• 0

Eindresultaat boeken als eenmanszaak

Goedemiddag,

 

Gedurende het jaar boek ik al het 'loon' dat ik naar mezelf overmaak op de rekening 'Privé-opnamen en stortingen' (verder 'Privé' genoemd). Ik gebruik het boekhoudprogramma E-boekhouden en aan het eind van het jaar zeggen zij dat je als eenmanszaak de winst op de rekening Eindresultaten met als tegenrekening Privé moet boeken om de saldo's weer op 0 te krijgen. Als ik dit doe, worden mijn saldo's inderdaad 0. Echter, staat de rekening Privé dan niet meer op Actief met het totale bedrag dat ik dat jaar naar mezelf heb overgeboekt, maar op Passief met het bedrag Privé-Winst. Ik begin dus het jaar met een passief openingssaldo voor Privé.

 

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij kan vertellen of dit klopt en zo niet, waar ik de fout in ga?

Wellicht voor de duidelijkheid: ik maak verder dus geen gebruik van de rekening Eigen Vermogen.  (E-boekhouden heeft het daar niet over voor eenmanszaken, en ik heb hun uitleg steeds gevolgd. Wellicht dat het daardoor onduidelijk is/fout gaat?)

 

Alvast hartelijk bedankt!

 

Mvg,

Celest

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL.

 

Ik ken E-boekhouden niet maar als je een zakelijke rekening hebt, dan zul je toch ook een "Eigen vermogen" rekening op de passief kant van je balans moeten hebben.

 

Ik denk dat het idee van je winst naar "Privé-opnamen en stortingen"  (of Prive aan de passief kant) ligt bij het niet hebben van een zakelijke rekening. Dan neem je eigenlijk alles op (en omdat je geen zakelijke rekening hebt boek je het dus direct naar prive).

 

Maar als je dus wel een zakelijke rekening hebt dan boek je, na het opmaken van de balans natuurlijk, de "Privé-opnamen en stortingen", alsook het resultaat van de Winst&Verlies, naar "Eigen vermogen". Dus wat je nu op "passief Privé" hebt staan is eigenlijk je "Eigen vermogen" balans-rekening.

 

Link naar reactie
  • 0

Het beste is om te kijken naar hoe je in je aangifte IB gevens moet opgeven.

In de aangifte IB wordt specifek gevraagd naar prive opnamen en privestortingen gedurende het jaar om dat snel te kunnen achterhalen is dus handig daar gedurende het jaar aparte grootboekrekeningen voor bij te houden. op de rekening prive opnamen boek je dan de opnamen die jij "loon" noemt. en op de rekeing prive stortingen boek je bijv een bedrag als iets hebt betaald van je priverekening of als je met je priveauto zakelijke km hebt gemaakt.

 

Naast prive opname en prive stortingen zou ik altijd een grootboekrekening "Kapitaalrekening" hebben en daar zou ik het eindresultaat naar toe boeken. Zo hou je onderscheid tussen niet uitgekeerde winst die nog in de onderneming zit en de daadwerkelijke priveopnamen en/of prive stortingen. Door dus die 3 aparte rekeningen te gebruiken voorkom je dat je bij de aangifte IB 1 grootboekrekening moet gaan uitsplitsen in echte opnamen en stortingen en winsttoevoeging.

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Rik · zei:

Welkom op HL.

 

Ik ken E-boekhouden niet maar als je een zakelijke rekening hebt, dan zul je toch ook een "Eigen vermogen" rekening op de passief kant van je balans moeten hebben.

 

Ik denk dat het idee van je winst naar "Privé-opnamen en stortingen"  (of Prive aan de passief kant) ligt bij het niet hebben van een zakelijke rekening. Dan neem je eigenlijk alles op (en omdat je geen zakelijke rekening hebt boek je het dus direct naar prive).

 

Maar als je dus wel een zakelijke rekening hebt dan boek je, na het opmaken van de balans natuurlijk, de "Privé-opnamen en stortingen", alsook het resultaat van de Winst&Verlies, naar "Eigen vermogen". Dus wat je nu op "passief Privé" hebt staan is eigenlijk je "Eigen vermogen" balans-rekening.

 

 

 

Bedankt voor de reactie! Ik heb een zakelijke rekening. Ik had inderdaad na wat te hebben gegoogeld, geprobeerd te doen wat u zegt: het bedrag van Privé alsook de winst naar Eigen vermogen te boeken, maar dan klopte de cijfers nog steeds niet. Ik heb het idee dat de oplossing heel simpel is, als ik het eenmaal zie, maar ik zie het momenteel nog even niet haha

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Roel J zei:

Het beste is om te kijken naar hoe je in je aangifte IB gevens moet opgeven.

In de aangifte IB wordt specifek gevraagd naar prive opnamen en privestortingen gedurende het jaar om dat snel te kunnen achterhalen is dus handig daar gedurende het jaar aparte grootboekrekeningen voor bij te houden. op de rekening prive opnamen boek je dan de opnamen die jij "loon" noemt. en op de rekeing prive stortingen boek je bijv een bedrag als iets hebt betaald van je priverekening of als je met je priveauto zakelijke km hebt gemaakt.

 

Naast prive opname en prive stortingen zou ik altijd een grootboekrekening "Kapitaalrekening" hebben en daar zou ik het eindresultaat naar toe boeken. Zo hou je onderscheid tussen niet uitgekeerde winst die nog in de onderneming zit en de daadwerkelijke priveopnamen en/of prive stortingen. Door dus die 3 aparte rekeningen te gebruiken voorkom je dat je bij de aangifte IB 1 grootboekrekening moet gaan uitsplitsen in echte opnamen en stortingen en winsttoevoeging.

 

Beste Roel. Ja, dit leek mij ook de beste oplossing! Ik heb om deze reden een rekening 'Eigen vermogen' aangemaakt. Als ik de winst echter naar deze rekening boek, dan staat mijn saldo op de balans passief met dit bedrag (in plaats van 0), dus ik ben bang dat ik ergens nog steeds iets verkeerd doe.

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Celest zei:

Als ik de winst echter naar deze rekening boek, dan staat mijn saldo op de balans passief met dit bedrag (in plaats van 0),

Nee, dat is goed. En als je dan ook die Prive opname en stortingen daarnaartoe overboekt, dan hou je dus het eigen vermogen over. (Dat is het vermogen dat je nog niet uit de zaak getrokken hebt = Winst - Opname + Stortingen).

 

EV 2020 = EV 2019 + Winst - Prive opname + Prive stortingen

 

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Rik · zei:

Nee, dat is goed. En als je dan ook die Prive opname en stortingen daarnaartoe overboekt, dan hou je dus het eigen vermogen over. (Dat is het vermogen dat je nog niet uit de zaak getrokken hebt = Winst - Opname + Stortingen).

 

EV 2020 = EV 2019 + Winst - Prive opname + Prive stortingen

 

 

Ah, het is gelukt! Heel erg bedankt! 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.