• 0

Camping overnemen

Waar moeten we op letten bij een 2e gesprek makelaar..? 

En wat moeten we als nieuwe eigenaars weten? 

 

Wat kunnen valkuilen zijn? 

 

We willen de camping gaan overnemen maar er ook gaan wonen. 

 

We zijn Nederlanders waar kunnen we het beste en hypotheek afsluiten? 

Bij welke bank (graag volledige naam) 

Wat zijn de kosten sowieso voor ons? 

En moeten we iets vast leggen? 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beetje weinig informatie om echt een zinvol antwoord te verwachten, maar hier een kleine bijdrage:

 

Heb je het HISWA-RECRON Starterspakket (2017) al gekocht? Daar staan al heel veel aanknopingspunten in..

 

43 minuten geleden, Maroul zei:

Waar moeten we op letten bij een 2e gesprek makelaar..? 

En wat moeten we als nieuwe eigenaars weten? 

Bezettingsgraad/omzethistorie, onderhoud, en vast nog veel meer, maar zoveel verstand heb ik er niet van.. 

 

45 minuten geleden, Maroul zei:

Wat kunnen valkuilen zijn?

Vergunningen, personeel, vervangingsinvesteringen, en vast nog meer..

 

42 minuten geleden, Maroul zei:

Wat zijn de kosten sowieso voor ons? 

Voor zover ik weet wordt maximaal 60% van de aankoopsom gefinancierd. Tenminste 40% is eigen geld dus..

 

52 minuten geleden, Maroul zei:

En moeten we iets vast leggen? 

Dat zou ik overlaten aan een recreatief bedrijfsmakelaar..

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Maroul zei:

Waar moeten we op letten bij een 2e gesprek makelaar..? 

En wat moeten we als nieuwe eigenaars weten? 

 

Als je nog zoveel onduidelijkheden zijn voor jullie dan moet je vooral zorgen dat je na het gesprek niet opeens de nieuwe eigenaar bent..

Eerst alle feiten op een rij incl mogelijkheden tot financiering en tegen welke (aanloop) kosten jullie gaan aanlopen. Dan pas kun je een weloverwogen aankoopbeslissing nemen. z

Kortom kop erbij houden en vooral zorgen dat je zoveel mogelijk informatie loskrijgt om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen.

 

Op wiens initiatief komt het tweede gesprek er? van jullie of van de verkoopmakelaar?

 

Aantal aandachtspunten

-  Indien het 2e gesprek op jullie initiatief is, welk doel hebben jullie met het gesprek?

- Zijn alle vragen die jullie in het eerste gesprek hebt gesteld ook naar tevredenheid beantwoord of staan er nog vragen open? 

- Hebben jullie scherp welke nieuwe vragen jullie nog hebben voor het tweede gesprek.

 

- Overweeg om ook een aankoopmakelaar in te schakelen die vaker dit soort deals heeft gemaakt, kost een paar centen maar op de aankoopprijs van een camping én woning kan dat nooit een breekpunt zijn.. zo iemand moet zich met zijn kennis en ervaring makkelijk kunnen terugverdienen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Maroul,

 

ben je Franstalig? Dat geeft op zich niet, maar jouw (jullie) vraagstelling komt hier voorlopig bijzonder slecht uit de verf. Ik zou als welgemeende tip op zoek gaan naar een lokale adviseur.

 

Wat houdt de overname aan 'assets' en activiteiten in? En wat voor overnamebedrag is hier mee gemoeid? De meeste kleine of middelgrote ondernemers zetten een stap als deze namelijk maar eens in hun leven, want bij gebrek aan succes volgt meestal geen tweede gelegenheid of kans...

 

...ik zou bijvoorbeeld alles willen weten over lopende verplichtingen en toekomstige vergunningen. Heb je de gemeente of lokale overheid al gesproken?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Belangrijkste zaken zijn of je: de overnamesom etc. kunt bekostigen, er voldoende uit kunt halen om van te leven, de benodigde vergunningen krijgt.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Belangrijkste zaken zijn of je: de overnamesom etc. kunt bekostigen, er voldoende uit kunt halen om van te leven, de benodigde vergunningen krijgt.

Belangrijkste vraag is m.i. of je de investering binnen drie tot vijf jaar kunt terugverdienen tegen een acceptabel risico. Wat zijn jullie inkomstenbronnen (potentie) en kostenposten (risico's)? Dan kun je een prima inventarisatie en inschatting maken.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

In eerste instantie niks vastleggen, maar informatie verzamelen van huidige eigenaar.

Vooral cijfers en deze goed laten doorlichten door een (Belgische!) boekhouder.

 

Maar beste advies: zorg voor een goede adviseur die je kan begeleiden in het traject.

Dat lijkt nu misschien duur, maar kan je voor heel veel kosten/problemen behoeden. Vooral omdat het om een ander land gaat.

Het lijkt niet ver, maar de wet- en regelgeving is compleet anders, waarbij er nog een onderscheid is tussen Vlaanderen en Wallonië.

Zo moet je in Wallonië nog steeds een getuigschrift bedrijfsbeheer kunnen voorleggen of kunnen bewijzen dat je voldoende praktijkervaring hebt.

 

Kijk eens op Liantis.be, hier zul je al een deel informatie vinden over zelfstandig ondernemer worden in België.

 

Maar nogmaals, laat je bijstaan door iemand met kennis van zaken want voor je het weet eindigt je buitenlandse droom in je grootste nachtmerrie! 

 

Als gevestigde of startende horeca ondernemer op zoek naar ondersteuning en/of advies? Bemiddeling bij aan- en verkoop, startersbegeleiding, financiering/herfinanciering, conceptontwikkeling, schuldsanering, advies, coaching, Interim management, ...etc. Stuur me gerust vrijblijvend een pb!

www.HorecaAdviesBureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Valkuilen in Wallonië: zoals hierboven al omschreven: zorg dat je beheersing van de Franse taal goed genoeg is. Of betaal iemand om je correspondentie met overheden (dat zijn er nogal wat in België) te doen. 
Ook is de bureaucratie veel groter dan in Nederland en zijn overheden totaal niet effectief of servicegericht. Veel sectoren waar je mee te maken hebt (b.v. certificatiebureaus) kennen nauwelijks concurrentie en daardoor zijn de prijzen hoog en klantgerichtheid minimaal.
Ik zou contractueel laten vastleggen dat alle benodigde vergunningen aanwezig zijn, dat er geen bouw/inrichtingsovertredingen zijn en dat de huidige eigenaar van de gemeente een attest krijgt dat de camping aan alle geldende voorwaarden voldoet.
Houdt er ook rekening mee dat de belastingdruk in Wallonië erg hoog is voor kleine privéondernemingen (VOF/eenmanszaak). Het werken in een BV verdient dus vaak de voorkeur (of veel zwart doen zoals de meeste Waalse ondernemers doen).

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.