• 0

Private lease contract als ZZP - BTW gedeeltelijk terug te vragen?

Hallo allemaal,

 

Ik start volgende maand als freelancer in de automatisering. Ik rijdt al jaren een lease-auto van de zaak, maar moet nu dus "zelf" dingen gaan regelen.

Zoals het er nu uit ziet lijkt het verstandig om auto privé te leasen, maar ik lees veel tegenstrijdige berichten over de vraag of de BTW hier nou wel of niet over terug te vorderen is.

 

Hier lees ik bijvoorbeeld heel simpel dat het _niet_ mogelijk is, terwijl ik in een al wat oudere post op Higherlevel weer lees dat het wél mogelijk is.

 

Volgens mijn logica zou het ook wél moeten kunnen. Voorbeeld:

 

  • Ik lease prive een auto van 500 euro (incl. BTW) per maand
  • Ik tank elke maand voor +/- 300 euro.
  • Elke maand maak ik 2000 zakelijke kilometers en 250 privé kilometers (80% zakelijk dus)
  • Ik houdt een sluitende kilometerregistratie bij (hierover nog een sub-vraag: als het gaat om het aantonen van de verhouding, is het bijhouden van alleen zakelijke ritten dan niet al genoeg?)
  • Ik bewaar netjes mijn tankbonnen of maak gebruik van een tankpas
  • Bij de kwartaalaangifte vorder ik 100% van de BTW over de gemaakte autokosten (leasebedrag + brandstof) terug
  • Bij mijn laatste aangifte van het jaar pas ik een correctie op basis van de daadwerkelijk gereden verhouding. Laten we zeggen 80/20.
  • In dit geval zou ik volgens mijn rekenwerk moeten uitkomen:
    • 800 per maand x 12  = 9600 euro
    • 9600 / 121 * 100 = 7.933
    • 9600 - 7933 = 1677
    • 1677 * 0,8 =  1341
    • Op jaarbasis zou dit dan dus een BTW voordeel opleveren van 1341 euro

 

Ik ben benieuwd of mijn logica klopt, of dit voor de belastingdienst geldig is en wat ik zou moeten doen om dit aannemelijk te maken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Je logica en berekening lijken me aardig te kloppen. Ook met de bewijsvoering lijkt me niets mis. Je moet inderdaad je zakelijke kilometers bijhouden (met name beginstand, eindstand, bestemming en doel van de rit). Alle overige ritten zijn dan per definitie privé.

 

Enige waar ik even naar zou kijken is je zakelijke kilometers. Voor de omzetbelasting (btw) worden zogenaamde woonwerkkilometers namelijk als privékilometers geteld. Als je veel woonwerkkilometers maakt, kan dat de verhouding aardig scheef trekken. Voor de inkomstenbelasting (19 ct/km) tellen deze kilometers echter wél als zakelijk, verwarrend genoeg.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie! 

 

Gelden de kilometers naar mijn opdrachtgever in dit geval als woon werk verkeer? Feitelijk is mijn huis mijn kantooradres en reis ik naar de opdrachtgever gedurende een periode van ongeveer een half jaar voor een aantal dagen in de week. 

 

Los hiervan: zouden de kosten van mijn private lease contract wanneer ik gebruik wil maken van deze regeling het beste vanaf mijn zakelijke rekening moeten worden afgeschreven of moet ik deze kosten op een andere manier in mijn administratie invoeren? 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt. In dat geval lijkt mij de conclusie dat BTW aftrek niet echt de moeite is omdat vrijwel al mijn zakelijke kilometers naar deze "vaste" werkplek worden gemaakt. 

 

Mocht deze conclusie niet kloppen, dan hoor ik het natuurlijk heel graag :grinning-face-with-sweat:

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Toch nog een korte aanvullende vraag: wanneer ik _geen_ sluitende kilometerregistratie bijhoudt, kan ik dan alsnog de BTW aftrekken door middel van de "forfait-constructie"? (Waarbij de woon-werk kilometers dus niet meer relevant zijn)

 

Dus: BTW over brandstof, wasstraat, private lease contract 100% aftrekken en aan het eind van het jaar 2.7% van de catalogus-prijs van de auto opvoeren als forfait?

aangepast door dadada
Link naar reactie
  • 1

Ik reageer even op mijn eigen vraag in het belang van personen die hier misschien later op terecht komen:

 

Ik heb vandaag uitgebreid gesproken met de Belastindienst over dit onderwerp, waarbij de volgende conclusies getrokken worden:

 

- BTW is (gedeeltelijk) aftrekbaar, ook wanneer je gebruik maakt van private lease. Zie ook de eerdere berichten in dit topic hierover.

- Wanneer er geen sluitende kilometer-registratie plaatsvind, dan kan er inderdaad gebruik gemaakt worden van de forfait-constructie. In dat geval kan dus 100% van de BTW worden teruggevraagd (brandstof, wasstraat, leasecontract, etc), waarbij een correctie plaatsvind bij de laatste BTW-aangifte van dat boekjaar.

- Privé facturen voor het leasecontract hoeven niet in de zakelijke administratie te worden opgenomen. Wel is het uiteraard zo dat het controleerbaar moet zijn; wanneer de Belastingdienst hierom vraagt, dan moet je dus in staat zijn om je privé facturen te tonen om zo aan te tonen dat je daadwerkelijk de BTW-bedragen uit de desbetreffende facturen hebt overgenomen.

- Wanneer je WEL gebruik maakt van een kilometerregistratie (dus geen forfait wilt toepassen), dan volstaat ook een begin- en eind-stand aan het begin en einde van het boekjaar in combinatie met een registratie van de zakelijk gereden kilometers. Op basis hiervan kan impliciet worden herleid wat de zakelijk/privé ratio is, wat in dit geval voldoende is om het aannemelijk te maken.

- Tankbonnetjes moeten uiteraard netjes bewaard worden, zodat ook deze controleerbaar zijn. Het is geen vereiste om de betaling vanaf een zakelijke rekening te doen.

Link naar reactie
  • 0

Zou ik uit eigenbelang hier even mogen inspringen ?

Ik heb een Private Lease Picanto

Auto kost €235,- per maand.

Ik rijd 800 km per maand waarvan daarvan is 300 km privé dus 500 km 100% zakelijk. dus 62,5% zakelijk.

Km vergoeding is dus 500 x 0,19= €95,- per maand

BTW compensatie is dus nu lastig;

1. Private Lease kost €235 p.m, daarvan is €20,- wegenbelasting en €30,- verzekering.

Dus het BTW over de lease bedrag is 235-20-30=€185/1,21=€152,89 dus 185-152,89 = €32,11 btw per maand 

daarvan zou dus 62,5 % van €35,11 zijn dus €20,07  zou het BTW Compensatie bedrag zijn per maand. Dit zou dus per jaar uitkomen op €240,84.

Dit bedrag zou je dus alleen mogen meerekenen als je een sluitende km registratie bij houd. 

2. Auto kost €15.510 dat is dan 1,5% van €15.510,- = €232,65 per jaar 62,5% is dus €145,40 per jaar btw compensatie.

Dus het loont meer om een km registratie bij te houden in dit geval.

Ik lees heel veel dat je niets kunt doen met de BTW van een private lease auto maar ik begrijp dus dat naast de 19 cent per km  je nog een compensatie kunt verwerken in je boekhouding.

In mijn geval gaat het om een heel klein bedrag en de vraag of het de moeite waard is aan de ander kant is elk cent eentje dichter bij een miljoen :face-with-tears-of-joy:.

Klopt dit of heb ik het compleet verkeerd en wat voor bewijs last zou je moeten bijhouden ?

Mvg Ricardo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.