Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Theo Leeuwestein

Ondernemersplan lunchroom met gehandicapten

Recommended Posts

Het is een beetje een zijsprong, maar de inkomsten van die aanstaande ANBI bestaan grotendeels uit een niet nader verklaarde 'omzet' terwijl de uitgaven bestaan uit een vrijwel vergelijkbaar bedrag aan 'kosten van omzet' waarover ook geen verantwoording wordt afgelegd. Donaties uit fondsenwerving zijn een verwaarloosbaar aandeel. De accountant heeft een samenstellingsopdracht en checkt alleen maar of de optelsom klopt.

 

Er is een beleidsplan, wat ook een vereiste is voor een ANBI. Maar uit dat beleidsplan is niet af te leiden waar de stichting omzet mee realiseert en hoezo daar kosten voor gemaakt worden. Het lijkt erop dat de stichting bewoners begeleid bij het beheer van hun persoonsgebonden budgetten. Het beleidsplan bevat eigenlijk amper plannen.

 

Dat maakt de hele opzet kwetsbaar.

 

Waarom niet alles gewoon als zorgonderneming opgezet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Twabla,

 

Inderdaad is dit nog iets om goed over na te denken. De 1e gedachte is dat de stichting zich inzet om voor mensen met een beperking  dergelijke projecten op te starten om fondsen te werven. Het project dakterras voor het zorghuis is al door de stichting in gang gezet en de gedachte is om dit horeca-project ook hieronder te laten vallen. Dit geeft ons inziens meer vertrouwen naar buiten toe. In de doelstelling van de stichting staat: " en voorts al hetgeen in de ruimste zin met één en ander verband houdt, daartoe behoort en/of daartoe bevorderlijk kan zijn".  In het beleidsplan zou hierover inderdaad over het horeca-project nog meer toegevoegd kunnen worden. Bij het publiceren van de jaarrekening kan achteraf een uitvoerige toelichting worden toegevoegd over de gemaakte kosten. Maar ook van groot belang is het argument dat alleen een ANBI stichting een subsidie kan ontvangen van het NCOD/Interwerkfonds en dit kan zelfs oplopen tot zo'n 25.000 euro. Overigens zijn er nog meer fondsen waar eventueel een beroep op kan worden gedaan.

 

Inzake de PGB: De stichting huurt de begeleiding voor de dagbesteding in (vastgelegd in een onderaanneming overeenkomst Verzoek tot zorgverlening) van de zorginstelling.

Omdat de meeste omzet uit de dagbesteding wordt genoten is niet de horeca CAO van toepassing maar de CAO voor gehandicapten. Wel is de stichting btw plichtig over de horeca inkomsten. De horecamedewerkers worden door de zorginstelling na vrijwillige aanmelding ingeschreven als PGB budgethouder Dagbesteding. De bedoeling is dat deze vorm van dagbesteding ook openstaat voor de bewoners van de zorginstelling maar ook voor anderen die dergelijke werkzaamheden wensen en aankunnen. Op een later tijdstip kunnen we de geschikte medewerkers eventueel in laten stromen in de arbeidsmarkt en zullen we als leerbedrijf aangemerkt kunnen gaan worden.

Bedankt weer voor het meedenken en ik ben benieuwd hoe je tegenover het voorgaande aankijkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Reden te meer om eens bij vergelijkbare initiatieven te gaan buurten om te kijken hoe ze dat structureren. Het is bijna een vak apart, zeker wanneer er subsidiestromen en donatiestromen lopen met alle bijbehorende voorwaarden. Daar heb ik ook geen verstand van, maar ik weet wel iets van ANBI's - al blijft het een mysterie wat de Belastingdienst allemaal wel en niet door de vingers ziet.

 

Het verwerken van PGB Dagbesteding via de stichting is eigenlijk een aanvullende bron van inkomsten voor de horeca-onderneming, naast de typische horeca-inkomsten. De kosten van begeleiding zijn een aanvullende kostenpost, naast de kenmerkende horeca-kosten.  Of die inkomsten voldoende zijn, zul je bij andere initiatieven moeten uitvinden. Zo uit de losse pols zou ik aanraden die zorg-bedrijfsmatige activiteiten in een werkmaatschappij te stoppen (stichting of BV), zodat de ANBI zich helemaal kan toespitsen op het Algemeen Nut en de donatiestromen.

 

Dan is het ook makkelijker om rolvermenging in het bestuur van de ANBI te vermijden. Gewoon alle dagelijkse activiteiten via de werkmij en het bestuur van de ANBI die twee keer per jaar toezicht houdt op beleid en bestedingen.

 

Edited by TwaBla
ok = ook

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste TwABla,

 

Nog een belangrijke kleine toevoeging.

Een nadeel is dat door dergelijke projecten onder activiteiten  van de stichting te laten uitvoeren komt de aansprakelijkheid van het bestuur in het geding. We moeten nog wel onderzoeken of we deze aansprakelijkheid voor het horecaproject toch onder de zorginstelling kunnen laten vallen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zorgondernemen is een relatief nieuw onderwerp op dit forum, maar wellicht trekken dit soort topics meer zorgondernemers aan en experts die weten hoe de vermenging van commercie en zorg werkt. Het zijn toch iets afwijkende geldstromen met andere regels, met name subsidie, sponsoring en donaties.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn ervaring is dat ik diverse initiatieven ken, die hier op lijken, die zou je toch kunnen bezoeken en eens een gesprekje mee kunnen voeren? Zo ook met betreffende gemeente, daar is toch ook wel kennis in huis? Een ondernemingsplan opstellen bestaat voornamelijk uit onderzoek doen. 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, klopt Hans. 

We hebben inmiddels al een onderneming gevonden die een horeca lunchroom met dagbesteding exploiteert en een gesprek zal gaan plaatsvinden.

Maar ook andere ervaringen van gelijksoortige projecten zijn van harte welkom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een klein 'lichtje opgestoken' bij de lunchroom bij mij in de stad, die heeft gesprekken gevoerd met 'Brownies & Downies' en is mede vanwege de beperkende factoren op eigen kracht gegaan en heeft diverse hindernissen moeten overwinnen..

inden gewenst kan ik je gegevens doorgeven.


"zoek het maar uit"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 5 leden online en 108 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept