• 0

Zakelijk geld op privérekening en loonaangifte

Beste forumleden,

 

Ik ben al een tijdje opzoek naar een antwoord op de volgende situatie (mede via andere threads op higherlevel.nl), maar, heb helaas tot op heden mijn antwoord nog niet gevonden:
 

Ziet de BD stortingen vanaf een buitenlandse (zakelijke) rekening naar de privé rekening direct als salaris (waardoor een verplichting tot invullen van de loonaangifte ontstaat met een bedrag hoger dan €0)?

 

Een belangrijke kanttekening die ik hierbij wil maken is dat het geld op de privé rekening niet gebruikt wordt voor privé doeleinden en dus enkel maar op de rekening staat.


Situatie is namelijk zo: er is een buitenlandse rekening en door de huidige koerswisselingen is het verstandig om het geld zo snel mogelijk om te zetten naar euro's (en dus op een Nederlandse rekening te storten). Tevens is er een rekening nodig om geld over te maken naar de belastingdienst hier in Nederland.

Ik snap welke vraag in u naar boven komt: waarom is hier in Nederland geen zakelijke rekening en stort je het daarop i.p.v. op je privé rekening. Gezien de situatie is het openen van een rekening wat lastig maar uiteraard ben ik hier wel mee bezig.

Desondanks heeft de vorige situatie zich inmiddels al wel voorgedaan.

 

Graag hoor ik jullie ideeën!
 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
10 uur geleden, JuniorSM zei:

Ziet de BD stortingen vanaf een buitenlandse (zakelijke) rekening naar de privé rekening direct als salaris (waardoor een verplichting tot invullen van de loonaangifte ontstaat met een bedrag hoger dan €0)?

 

Nee. Een storting op een privé rekening kan ook een lening zijn of een dividend uitkering of de betaling van een factuur, noem maar op. 

Maar het hangt uiteraard af van de specifieke omstandigheden (Waarom heb je nu kennelijk geen verplichting tot een loonaangifte bijvoorbeeld?)

 

Een  storting van een flink bedrag vanaf een buitenlandse rekening op een Nederlandse privé-rekening kan voor de bank wellicht wel reden zijn om een WWFT melding  (melding ongebruikelijke transactie) te doen...zeker als het uit landen met een verhoogd witwasrisico komt zoals Dubai, Hong Kong en Singapore. Maar als er verder niets vreemds of onverklaarbaars met dat geld aan de hand is,  mag dat uiteraard geen probleem zijn... 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, JuniorSM zei:

Ziet de BD stortingen vanaf een buitenlandse (zakelijke) rekening naar de privé rekening direct als salaris (waardoor een verplichting tot invullen van de loonaangifte ontstaat met een bedrag hoger dan €0)?

 

Ik persoonlijk begrijp werkelijk niets van je verhaal - zeker gezien je vorige posts die ook niet echt helder waren in mijn ogen dan - en waar het geld nou precies vandaan komt en waarom etc.

 

Maar als antwoord op je vraag:

Nee.

 

Het begrip 'salaris' (eigenlijk: loon) ontvangen is niet hetzelfde als geld ontvangen van een buitenlandse bankrekening. 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, JuniorSM zei:

Ik snap welke vraag in u naar boven komt: waarom is hier in Nederland geen zakelijke rekening en stort je het daarop i.p.v. op je privé rekening. Gezien de situatie is het openen van een rekening wat lastig maar uiteraard ben ik hier wel mee bezig.

 

Je kunt bij Nederlandse banken een vreemde-valutarekening openen, dus ik kan me voorstellen dat je bij buitenlandse banken ook een tweede rekening kunt openen voor minder vreemde valuta zoals de euro.

 

Online kan dat bijvoorbeeld bij PayPal en Revolut.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.