• 0

Factuur Eisen?

Hallo allemaal,

 

kan iemand mij wat info geven over de volgende casus:

 

Mijn bedrijf heeft een zakelijk boek gekocht, rechtstreeks bij een grote, multinationale, van oorsprong Nederlandse uitgeversmaatschappij, met werkmaatschappijen in vele landen.  Een serieus beursgenoteerd bedrijf, waarvan je zou verwachten dat ze hun administratie juist doen.

 

Dit boek is online gekocht, op de website van de uitgever, en meteen betaald met een creditcard.

 

Er is een orderbevestiging gestuurd. Er is niet heel duidelijk welke werkmaatschappij de orderbevestiging gestuurd heeft, maar het lijkt de US werkmaatschappij te zijn. 

Het boek is een paar dagen later ontvangen, verstuurd vanuit Engeland (mogelijk omdat er, bij mijn weten, in Engeland 0% BTW op boeken zit).

 

Wat ik echter nooit ontvangen heb, is  een factuur.  Ik weet ook eerlijk niet wie, formeel gesproken, de leverancier is.

 

Ik heb nu daarover contact opgenomen met 'customer service'. Die lijken mijn verzoek om een factuur vreemd te vinden, maar hebben wel handmatig een 'Payment receipt' gemaakt, (en ze willen ook handmatig best wel mijn BTW nummer daarop zetten), maar dat is opgesteld vanuit de Nederlandse BV, niet vanuit de US of Engelse werkmaatschappij, maar heeft gek genoeg wel alleen een link naar de Algemene voorwaarden van de US-werkmaatschappij erop staan).

 

Ik wil simpelweg mijn administratie correct hebben. Heb ik recht om een factuur te EISEN (waarop dan natuurlijk ook de verkopende partij moet staan)? Of hoeven ze die niet te geven als ze dat niet willen? Of is de vraag of dat moet of niet afhankelijk van of ik het boek gekocht heb bij de NL, UK, of US werkmaatschappij (of misschien in nog een ander land, wie weet).

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
5 uur geleden, kuifje zei:

Er is een orderbevestiging gestuurd. Er is niet heel duidelijk welke werkmaatschappij de orderbevestiging gestuurd heeft, maar het lijkt de US werkmaatschappij te zijn.

In de VS is  er geen verplichting om een factuur op te stellen, omdat de vorderingen van de contractpartners - de geldvordering enerzijds en productaansprakelijkheid anderzijds - zelfs zonder een factuur bindend zijn. De betaling en orderbevestiging zal dan ook als voldoende worden gezien.

 

Daar staat tegenover dat wanneer een handelsdocument de VS juridisch als factuur gezien wil worden, ook deze aan verplichte specificaties moet voldoen, zoals opgesteld in Titel 19 §141.86 van de Code of Federal Regulations.

 

Een factuur eisen zal, gezien het bovenstaande, niet afgedwongen kunnen worden.

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, kuifje zei:

OK, maar voor de BTW aangifte?

Als er geen BTW op de orderbevestiging staat, dan valt er toch geen BTW te verrekenen ? ... en dat ongeacht of dat boek nu uit de VS (non-EU) of GB (EU) komt. Boek het betaalde bedrag als kosten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Cosara zei:

Als er geen BTW op de orderbevestiging staat, dan valt er toch geen BTW te verrekenen ? ... en dat ongeacht of dat boek nu uit de VS (non-EU) of GB (EU) komt. Boek het betaalde bedrag als kosten.

Ja, dat klinkt logisch, maar aan de andere kant: ik weet niet wie de tegenpartij is, misschien is dat wel de Nederlandse maatschappij, en misschien is het bedrag dat op het payment receipt en de orderbevestiging staat wel inclusief BTW (want ik moest wel mijn BTW nr opgeven bij bestelling).

 

IK kan wel gemakshalve aannemen dat dat niet zo is, maar zeker weten doe ik het niet, zeker niet omdat het payment receipt op het briefhoofd vande Nederlandse maatschappij staat. Zij kunnen toch geen payment receipt afgeven voor geld dat zij niet zelf ontvangen hebben?

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, kuifje zei:

ik weet niet wie de tegenpartij is,

misschien is dat wel de Nederlandse maatschappij,

en misschien is het bedrag dat op het payment receipt en de orderbevestiging staat wel inclusief BTW

Vergeet het misschien ...

... het gaat er niet om wat er niet op staat, maar wat er wel op staat vermeld.

 

1 uur terug, kuifje zei:

(want ik moest wel mijn BTW nr opgeven bij bestelling).

Als daar iets mee is gedaan, dan zou dat vermeld moeten staan op de orderbevestiging/factuur/whatever.

 

1 uur terug, kuifje zei:

Zij kunnen toch geen payment receipt afgeven voor geld dat zij niet zelf ontvangen hebben?

Waarom niet ?

Zij kunnen de afhandeling/correspondentie voor de buitenlandse vestiging wel voor hun rekening nemen.

Met het afgeven van een bewijs van betaling zijn zij daarmee nog geen verkoper van het boek.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.