• 0

Wet WWFT en AVG

Hallo, ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Ik heb inkomsten uit een eenmanszaak met zowel de zakelijke als prive rekening bij de ING.

Nu heb ik een groot bedrag van mijn prive ING rekening overgemaakt naar mijn prive beleggingsrekening bij Binckbank.

Binckbank doet vervolgens een klantonderzoek  om aan de Wwft te voldoen, ze hebben inmiddels:

Kopie van ID

Jaaropgaaf belasting

kvk nummer

 

Het geval is dat men dat nog niet voldoende vindt en facturen vraagt.

Uiteraard krijgen ze die als het wettelijk zo bepaald is maar ik vraag mij af of ik zelf niet de AVG overtreedt door MIJN klantgegevens te verstrekken aan een derde partij, in dit geval Binckbank.

Als dit wettelijk klopt zou ik mijn klanten moeten informeren dat hun gegevens bij een derde partij terrecht zijn gekomen dmv een klantenonderzoek bij de verkoper die PRIVE een rekening heeft bij een bank die totaal niets van doen heeft tussen mij en mijn klanten.

De mensen van AVG gaan niet in op individuele gevallen en kan verder niet veel vinden over informatie verschaffen aan derden hierover.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vraag is wat de Binckbank doet met de adressen en gegevens. Gaat het om zakelijke gegevens van bedrijven en ze worden niet geregistreerd, gebruikt of op andere wijze verwerkt door Binckbank, verder geen nader onderzoek op gepleegd: dan is een dergelijke verstrekking geen punt. Het vloeit immers voort uit hun wettelijke plicht om te verifiëren. Zoals de AP meldt: "Verwerkt de andere organisatie de door u verstrekte gegevens voor eigen, zelf bepaalde doeleinden? Dan is deze organisatie verwerkingsverantwoordelijke. Het betekent ook dat deze organisatie zelf moet bepalen of de verwerkingen voldoen aan alle eisen van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Bijvoorbeeld of er een geldige grondslag is om de persoonsgegevens te verwerken."

 

De WWFT verstrekt een grondslag (wettelijke plicht) conform AVG, dus volgens mij geen zorg. Binckbank dient zich binnen de AVG te gedragen (en dat zullen ze vast wel doen, anders hebben ze een ander probleem ).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou die persoonsgegevens (van bijvoorbeeld klanten, want die persoonsgegevens staan er dus op facturen - tenminste als de klanten niet allemaal rechtspersonen zoals BV's  zijn bijvoorbeeld) nooit aan anderen doorgeven.

Want in mijn privacy-document (die alle klanten hebben kunnen inzien, als zij het willen tenminste) staat heel duidelijk in welke situaties dit gedaan wordt en het "overmaken van geld naar mijn beleggingsrekening" staat daar zeker niet tussen.

 

Je moet namelijk je klanten duidelijk informeren over wat je met hun persoonsgegevens doet.

 

Overigens vind ik het wel een beetje een merkwaardige gang van zaken... Wat heeft de bank nou met jouw facturen te maken?

 

Een alternatief zou natuurlijk (lijkt mij) kunnen zijn om de persoonsgegevens weg te halen en de geanonimiseerde facturen te overhandigen als zij dat willen. 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden, op de eerste plaats wil ik zorgen dat ikzelf aan de wet voldoe, hoe Binckbank daarin staat komt bij mij op de 2e plaats.

Of ik nu wel of niet wettelijk verplicht ben mijn klantgegevens te overhandigen, het blijft raar om te weten dat als je iets besteld bij bijv Christine le Duc je info over je gekochte waar terrecht kan komen bij autohandelaar Jan omdat le Duc een nieuwe auto heeft gekocht nietwaar?

 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Vraagjep zei:

Of ik nu wel of niet wettelijk verplicht ben mijn klantgegevens te overhandigen (...)

 

 

Dat ben je dus niet.

 

Sterker nog: je mag het pas doen als de klanten hierover geïnformeerd zijn (door jou!) en daar mee akkoord zijn.

 

Behalve in sommige uitzonderingsgevallen dan natuurlijk, zoals bijvoorbeeld als de overheid (nee, niet een bank...!) inzage in je gegevens eist e.d.

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Vraagjep zei:

Ik ga mijn klanten nieteens lastig vallen met de vraag, ik zal het moeten doen met de mogelijkheden bij mijn eigen bank idd.

Wel jammer want heb dan minder keuze in beleggingsprodukten.

 

Dat is natuurlijk afhankelijk van hoe exotisch je het wil maken, maar bijvoorbeeld bij Lynx (gebruikt de infrastructuur van Interactive Brokers, de grootste aanbieder ter wereld) of DeGiro is er (heel) veel keus, in sommige opzichte zelfs meer dan Binck. Het platform van Binck is erg mooi, maar elk van de aanbieders heeft zo zijn voor- en nadelen.

 

Ik ben benieuwd waar je interesses liggen, als je weet wat je zoekt dan kan je gerichter vergelijken.

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Vraagjep zei:

Het geval is dat men dat nog niet voldoende vindt en facturen vraagt.

 

Als ze facturen vragen, kun je uiteraard facturen leveren. Ze vrragen echter niet om de persoonsgegevens van je klanten. Die kun je immers anonimiseren. Het lijkt me dat het Binckbank niet gaat om aan WIE je levert, maar voornamelijk WAT je levert. Je zou bijvoorbeeld het hele klantvak zwart kunnen maken, maar je zou ook kunnen kiezen om alleen een voorletter en een land- of plaatsnaam te laten zien (dan kunnen ze in ieder geval zien WAAR je klanten vandaan komen, zonder dat je privégegevens deelt).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.