• 0

KOR 2020, was dat eigenlijk wel een zinvolle stap voor mij?

(aangepast)

Ik ben ZZP-er en heb een gemiddelde  netto omzet van net iets minder dan 20.000 euro. Als vormgever heb ik vrij hoge kosten i.v.m. inkoop van drukwerk voor klanten, waarover ik wel BTW moet betalen. Ook heb ik geregeld flinke kosten door aanschaf van noodzakelijke computerapparatuur en software(updates). Hierdoor viel ik altijd ruim binnen de oude KOR regeling, waardoor ik geen belasting hoefde te betalen. Al mijn klanten zijn bedrijven, ik heb zelden privépersonen als klant. Hoewel ik ben overgestapt op de nieuwe KOR, begin ik steeds meer te twijfelen of dit wel een slimme zet was. Ik heb dan ook een paar vragen:
 

  • Klopt het dat bedrijven van mijn facturen geen belasting meer mogen aftrekken? Ik kan daar nergens een duidelijk antwoord op vinden. Moet/mag ik nog wel het BTW gedeelte vermelden op mijn facturen?
  • Is het zinvol om gebruik te maken van de nieuwe KOR als je alleen bedrijven als klant hebt?
  • Als ik ga afzien van de nieuwe KOR, wat gebeurt er dan belastingtechnisch? Moet ik dan omzetbelasting o.i.d. gaan betalen over het verschil in afgedragen en ontvangen BTW? En is dat überhaupt mogelijk?
  • Kan je evt. nog terug naar de 'oude situatie' of bestaat die helemaal niet meer?

 

Kortom, wat is wijsheid. Ik heb helaas weinig verstand van dit soort zaken (schoenmaker blijf bij je leest), maar miscchien dat iemand hier me zou willen helpen e.e.a. duidelijk en helder te krijgen.

 

Alvast bedankt voor de genomen moeite.

aangepast door Nightwatch
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

 

Quote

Klopt het dat bedrijven van mijn facturen geen belasting meer mogen aftrekken? Ik kan daar nergens een duidelijk antwoord op vinden. Moet/mag ik nog wel het BTW gedeelte vermelden op mijn facturen?

Dit heb je goed begrepen, op je facturen zet je geen BTW meer, dus er valt voor jouw debiteuren geen BTW meer terug te vorden.

 

Quote

Is het zinvol om gebruik te maken van de nieuwe KOR als je alleen bedrijven als klant hebt?

Als jouw klanten bedrijven zijn, zullen die in de meeste gevallen, tenzij dat hun activiteiten vrijgesteld zijn van BTW, de BTW als voorbelasting aftrekken en de kosten zijn voor hun de kosten exclusief BTW. 

 

Als je nu het inclusief BTW bedrag van vorig jaar berekend zonder BTW worden de diensten voor hun 21% duurder terwijl dit voor een consument geen verschil had gemaakt.

 

Aan de verkoopkant bij gelijke prijsstelling, dus het oude ex BTW bedrag zonder BTW heb je al enige voordeel dat je de BTW niet hoeft te innen, 

Aan de inkoopkant heb je afstand gedaan van het recht om BTW af te trekken.

 

Je hebt geen financieel voordeel aan de verkoopkant, en een aftrek beperking aan de inkoopkant, welke je niet door kan rekenen aan je klanten zonder je prijs te verhogen. 

 

Zover ik kan beoordelen met de informatie die je nu verstrekt heb je met jouw klantenportfolio en de aanmelding voor de KOR behoorlijk duurder uit omdat je BTW meer geen terugvorden en je niks kan doorbelasten aan jouw klanten

Quote

Als ik ga afzien van de nieuwe KOR, wat gebeurt er dan belastingtechnisch? Moet ik dan omzetbelasting o.i.d. gaan betalen over het verschil in afgedragen en ontvangen BTW? En is dat überhaupt mogelijk?

Als ik af ga op wat de belastingdienst heeft gepubliceerd hierover op https://ondernemersplein.kvk.nl/kleineondernemersregeling/ zit je voor 3 jaar vast aan de KOR

 

De enige 2 manier om er onderuit te komen 

Omzet passeert de 20.000 grens, je bent dan per direct afgemeld voor de KOR, en de rest van het jaar factureer je weer met BTW en kun je BTW weer aftekken

de Belastingdienst u heeft aangemeld voor de KOR omdat u op 31 december 2019 een ontheffing van administratieve verplichtingen had. Dan kunt u uw deelname op ieder moment stoppen.

 

Van dat laatste blijkt uit jouw gegevens geen sprake te zijn, wat betreft het eerste zie ook  https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/wat-betekent-meedoen-met-de-nieuwe-kleineondernemersregeling/omzet-boven-de-20000-geef-dat-meteen-door

 

Quote

Kan je evt. nog terug naar de 'oude situatie' of bestaat die helemaal niet meer?

De oude situatie, (oude KOR) bestaat niet meer,  de oude situatie (zonder KOR) kun je alleen maar herstellen door zo snel mogelijk de 20.000 euro aan te tikken.

 

Hopelijk zijn er al verhalen van leden die al onder de KOR uitgekomen zijn omdat ze een verkeerde keuze gemaakt hebben, maar ik vrees het ergste..

 

Een telefoontje naar de belastingtelefoon zou ik er zeker aan wagen, misschien hebben ze nog een coulance periode.

Link naar reactie
  • 0

Welkom op HL.

 

Ik zat er eigenlijk al op te wachten dat iemand de nieuwe KOR verkeerd zou beoordelen en zich aan zou melden terwijl het niet gunstig zou zijn.

 

Op de volgende pagina zie je in welke gevallen je af mag melden.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/afmelden-voor-de-kleineondernemersregeling

Quote

 

Doet u op dit moment mee?

Dan is dat voor een periode van ten minste 3 jaar. U kunt uw deelname alleen tussentijds beëindigen als:

  • uw omzet boven de € 20.000 in 1 kalenderjaar komt
  • u automatisch door ons bent aangemeld voor de KOR, omdat u op 31 december 2019 ontheffing had van uw administratieve verplichtingen

 

 

Helaas kun je je pas afmelden voor de KOR op het moment dat je omzet ook daadwerkelijk die €20.000 aantikt (en niet eerder).

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/wat-betekent-meedoen-met-de-nieuwe-kleineondernemersregeling/omzet-boven-de-20000-geef-dat-meteen-door

Quote

Uw deelname aan de KOR vervalt met de levering of dienst waarmee u boven de € 20.000 komt. U past dus ook al direct vanaf die levering of dienst de normale btw-regels toe, zoals die voor u gelden zonder dat u de KOR toepast. 

 

Dus ik denk ook dat de enige mogelijkheid is zelf contact met de belastingdienst te zoeken en te kijken of er enige ruimte is om je toch nog af te melden. Maar wellicht krijg je bij de belastingtelefoon gewoon een standaard antwoord.

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Nightwatch zei:

Klopt het dat bedrijven van mijn facturen geen belasting meer mogen aftrekken? Ik kan daar nergens een duidelijk antwoord op vinden. Moet/mag ik nog wel het BTW gedeelte vermelden op mijn facturen?

Ter aanvulling,

Uitleg nieuwe KleineOndernemersRegeling op de website van de Belastingdienst.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
15 uur geleden, Paul van Minderhout zei:

Hopelijk zijn er al verhalen van leden die al onder de KOR uitgekomen zijn omdat ze een verkeerde keuze gemaakt hebben, maar ik vrees het ergste..

 

Wij hadden in eerste instantie ook de keuze gemaakt om gebruik te maken van de regeling. Bij nader inzien en overleg bleken we hiermee duurder uit te zijn ook omdat de meeste klanten van ons bedrijven zijn.

Na een afmelding bij de belastingdienst netjes bericht gekregen dat ik afgemeld was.

 

 

Incassomedewerker IncassoDirect. www.incassodirect.eu

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.