog bezig ben met inrichting etc..).

 

Via de link hieronder vindt u mijn ondernemingsplan (700 kb).

http://www.reademail.nl/ondernemingsplan%20extern.htm

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Egbert,

 

herschrijf je plan nu eens in je eigen opzet, en verplaats alle mooie merktanalyses naar een hele verre bijlage.

 

Beschrijf wat en hoe je het gaat doen, wat je daarvoor nodig hebt ($)

en hang er dan realistische getallen aan.

 

Daarna lezen we graag nog eens mee.

 

Succes én plezier!

 

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Probeer iets unieks aan je onderneming toe te passen. Als CE student heb ik al meerdere ondernemingsplannen moeten schrijven en ook moeten verdedigen tegenover de bank. De hoofdvraag is:

- Wat maakt jou uniek?

 

Zonder een unieke toevoeging is het verkrijgen van een lening zeer moeilijk!!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.