Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Badabigboom

Btw Italie, "fuori campo IVA"

Recommended Posts

Ik bied software in de cloud aan. Een Italiaanse organisatie wil een abonnementje afnemen (200 euro). Ik doe verder geen zaken met Italie en zit dus onder het grensbedrag qua zakendoen met Italie, zodat ik Nederlandse btw-percentage kan heffen. Aangezien zij geen btw-identificatienummer hebben, breng ik Nederlandse 21% btw in rekening.

Nu blijkt de organisatie aan de Italiaanse overheid gelieerd te zijn. Zij zijn niet btw-plichtig, en geven aan dat er een speciale wet is in Italie waardoor je aan niet-btw-plichtige organisaties ook geen btw in rekening hoeft te brengen. Dus ik zou volgens hun de 21% niet in rekening moeten brengen (en dus niet om de normale reden van "VAT reverse charge" maar ivm de Italiaanse wet dat niet-btw-plichtige-organisaties geen btw hoeven te betalen.

Hoe zit dit? Is de speciale wet alleen van toepassing op in Italie binnenlanse transacties? Of ook voor mij als Nederlands bedrijf?

"Software in de cloud" aanbieden in de vorm van abonnementen lijkt mij typisch een geval van een z.g. elektronische dienst qua omzetbelasting.

Deze dienst wordt dan sowieso belast in het land van de afnemer. Mocht de afnemer dus over een geldig BTW nummer beschikken, dan word de BTW verlegd (zoals ook bij alle normale B2B diensten).

Zo niet, dan is Italiaanse BTW verschuldigd. Dit omdat er een uitzondering op de hoofdregel (B2C diensten belast in het land van de dienstverrichter) geldt bij diensten voor o.a. elektronische diensten.

Merkwaardige "speciale wetten in Italië" hebben geen werking op dit soort (Europese) omzetbelastingregelingen verder. Ik zou de meningen van de plaatselijke betrokkenen dan ook persoonlijk met een korrel zout nemen. Je moet tenslotte hier in NL verantwoording afleggen. 

Er is trouwens geen "grensbedrag" bij diensten, wel bij afstandsverkopen (maar dat is dit dus niet).

"What, me worry?"

Oh jeh, maar zeg je nu dat het btw-percentage van Italie (en niet NL) hier van toepassing is? Want dan heb ik dit altijd verkeerd gedaan...

MOSS ?

Je kan in 2019 inderdaad wel kiezen...

Maar volgens mij moet je de keuze kenbaar maken (maar ik heb er nooit echt in detail naar gekeken...).

Edited by shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Ah, ja het lijkt erop dat zo lang je onder de 10.000 per jaar zit aan zakendoen met andere EU-landen, dat je gewoon NL % in rekening mag brengen en je de transacties niet per MOSS hoeft door te geven. Zoals ik het begrijp hoef je je keuze alleen kenbaar te maken als je van deze standaard wil afwijken: dus als je toch het btw-% van het land van de afnemer in rekening wil brengen, ondanks dat je onder de 10.000 grens zit.

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.