• 0

Eigen bijdrage lease auto

Goedenavond,

 

Ik heb een vraag waarbij iemand van jullie ongetwijfeld het antwoord weet. Ik heb een reguliere holding - bv structuur waarbij ik in loondienst ben van de holding en maandelijks management fee factureer aan de werkmaatschappij welke o.a. loonkosten en loonheffing dekken. Op dit moment rij ik al jaren in een prive auto waarbij ik 0,19 cent per KM claim.

 

Ik heb eerder gekeken naar een lease auto echter heb ik altijd het idee gehad dat het best een dure constructie is, ondanks dat 'de zaak' de auto betaald heb je natuurlijk je bijtelling in prive. Een regulier voorbeeld (met fictieve bedragen):

 

Zaak betaald lease auto 1000,- per maand

Prive heb je bijtelling 350,- per maand

 

Nogmaals, fictieve bedragen, nergens op gebaseerd. Voordelen is dat de BTW op de benzine plus de reparaties aftrekbaar zijn omdat de auto zakelijk is.

 

Nou vertelde iemand mij, dat als je een eigen bijdrage doet vanuit prive aan de zaak, dat deze in mindering mag worden gebracht op de bijtelling die je maandelijks aan de BD betaald. Dus nogmaals het voorbeeld:

 

Zaak betaald lease auto 1000,- per maand

Salaris verhoogd met 500 bruto zegge 350,- netto en deze hou je in op het loon

 

Op deze manier voelt het alsof je dus geen 350 euro betaald aan de BD maar slechts de loonheffing over de 350 euro, zegge 150 euro en de rest in de zaak blijft.

 

Klopt dit ?

 

 

Mvg

 

Desmond

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
17 minuten geleden, DesmondNL zei:

 

Op deze manier voelt het alsof je dus geen 350 euro betaald aan de BD

Met een bijtelling van 350 betaal je geen 350 aan de belastingdienst maar wordt er fictief 350 op je salaris  gezet waar jij dan belasting over betaald. Dat is dus 150 belasting in je IB.

 

Ja, je mag dan een gedeelte als bijdrage (b.v. 350 netto) terugbetalen (wat dan van je bijtelling afgaat) maar wat schiet je daarmee op?

 

En natuurlijk kun je je loon verhogen dat jij zelf die belastingdruk van 150 niet voelt (door 500 hoger salaris) en de zaak die betaald maar netto schiet je er volgens mij niets mee op. (Of ik moet iets compleet over het hoofd zien)

 

Link naar reactie
  • 0

Ja dus eigenlijk zeg je:

 

of je nou 150,- euro bijtelling betaald aan de BD voor de auto (vanaf privé) of je betaald een eigen bijdrage aan de zaak en vervolgens 150,- euro loonheffing vanaf privé... tis vestzak broekzak...

 

ik zat in gesprek en deze meneer zei:

 

‘ik heb mijn bijtelling tot minimaal beperkt doordat ik een hoge privé bijdrage doe voor mijn auto, welke ik vervolgens uit de zaak neem als extra salaris.’ 
 

Hoe hij het vertelde klonk het alsof hij door zijn eigen bijdrage het geld ipv naar de BD stort, terug stort naar de zaak en dus uiteindelijk goedkoper uit is...

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, DesmondNL zei:

.. tis vestzak broekzak.

Ik denk zelfs dat het ongunstiger is want dan zit er 350 in de zaak die je weer naar prive moet gaan trekken met betaling van IB. Dus je betaald dubbele IB.

 

Maar dat buiten beschouwing gelaten... je ziet in je eigen betekening toch ook dat je in beide gevallen 150 aan de BD betaald? 'Bijtelling' is een fictief bedrag op je salaris en niet de daadwerkelijke belasting. Dus in beide gevallen is het 150 naar de BD met als nadeel dat in het tweede geval je nog 350 uit de zaak moet trekken en nog een keer IB daarover betaald.

 

Anders moet je maar eens vragen of die persoon het op een rijtje/schrift zet hoe hij dat doet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja ik dacht al dat het niet helemaal klopte maar dacht zal toch eens informeren hier... hoe hij het vertelde leek het alsof het voordeliger was, terwijl ik het mij niet kon voorstellen. Eigen bijdrage is wellicht voor personeel/werkgever maar niet voor ZZPer... 

 

in mijn berekening kwam ik ook alleen maar hoger uit, vandaar mijn vraag...

 

 

mvg

 

Desmond

Link naar reactie
  • 0

Ik was opzoek naar antwoorden en kwam zo bij deze oudere reactie terecht.

 

Aanvullende vraag:

 

Als je de eigenbijdrage gebruik auto prive betaalt, blijft het in het bedijf ipv dat je het aan de belastingdienst geeft, of klopt dat niet?

 

Prive maakt het niets uit? of toch wel?

 

Stel:

 

Lease 1000 p/m

Bijtelling bruto 22% van 50000 is 11.000 Netto ongeveer 5.445 jaar ongeveer 453 maand.

Eigen bijdrage prive gebruik 400

 

Dan blijft 400 in het bedrijf en bijtelling netto gaat met 400 naar beneden.

 

Klopt dit?

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Colin-2020 zei:

Dan blijft 400 in het bedrijf en bijtelling netto gaat met 400 naar beneden.

Waardoor de kosten voor de zaak naar beneden gaan, dus winst omhoog, dus meer vennootschapsbelasting, en als je het uiteindelijk weer naar privé wilt halen betaal je weer dividend belasting. Dus uiteindelijk gaat er (ongeveer) hetzelfde deel naar de belastingdienst.

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.