• 0

Startperiode UWV en te vroege KVK-inschrijving

Ik heb onlangs een VSO gesloten met mijn werkgever    en per 1 maart a.s. recht op WW. Nu ben ik voornemens per 1 maart te gaan starten als zzper met gebruik van de startperiode. In een proactieve bui heb ik echter onlangs mij al ingeschreven bij de KVK per 1 januari. Echter, ik verricht nog geen enkele bedrijfsactiviteiten op dit moment / tot 1 maart. Wat moet ik nu doen? Mij uitschrijven bij KVK en opnieuw inschrijven per 1 maart? Ik wil uiteraard door deze vergissing van te vroege ingangsdatum registratie KVK waar ik niet goed bij stil heb gestaan niet de mogelijkheid van beroep op startersperiode kwijt raken. Maar wil mij ook niet onnodig in -/uitschrijven bij KVK en daardoor onnodig 2 keer door deze molen... Wie heeft raad en kan mij geruststellen wat wijsheid is? Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Afgaand op dit;

Quote

Ik begin mijn bedrijf: met startperiode

Begint u als zelfstandige op of na de dag dat uw WW-uitkering ingaat? Dan kunt u in aanmerking komen voor de startperiode. U ontvangt dan 26 weken lang 29% minder WW-uitkering. Tijdens deze startperiode mag u alle uren aan uw eigen bedrijf besteden. U kunt bijvoorbeeld opdrachten binnenhalen en uitvoeren, een bedrijfspand inrichten of een winkel openen. U hoeft niet te solliciteren tijdens de startperiode.

https://www.uwv.nl/particulieren/eigen-bedrijf-starten/starten-vanuit-ww-uitkering/ik-wil-eigen-bedrijf-starten/detail/mogelijkheden-om-bedrijf-te-starten-vanuit-ww/ik-begin-mijn-bedrijf-met-startperiode

(via deze link staat ook meer info over de voorwaarden voor de startperiode)

 

Technische gezien ben je al zelfstandige, vanwege je inschrijving. Om je nu weer uit te schrijven bij de KvK en Belastingdienst als ondernemer lijkt me ook een gedoe en de vraag is of je dat rond krijgt voor 1 maart. (Met name BD is erg sloom). Wat ik zal doen is het UWV bellen (of je vaste contactpersoon als je die hebt) en de casus voorleggen. Je hebt dan wel een Handelsregister-inschrijving maar om hun woorden te gebruiken, je bent nog niet echt begonnen als zelfstandige.

 

Ook zou je de KvK/Belastingdienst kunnen bellen met de vraag hoe snel een uitschrijving te realiseren is (ik denk eigenlijk dat het geen zin heeft).

Het feit dat je geen bedrijfsactiviteiten hebt ontplooit kan je helpen, maar je zult toch aangifte omzetbelasting moeten doen in april, van de eerste drie kwartalen. Dus helemaal uitschrijven gaat niet zo snel als je zou willen...

aangepast door MrHTTP
Verduidelijking
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.