• 0

Wanneer ben je ondernemer voor de Belastingdienst?

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De één noemt zich zzp'er, de ander freelancer of mkb'er. Maar wanneer ben je nu eigenlijk ondernemer voor de Belastingdienst?

Wat is het verschil tussen ondernemer voor de inkomstenbelasting en ondernemer voor de btw? En wanneer bent je ondernemer voor KVK?

'Ondernemer' is net als 'zzp'er', 'freelancer' en 'mkb'er' geen rechtsvorm. Toch is het belangrijk om te weten of de Belastingdienst en KVK u als ondernemer zien: je hebt dan namelijk verplichtingen én misschien ook financiële voordelen.

 

Check of je aftrekposten en speciale regelingen mag gebruiken

Als ondernemer voor de inkomstenbelasting mag je speciale regelingen gebruiken. Bijvoorbeeld de ondernemersaftrek, de mkb-winstvrijstelling, verschillende startersregelingen en de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Dat mag bij bepaalde regelingen alleen als je ook voldoet aan het urencriterium.

Door de speciale regelingen betaal je minder belasting. Het kan dus voordelig zijn om ondernemer voor de inkomstenbelasting te zijn. Maar let op: lang niet iedereen die ondernemer voor de inkomstenbelasting wil zijn, is dat volgens de Belastingdienst niet.

 

TIP:

Of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, hangt dus af van jouw situatie. Het ene jaar kun je ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn en het andere jaar niet. Met de OndernemersCheck krijg je hiervan een goed idee. Overleg bij twijfel met een fiscaal dienstverlener of met de Belastingdienst.

 

Let ook op de wet DBA!

Bij de wet DBA gaat het om de arbeidsrelatie tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer bij 1 opdracht. Centraal staat de vraag of er sprake is van loondienst? Want, de criteria om te bepalen of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, zijn anders dan de criteria van de wet DBA.

 

En dan is er ook nog de resultaatgenieter (geen ondernemer).

Je verkoopt producten of levert tegen betaling diensten en je kunt winst verwachten. En je bent volgens de Belastingdienst geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Dan ben je 'resultaatgenieter'. Jouw inkomsten tellen dan als resultaat uit overig werk.

Als resultaatgenieter heb je geen recht op de speciale regelingen voor ondernemers voor de inkomstenbelasting. Maar, misschien bent je wel ondernemer voor de btw? 

 

Zie voor meer informatie en doorlinks naar meer uitgebreide uitleg deze pagina van Ondernemersplein.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat maakt het allemaal uit als de Belastingdienst al minimaal 10 jaar lang amper of geen controles doet.

 

De Belastingdienst zou voor de rechter moeten komen doordat ze simpelweg hun werk niet doen. Eerlijke bedrijven worden al jarenlang compleet kapot geconcurreerd door het lakse gedrag van de overheid. We hadden de VAR. Dat gaf genoeg handvatten om actie te ondernemen. Hebben ze zelden tot nooit gedaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben vorig jaar nog compleet door de mangel gehaald door de belastingdienst, inclusief de privé rekeningen. Vooral interesse in (alle) inkoop en verkoopfacturen. Over randzaken zoals representatie is niet gesproken. Kennelijk is dat geen prioriteit zolang het redelijk blijft. Het was een steekproef volgens de ambtenaar.  Mijn accountant zei destijds dat het inderdaad niet heel vaak voorkomt. In zijn praktijk enkele per jaar. Mijn zwager (een ondernemer) zegt dat de belastingdienst constant controleert en via een algoritme afwijkende zaken constateert en daarop acteert. Weet niet wat waar is. Bij mij bleek alles gelukkig dik in orde. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 3-10-2021 om 18:31, Joost Rietveld zei:

Says who?

 

Ik heb 4 jaar gewerkt in een bedrijf waar schijnzelfstandigheid zo'n beetje het verdienmodel is. Dit bedrijf werkt zelfs in opdracht van de overheid.

 

Ik moest zelfs op de factuur liegen dat ik daar schoonmaakwerk deed. Het is best een groot bedrijf. Toen ik daar kwam deden  ze het al  vele jaren en ik ben er al jaren weg en het gaat daar nu nog steeds zo. Ik heb het zelfs proberen te melden bij de Belastingdienst maar die sturen je van het kastje naar de muur.

 

Wiebes zei nog dat ze niemand gingen aanpakken behalve de echte kwaadwillenden. Ooit al iemand in het nieuws gelezen dat ze een kwaadwillend bedrijf hebben aangepakt? Ik niet. Terwijl die bedrijven echt wel bestaan.

 

Dus de controle schiet dusdanig tekort dat het een simpele rekensom is dat fraude loont in Nederland.

 

Arbeidsinspectie doet ook al bijna niks. Inspectie leefomgeving en transport is ook een lachtertje. Mocht er interesse zijn dan kan ik de voorbeelden gaan aandragen.

 

Er is maar een iemand die last heeft van de Belastingdienst, dat is een eerlijke ondernemer die het volgens het boekje wil doen en hierdoor niet meer kan concurreren met de rest.

aangepast door tstle
Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2021 om 14:12, tstle zei:

Ik heb het zelfs proberen te melden bij de Belastingdienst maar die sturen je van het kastje naar de muur.

Er is maar een iemand die last heeft van de Belastingdienst, dat is een eerlijke ondernemer die het volgens het boekje wil doen en hierdoor niet meer kan concurreren met de rest.

Dat het niet altijd en overal loopt zoals u het zou willen zien, kan iedere ondernemer wel beamen, maar U doet het nu voorkomen dat "de rest" louter uit louche bedrijven bestaat.

Je kunt i.m.h.o. beter slecht slapen door de zorgen om weinig inkomsten, dan om de zorgen hoe van zwart geld wit geld te maken.

Het gaat er niet om wat de rest doet, het gaat erom wat u doet.

 

Op 5-10-2021 om 14:46, Joost Rietveld zei:

Enfin, deze discussie is er een voor in de kroeg.

In de kroeg is de vis altijd groter dan in het water.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 5-10-2021 om 14:46, Joost Rietveld zei:

Dan kun je je ook afvragen waar het probleem ligt: bij moedwillige overtreders van de wet of bij de controles?

Enfin, deze discussie is er een voor in de kroeg.

 

Moedwillige overtreders hou je altijd omdat het hun individuele beslissing is.

 

Voldoende controleren kun je als land voor kiezen.

 

De realiteit zoals ik het veel zie gebeuren is dat wetten en regels systematisch worden overtreden en dit ook nog eens economisch rendabel is als je dankzij de lage pakkans slechts eens in de vele jaren een relatief lage boete krijgt.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Meldingen bij de nVWA worden vrijwel altijd opgevolgd. Wat dat betreft heb ik "geluk" gehad. Heb 2x een controle van de nVWA gehad. Een keer naar aanleiding van een klacht van een consument over een klant (verkeerde claim) en een keer door een concurrent die meende dat ik mijn producten niet goed had geëtiketteerd.  En dan ook nog een check van een REACH ambtenaar en een keer via het bureau voor de leefomgeving die mij op een beurs had bezocht. Dat er niet wordt gecontroleerd kan ik dus niet beamen. Of ik ben gewoon een pechvogel. Mooie is wel dat ik nooit ergens ook maar in de buurt van een overtreding ben geweest. Als je zaken "aanbrengt" zal er heel vaak opgevolgd worden. Maar veel mensen doen dat niet omdat klikken niet netjes is en ze zelf ook liever geen controle willen.

aangepast door Hans v N
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.