• 0

Btw Italie, "fuori campo IVA"

Ik bied software in de cloud aan. Een Italiaanse organisatie wil een abonnementje afnemen (200 euro). Ik doe verder geen zaken met Italie en zit dus onder het grensbedrag qua zakendoen met Italie, zodat ik Nederlandse btw-percentage kan heffen. Aangezien zij geen btw-identificatienummer hebben, breng ik Nederlandse 21% btw in rekening.

 

Nu blijkt de organisatie aan de Italiaanse overheid gelieerd te zijn. Zij zijn niet btw-plichtig, en geven aan dat er een speciale wet is in Italie waardoor je aan niet-btw-plichtige organisaties ook geen btw in rekening hoeft te brengen. Dus ik zou volgens hun de 21% niet in rekening moeten brengen (en dus niet om de normale reden van "VAT reverse charge" maar ivm de Italiaanse wet dat niet-btw-plichtige-organisaties geen btw hoeven te betalen.

 

Hoe zit dit? Is de speciale wet alleen van toepassing op in Italie binnenlanse transacties? Of ook voor mij als Nederlands bedrijf?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

"Software in de cloud" aanbieden in de vorm van abonnementen lijkt mij typisch een geval van een z.g. elektronische dienst qua omzetbelasting.

 

Deze dienst wordt dan sowieso belast in het land van de afnemer. Mocht de afnemer dus over een geldig BTW nummer beschikken, dan word de BTW verlegd (zoals ook bij alle normale B2B diensten).

Zo niet, dan is Italiaanse BTW verschuldigd. Dit omdat er een uitzondering op de hoofdregel (B2C diensten belast in het land van de dienstverrichter) geldt bij diensten voor o.a. elektronische diensten.

 

Merkwaardige "speciale wetten in Italië" hebben geen werking op dit soort (Europese) omzetbelastingregelingen verder. Ik zou de meningen van de plaatselijke betrokkenen dan ook persoonlijk met een korrel zout nemen. Je moet tenslotte hier in NL verantwoording afleggen. 

 

Er is trouwens geen "grensbedrag" bij diensten, wel bij afstandsverkopen (maar dat is dit dus niet).

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ah, ja het lijkt erop dat zo lang je onder de 10.000 per jaar zit aan zakendoen met andere EU-landen, dat je gewoon NL % in rekening mag brengen en je de transacties niet per MOSS hoeft door te geven. Zoals ik het begrijp hoef je je keuze alleen kenbaar te maken als je van deze standaard wil afwijken: dus als je toch het btw-% van het land van de afnemer in rekening wil brengen, ondanks dat je onder de 10.000 grens zit.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.