• 0

financiering minderheidsaandeel

Goedemiddag,

 

Het MT neem de aandelen van het bedrijf waarin wij werken over van de huidige aandeelhouder.

Lid 1 heeft de financiering rond. Hij koopt een meerderheidsaandeel van circa 78%

Lid 2 heeft financiering ook rond. Hij heeft als onderpand zijn woning

Lid 3 ben ik. 11% aandelen kan ik kopen voor een waarde van 80k

Zakelijk lening krijg ik niet rond, want ik heb geen meerderheidsaandeel.

Persoonlijke lening heb ik zojuist Freo, Directe, Findio, Moneyou en Satander gebeld, maar die geven geen persoonlijk lening om aandelen van een bedrijf te kopen.

 

Ik heb helaas geen overwaarde en mijn bankrekening is niet groter dan 10k.

 

Mijn inkomen is ruim genoeg om een persoonlijke lening (consumptief kredier) te krijgen van > 150k

Heeft iemand een goed idee voor mij?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Anoniem, allereerst welkom op Higherlevel

 

Heb je al een reguliere bank (Rabo, ABN Amro, SNS etc) geprobeerd? En anders is Qredits ook nog een optie. Bij een kloppende businesscase en aandelen in een goedlopend bedrijf  onderpand moet er bij een van deze partijen toch wel wat mogelijk zijn

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Antwoord Qredits:

Gezien de aard van de voorgenomen investering (verkrijgen minderheidsdeelneming zonder overwegende zeggenschap) is sprake van een aanvraag met een voor Qredits helaas niet passende financierings- en structuurbehoefte. Wij kunnen aan dit type financieringen onvoldoende zekerheid ontlenen. De structuur voor Qredits is zonder overwegende zeggenschap in een onderneming te risicovol.

 

Ik begrijp uw teleurstelling. Als Microfinancier verstrekken wij alleen krediet aan een onderneming, waarin de aanvrager de volledige zeggenschap (meer dan 50% van de aandelen/ volledige beslissingsbevoegdheid) heeft. Daarnaast indien de financiering voornamelijk gebruikt wordt voor investeringen in (vaste/vlottende) activa, zoals inventaris en voorraad.

aangepast door Anoniem81
Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Anoniem81 zei:

ware het niet dat Lid 1 50% bij hem reeds financiert....

En Lid 1 krijgt dus wel een meerderheidsbelang en kan dus wel elders een financiering regelen.

Jammer.

 

Misschien toch een kwestie van aandringen dat het via de oude eigenaar moet gebeuren en anders niet mogelijk is?

Als de zaak goed loopt en je inkomen is al ruim voldoende voor een persoonlijke lening dan zou die 80K toch zo afbetaald moeten zijn.

 

Link naar reactie
  • 1
8 minuten geleden, Anoniem81 zei:

@ Roel: ware het niet dat Lid 1 50% bij hem reeds financiert....

 

Aha, tsja als het zo zit dan moet je misschien, gezamenlijk naar een andere constructie kijken.

Het is natuurlijk ook wel een beetje vreemd dat 1 MT lid wel wordt geholpen met financiering en de rest zelf zijn broek maar moet zien op te houden.

 

Naast een management buy-out (waar het nu het meest op lijkt) is er ook een mogelijkheid tot een management earn-out daarbij blijft de oude eigenaar nog wat langer aandeelhouder en wordt de overname in fasen gerealiseerd.

 

Als er geen constructie te bedenken is waarbij het MT als team (gelijk) gefaciliteerd wordt voor de overname  zou ik me als individu nog eens goed achter de oren krabben of zo'n 11% aandeel wel zinvol is. Of dat je voor altijd gewoon meerijd op de achterbank en verder weinig te vertellen hebt.. Minderheidsaandeelhouder is altijd een erg afhankelijke postitie.

Link naar reactie
  • 0

Roel en Rik,

 

bedankt voor het medeleven en jullie adviezen. Ik begrijp jullie standpunt, echter zit het iets anders. Een andere aanpak is nu ook niet meer mogelijk. De deal is gesloten. Voor mij echter de mogelijkheid om tussen 11-22% aandelen te kopen. Het is voor de andere twee MT-ers geen must. Dan nemen zij dat deel.

Ik wil heel graag. Mijn verwachting is dat de aandelen afbetaald zijn binnen 4-5 jaar. Brutowinst bedraagt 200k.

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Hier moet je echt mee ophouden als je dit door wil laten gaan.

21 uur geleden, Anoniem81 zei:

Zakelijk lening krijg ik niet rond, want ik heb geen meerderheidsaandeel.

Je krijgt de lening niet rond omdat niemand je kent bij de bank, dus waarom zouden ze het risico nemen? DAT, in combinatie met doe-het-zelven is de reden dat je de lening niet rondkrijgt. Het helpt natuurlijk ook niet dat het bedrag zo laag is, want daardoor is het voor een bank slechts beperkt de moeite om er tijd in te steken. Een goede voorbereiding van de aanvraag is dus belangrijk.

 

Geld regelen is echt het minste probleem als ondernemer, zeker in deze tijden. Laat staan bij een reeds lopend bedrijf. Als dat niet lukt moet je jezelf echt afvragen of je de juiste persoon bent om een minderheidsaandeel te kopen, want daarbij komt (na de aankoop) nog veel meer 'politiek' en 'geregel' van.

 

20 uur geleden, Anoniem81 zei:

Roel en Rik,

 

bedankt voor het medeleven en jullie adviezen. Ik begrijp jullie standpunt, echter zit het iets anders. Een andere aanpak is nu ook niet meer mogelijk. De deal is gesloten. Voor mij echter de mogelijkheid om tussen 11-22% aandelen te kopen. Het is voor de andere twee MT-ers geen must. Dan nemen zij dat deel.

Ik wil heel graag. Mijn verwachting is dat de aandelen afbetaald zijn binnen 4-5 jaar. Brutowinst bedraagt 200k.

 

Dat klinkt niet alsof ze (de andere aandeelhouders, maar ook de verkopende partij) jou erg serieus nemen. Bij twijfel niet inhalen is vaker te lezen op dit forum, dat lijkt ook hier ook wijs advies.

 

Waarom zou de beoogde meerderheidsaandeelhouder wel een gedeelte onderhands geleend krijgen bij de oud eigenaar en jij niet?

Hoe kan de deal gesloten zijn zonder inbreng van jouw kant en waarom is het voor jou zo een interessante deal?

Mij klinkt de deal helemaal niet zo super (voor jou) op basis van de informatie die je nu op het forum gedeeld hebt.

 

21 uur geleden, Anoniem81 zei:

Qredtits heb ik nog niet gevraagd. Schrok me van de giga rente.....

Naar mijn mening is Qredits helemaal niet duur, vooral als je in ogenschouw neemt wat het niveau (beginner) van de gemiddelde ondernemer is die bij ze aanklopt, met bijbehorend default/afbreuk risico. Voor een consument lijkt dit wellicht duur, maar kijkend naar diverse grote deals die er recent gemaakt zijn, 7-8-9% is in de Westerse wereld helemaal niet gek voor zakelijke financiering (Anadarko/Occidental deal 8% rente, Mitsubishi/Eneco die door notabene Shell niet gewonnen werd omdat de financieringslasten van Shell rondom de 8% blijken te liggen voor dergelijke overnames) - en dan heb je het over massieve alom bekende bedrijven met een uitstekend trackrecord.

 

Zelf heb ik ruime ervaring in de financiering van overnames in allerhande M&A omgevingen. Het belangrijkste advies dat ik je nu kan geven is: stop met doe-het-zelven. Een ervaren bankier, die jouw aanvraag beoordeelt, kijkt hier dwars doorheen en klikt op 'afkeuren'. Door hoe meer banken je afgewezen wordt (bent), hoe moeilijker het wordt voor een professional om je nog te kunnen helpen (want het aantal mogelijkheden neemt af).

 

Ik denk dat er zeker mogelijkheden zijn in jouw situatie (op basis van de beperkte informatie hier op het forum), maar ik vraag me eerder af of het een deal is die je zou moeten willen sluiten.

 

Succes.

aangepast door Remco TH
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.