• 0

Winst afromen uit werkmaatschappij

Ik heb drie BV's. Een Holding die 100% eigenaar is van een IP-BV die 100% eigenaar is van een Werkmaatschappij BV. Ik ben zelf DGA van de Holding en verloon mijzelf hieruit. 
Mijn vraag is hoe ik het handigste maar voorals fiscaal toegestaan de winsten uit de onderste BV naar boven kan doorsluizen.
Mag ik een managementovereenkomst opstellen tussen de Holding en de IP BV waarin een management fee wordt bedongen die afhankelijk is van de winst van de IP BV?

En eenzelfde construct tussen de IP BV en de Werkmaatschappij?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Nee dat doe je niet via een management fee.

Als je cash over hebt in de werkmaatschappij dan breng je dat via een dividenduitkering naar de aandeelhouder, dus van werkmij > IP-holdng en van IP holding ?  Persoonlijke holding. Het uitkeren van dividend is vrijgesteld van belastingheffing onder de deelnemersvrijstelling.

 

Een management fee is niks meer of minder dan een "verkoopfactuur" voor geleverde diensten en/of goederen. Achteraf de management fee verhogen is niet gebruikelijk. Je hoeft KPN ook niet meer te gaan betalen als je meer winst maakt. :) De management fee moet zakelijk van aard zijn dus geen extra betalingen alleen maar om de winst te drukken.

Alleen in sommige gevallen (en heeft het nut) kun je als onderdeel van de management fee ook een prestatiebeloning opnemen als bepaalde winst of doelen behaald worden. Maar fiscaal heeft dat alleen nut als de winst in de werkmaatschappij zo hoog is dat je in de 2e vpb schijf komt (meer dan 200.000 euro winst) en de resp. holding nog onder de 200.000 winst zit.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.