• 0

Samenwerken in tussenholding

Beste allen,

 

Ik lees hier vaak over verschillende onderwerpen m.b.t. ondernemen, maar heb nu zelf een vraag:

Momenteel ben ik naast mijn loondienstbetrekking (32 uur) werkzaam met mijn eigen eenmanszaak, sinds een jaar of 5. Sinds een aantal maanden werk ik intensief samen met een partij die twee BV's onder een persoonlijke holding heeft. Ik factureer aan hem of rechtstreeks aan onze gezamenlijke klant, maar wij zijn nu nog twee aparte entiteiten. Wij hebben plannen om de samenwerking intensiever en formeler te maken en ik ben daarom aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.

 

Wij zullen op korte termijn zeker met een fiscalist/accountant e.d. om tafel, maar ik kom tot de volgende organisatie:

1 - Ik richt een persoonlijke holding op en laat de EMZ de EMZ. Ik blijf ca 50% van mijn tijd actief met de werkzaamheden in mijn EMZ en dus ook buiten de werkzaamheden van mijn samenwerkingspartner. Ik hanteer eigen algemene voorwaarden (DNR2011), heb eigen beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid en de activiteiten (diensten) zijn anders dan de 2 BV's (producten). omzet blijft <100.000.

2 - vervolgens richten de samenwerkingspartner en ik een tussenholding op waar onze beide persoonlijke holdings 50% van de aandelen zullen ontvangen. Dit mede omdat we in de toekomst eventueel gezamenlijk onroerende zaken kunnen bezitten.

3 - alleen de 2 BV's (B2C en B2B) van de samenwerkingspartner zullen onder de tussenholding hangen.

 

Ik hoor graag jullie op- en/of aanmerkingen over bovenstaande.

 

Vr. gr. Jordy

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als basisplan, grove schets ziet dit er ok uit.

 

Er valt mij wel een ander aandachtspunt op vanwege je eenmanszaak (en inkomstenbelasting).

Maak je op dit moment gebruik van de zelfstandigenaftrek voor je eenmanszaak? ofwel werk je meer dan 1225 uur in je eenmanszaak?

Zo ja heb je daar een belangrijk aandachtspunt want de eerste 5 jaar van je onderneming is er een enkelvoudig criterium van 1225 uur om zelfstandigenaftrek te kunnen krijgen.

Maar als je langer dan 5 jaar onderneemt dan komt daar een extra criterium bij en dat is dat je minimaal 50% van je (arbeids)tijd aan je eenmanszaak besteed.

Dus zowel nu je nog 32 uur in loondienst bent als straks als je in de BV ook gaat werken loop je het risico dat je de zelfstandigenaftrek verliest omdat je minder dan 50% van je tijd aan je eenmanszaak besteed.

 

Als dat dus zo is dan moet je ook je huidige ondernemerschap wellicht opnieuw bekijken, als de zelfstandigenaftrek wegvalt wordt het fiscaal voordeligste scenario voor jou persoonlijk mogelijk anders. Misschien is het simpel op te lossen als je stopt met je loondienst baan en bij de BV maar voor 40% ipv 50% gaat werken. Dan zou je je zelfstandigenaftrek kunnen behouden.

Maar omdat je zegt dat je EMZ omzet altijd minder dan 100.000 is het misschien ook een optie om de eenmanszaak helemaal op te doeken of ook in een bv structuur te gieten omdat de IB voordelen een stuk minder worden.

Lang verhaal kort neem ook goed de potentiële fiscale gevolgen voor je huidige activiteiten mee zodat je daar ook de juiste aanpassingen doet als dat nodig is.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties, zeker met die van Roel kom ik een heel eind.

 

Ik heb inderdaad door mijn loondienst nog niet de 1225 uur per jaar gehaald en dus niet gebruik kunnen maken van de zelfstandigenaftrek. De optie om dan de EMZ naar een BV om te zetten lijkt dan snel gemaakt als je de twee berekeningen van het inkomen naast elkaar legt, want door de loondienst kom ik snel in het toptarief IB terecht met de inkomsten uit de EMZ waardoor de BV gunstiger uit zou vallen. Echter als ik stop met de loondienst valt de balans de andere kant uit en lijkt het gunstiger om de EMZ aan te houden.

 

Uiteindelijk lijkt het vooral een financiële puzzel, maar er zijn natuurlijk meer aandachtspunten/risico's. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om winsten uit de EMZ onder te brengen in de persoonlijke holding met bijbehorende fiscale voordelen?

 

Groet Jordy

 

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Jordy G zei:

Uiteindelijk lijkt het vooral een financiële puzzel, maar er zijn natuurlijk meer aandachtspunten/risico's. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om winsten uit de EMZ onder te brengen in de persoonlijke holding met bijbehorende fiscale voordelen?

 

Je kunt de werkzaamheden die je nu in de EMZ doet, natuurlijk ook vanuit de Holding BV gaan doen. Qua risico: met een EMZ ben je toch al volledig aansprakelijk. Als het risicovolle activiteiten zijn, kun je hier natuurlijk het beste een aparte werkmaatschappij voor onder de Holding BV hangen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.