Jump to content
Guest
Verberg

Ondernemersplan lunchroom met gehandicapten

Ik ben op zoek naar een model ondernemersplan voor het starten van een lunchroom met gehandicapten. Deze gaan werken met financiering PGB dagbesteding.

Wie kan mij helpen?

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0

Beste Theo, 

Welkom op HL. 

 

Een model ondernemingsplan is eigenlijk af te raden, vooropgesteld of deze al bestaat voor dit specifieke idee. 

 

Wellicht kun je je licht opsteken bij een concept als bijvoorbeeld 'Brownies & Downies' en dat bijstellen naar jouw idee?


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Link to post
Share on other sites
  • 0

Beste Hans,

 

Bedankt voor je reactie.

Omdat er in Nederland al heel veel van dergelijke lunchrooms zijn hoopte ik dat er een voorbeeld ergens vandaan is te halen.

Als dit beschikbaar zou zijn wilde ik dit vervolgens bijstellen naar ons idee.

Brownies & Downies is volgens mij een franchise verhaal.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Omdat er in Nederland al heel veel van dergelijke lunchrooms zijn hoopte ik dat er een voorbeeld ergens vandaan is te halen.

Helemaal geen gekke gedachte, Theo! 

 

Zijn er in vergelijking met andere lunchrooms nog bijzondere aspecten? Personeelskosten bijvoorbeeld, begeleiding, extra voorzieningen? Is het een onderneming met winstoogmerk? Zijn er andere inkomsten naast die van de horeca?

 

 

Edited by Mikky Vrolijk
Quote aangepast.

Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ja, het bijzondere is dat we de lunchroom op willen zetten met een bestaande Stichting die op deze wijze het welzijn van deze gehandicapten verder wil bevorderen. Op deze wijze zullen wij ons zeker onderscheiden in ons dorp Sliedrecht. Hiervoor is dus simpelweg wel een financiering noodzakelijk.

Deze stichting is te vinden op www.zorghuisalblasserwaard.nl , dan heb je een indruk welke doelstellingen deze heeft. Er is geen winstoogmerk maar er moet wel voldoende vermogen aanwezig zijn om hulp te kunnen bieden en om  eventueel dus noodzakelijke investeringen te kunnen doen. Er wordt overigens voor deze stichting ook een ANBI status aangevraagd waardoor donaties fiscaal aftrekbaar zijn voor de schenker.  Al met al is een professioneel ondernemingsplan in mijn ogen noodzakelijk.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Al met al is een professioneel ondernemingsplan in mijn ogen noodzakelijk.

En dat denk je dan zomaar van internet te kunnen plukken...?

 

Voor een ANBI met hele specifieke, vernieuwende aanpakken.

 

Met alle respect: Wakker worden.

Dit is toch maatwerk, anders wordt het sowieso niks lijkt mij.

 

 

Edited by Mikky Vrolijk
Quote aangepast.

"What, me worry?"

Link to post
Share on other sites
  • 0

Nee, niet zomaar plukken Hans! Maar er kan toch een bedrijf of organisatie zijn die ervaring heeft opgedaan met een dergelijk plan?

Ik hoopte dit dus op dit forum met bestaande ervaren ondernemers of dergelijke wijzer te kunnen worden. Vooronderzoek is hierin heel belangrijk voordat je professionals inhuurt!

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Nee, niet zomaar plukken Hans! Maar er kan toch een bedrijf of organisatie zijn die ervaring heeft opgedaan met een dergelijk plan?



Ik hoopte dit dus op dit forum met bestaande ervaren ondernemers of dergelijke wijzer te kunnen worden. Vooronderzoek is hierin heel belangrijk voordat je professionals inhuurt!

Ik denk dat je op shoptillyoudrop doelt i.p.v. Hans :smiling-face: maar een goed vooronderzoek is zeker aan te raden. Daarom adviseer ik je om dat zelf uit te werken. Het format van een ondernemingsplan is vrij standaard, maar bedoeld om jouw idee op haalbaarheid te toetsen. 

 

 

Edited by Mikky Vrolijk
Quote aangepast ivm anonimiseren account

Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Link to post
Share on other sites
  • 0

Theo, ken je Frittella in Papendrecht? Ik denk dat je daar van een gesprek ook wijzer zou moeten kunnen worden.

 

Vanuit of met welke achtergrond zou je dit willen opzetten?

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ja, inderdaad is een mogelijkheid maar deze is grootschalig en wij willen gaan voor kleinschalig, maar contact maken kan zeker geen kwaad.

Bedankt.

Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur terug, shoptillyoudrop zei:

Voor een ANBI met hele specifieke, vernieuwende aanpakken.

 

Er zat 25 jaar geleden al zo'n lunchroom aan de Oudegracht in Utrecht, ook vanuit een not-for-profit motief. Maar wel met een bedrijfsmatige kant. Er is dus ervaring mee en er kan maar zo iemand langskomen die een bedrijfsplan wil delen.

 

Niet zo negatief! :smiling-face-with-hearts:

 

Zizo, dat is 'm!

 

Edited by TwaBla
Zizo toegevoegd

Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0

a, het bijzondere is dat we de lunchroom op willen zetten met een bestaande Stichting die op deze wijze het welzijn van deze gehandicapten verder wil bevorderen.

Deed mij gelijk denken aan Prins Heerlijk in Tilburg e.o.

 

Doel en middelen

Quote

De stichting Buitengewoon leren en werken – Prins Heerlijk heeft als doel de participatie en ontplooiing van jonge mensen met ernstige leerproblemen en/of een functiebeperking. Deze jongeren ontwikkelen zich tot dienstverlenende medewerkers in de horeca, detailhandel en zorg. Zo krijgen ze een positief zelfbeeld en wordt hun zelfstandigheid vergroot.

 

Prins Heerlijk realiseert dit doel in zes eigen leer-werkbedrijven in de horeca en detailhandel, en in samenwerking met werkgevers in de horeca, detailhandel en de zorg.

 

Voor een aantal jongeren is méér individuele ondersteuning nodig bij hun persoonlijke ontwikkeling. Daarvoor heeft Prins Heerlijk professionele begeleiders in dienst. Ook begeleid wonen in de eigen woningen van Prins Heerlijk is mogelijk.

 

Informatieve linkjes:

http://prinsheerlijk.nl/organisatie/

http://prinsheerlijk.nl/organisatie/organigram/

http://prinsheerlijk.nl/organisatie/werkgevers/

Jaarverslag 2018: http://prinsheerlijk.nl/app/uploads/2019/09/Jaarverslag-Stichting-2018_met_bijlagen.pdf

Jaarrekening 2018: http://prinsheerlijk.nl/app/uploads/2019/10/Jaarrekening-2018-Stg-BLW-PH.pdf

 

Verder eens met @Hans van den Bergh.

 

 

Edited by Mikky Vrolijk
Quote aangepast ivm anonimiseren account
Link to post
Share on other sites
  • 0

Er is geen winstoogmerk maar er moet wel voldoende vermogen aanwezig zijn om hulp te kunnen bieden en om eventueel dus noodzakelijke investeringen te kunnen doen. 

Subsidiënten en sponsors zullen ook graag een degelijk plan zien, en cijfers (prognoses) die reëel zijn en mede gebaseerd op ervaringen elders. Haal er een financiële man of vrouw bij die balans en lopende rekening snapt. Spring op de fiets on met vergelijkbare initiatieven te kletsen (niet aleen  over hun financiering en boekhouding, maar ook huisvesting, inrichting, inkoop, personeel, begeleiding, marketing, menu en zo voort...)

 

Misschien is het een mooie stage-of afstudeeropdracht!

 

 

Edited by Mikky Vrolijk
Quote aangepast ivm anonimiseren account

Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0



Ik ben op zoek naar een model ondernemersplan voor het starten van een lunchroom met gehandicapten. Deze gaan werken met financiering PGB dagbesteding. Wie kan mij helpen?

In hoeverre heb je je al verdiept, tegenwoordig zijn het overig mensen met een beperking, geen gehandicapten.

De begeleiding?  Hoeveel begeleiding heb je nodig, die staan gewoon op de loonlijst, met al hun benodigde kwalificaties zijn ze iets duurder dan een serveerster of ober.

Voor elke handeling zal vaak iets meer tijd voor nodig zijn, dan in een gewone lunchroom, veelal onder toezicht of met medewerking van een begeleider.

Vanaf wanneer bestaat dit idee al bij jou?

 

Edited by Mikky Vrolijk
Quote aangepast ivm anonimiseren account
Link to post
Share on other sites
  • 0

Beste Rive, bedankt voor je reactie en opmerking. Wijzelf noemen de mensen met een beperking overigens bewoners.

De begeleiders zijn in dienst van een zorginstelling en worden dus ingehuurd.

Dit idee is er al vanaf 2015.

Link to post
Share on other sites
  • 0

De begeleiders zijn in dienst van een zorginstelling en worden dus ingehuurd.

Gaan die 'begeleiden' op kosten van de zorginstelling of op kosten van de lunchroomstichting?

 

Er zal vast budget en wellicht ook begeleiding zijn voor 'dagbesteding', dus wellicht valt de lunchroom daar ook onder.

 

 

Edited by Mikky Vrolijk
Quote aangepast ivm anonimiseren account

Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0

Beste Rive,

Inmiddels al ver gevorderd en hebben we een model exploitatie te pakken gekregen en inmiddels zijn we deze aan het uitwerken.

Met andere woorden: we gaan verder met ons onderzoek en met het boven water halen van informatie.

Alle informatie is nog steeds welkom. Bedankt voor het meedenken tot nu toe.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Er wordt overigens voor deze stichting ook een ANBI status aangevraagd waardoor donaties fiscaal aftrekbaar zijn voor de schenker.  Al met al is een professioneel ondernemingsplan in mijn ogen noodzakelijk.

Hoe lang loopt die aanvraag al? Ook de aanstaande ANBI is gebaat bij betere boekhouding, want de transparantie is beperkt. Als je onder de paraplu van een ANBI een bedrijf runt, gaat er iets verkeerd. Dat moet beter gescheiden worden.

 

 

Edited by Mikky Vrolijk
Quote aangepast ivm anonimiseren account

Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0

Beste TwaBla,

 

De stichting Vrienden van Zorghuis Alblasserwaard bestaat al vanaf 2015 en is in zijn geheel onafhankelijk met een bestuur die tracht middels fondswerving diverse activiteiten op poten te zetten, o.a. het aanbieden van een dagbesteding in een lunchroom voor mensen met een beperking. Op deze wijze kunnen er gelden voor de diverse projecten dus gefinancierd worden. Overigens zet de stichting zich ook in voor andere kleinschalige zorginstellingen in de Alblasserwaard. De aanvraag ANBI status is pas 1 week geleden aangevraagd en een reactie gaat nog wel zo'n 8 weken duren. De administratie is volledig gescheiden en worden er 2 aparte jaarrekeningen opgemaakt.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Het is een beetje een zijsprong, maar de inkomsten van die aanstaande ANBI bestaan grotendeels uit een niet nader verklaarde 'omzet' terwijl de uitgaven bestaan uit een vrijwel vergelijkbaar bedrag aan 'kosten van omzet' waarover ook geen verantwoording wordt afgelegd. Donaties uit fondsenwerving zijn een verwaarloosbaar aandeel. De accountant heeft een samenstellingsopdracht en checkt alleen maar of de optelsom klopt.

 

Er is een beleidsplan, wat ook een vereiste is voor een ANBI. Maar uit dat beleidsplan is niet af te leiden waar de stichting omzet mee realiseert en hoezo daar kosten voor gemaakt worden. Het lijkt erop dat de stichting bewoners begeleid bij het beheer van hun persoonsgebonden budgetten. Het beleidsplan bevat eigenlijk amper plannen.

 

Dat maakt de hele opzet kwetsbaar.

 

Waarom niet alles gewoon als zorgonderneming opgezet?


Zucht...

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 255 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept