• 0

Voordeligste Manier Om 15% Aandelen Te Verkrijgen Van BV neef?

Hallo,

 

Ik zit met de volgende kwestie:


Mijn neef is eigenaar van een BV en is 100% aandeelhouder. Ik werk voor het bedrijf en heb loon.

Nu krijg ik aandelen in het bedrijf met dus ook 15% van de netto winst ieder jaar dat alleen mij toekomt.

15 van de nettowinst is ongeveer 20.000. De winst wil ik uiteindelijk gebruiken voor privé doeleinden/sparen etc.


- Wat is de voordeligste manier om deze 15% aandeel te verkrijgen? Op papier.
- En wat is de beste manier om zo min mogelijk te betalen aan belastingen of andere soort afdrachten zodat ik zoveel mogelijk van deze winst prive kan gebruiken?
- Hoe kan ik dit het beste aanpakken.

- Ik ben benieuwd welke mogelijkheden er zijn en hoe dit zo te construeren dat het zo min mogelijk geld kost en zoveel mogelijk overhoudt.

 

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen. 


Alvast bedankt voor de reacties.

 

Mod comment.

op verzoek van vraagsteller zijn in dit topic persoonlijke details verwijderd of aangepast ; voor de vraagstelling en de antwoorden maakt dit niet uit. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 2

Hallo anonieme ondernemer-in-spé, welkom op dit forum!

 

@ Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Mijn advies: begin bij het begin. Krijg je de aandelen, of mag je ze kopen? Als je ze krijgt, is dat dan ter compensatie van je lage loon? Als je ze mag kopen, wat is de prijs en is die reëel/waarop is die gebaseerd?  En kan je die prijs ineens betalen of niet? En onder welke andere voorwaarden mag je ze overnemen? Moet je  bijvoorbeeld nog tenminste X jaar aanblijven en moet je ze  voor een habbekrats inleveren zodra je wordt ontslagen? Vraag je neef hoe hij ertegen aankijkt en wat zijn accountant/fiscaal adviseur ervan vindt. En als het om serious money gaat: vraag het ook  aan een onafhankelijke deskundige met bewezen ervaring inzake.

 

Verder is het uiteraard altijd handig om je vooraf af te vragen of je samen met je neef mede-eigenaar wil zijn van een BV waarin hij het voor het zeggen heeft/houdt. De ervaring leert namelijk dat velen beter met hun familie en vrienden kunnen blijven wandelen dan er ook mee gaan handelen, want zodra geld een rol gaat spelen, verslechteren de persoonlijke verhoudingen nogal eens en is het gedaan met de gezamenlijke "wandelpret".  Overigens gaat het ook heel vaak goed, maar vaak ook niet (zoek o.a. op dit forum maar eens op ruzie met mede-firmant/DGA).

 

Uitgaande van je geschetste situatie (gewone werknemer, 15%-belang, jaarlijks winstaandeel 20k, winst willen oppotten en naar believen een deel ervan consumeren), neig ik voorlopig naar het oprichten van een eigen holding-BV die dat 15% -belang koopt. Want dan kan de gezamenlijke werk-BV de overwinst -indien die qua aanwezige liquide middelen uitkeerbaar is- belastingvrij uitkeren aan je holding-BV en van daaruit kan je jezelf dan naar believen dividend laten uitkeren, of een zakelijke! lening verstrekken. Verder kan jouw holding-BV dat 15%-belang dan t.z.t. ook belastingvrij weer doorverkopen.

 

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.