• 0

diensten aan buitenland en BTW

Ik heb het draadje

https://www.higherlevel.nl/partners/zibb/index.php?board=17;action=display;threadid=7811

erop na gelezen, maar begrijp er door het tegengesteld advies nu nog minder van.

 

Hoe zit het nu met diensten leveren en factureren aan een buitenlands bedrijf?

 

Situatie 1: ik verleen een diensten aan een bedrijf in de UK. Plaats van uitvoering is Nederland.

Situatie 2: Idem. Plaats van uitvoering is UK.

Situatie 3: Idem. Plaats van uitvoering is Tanzania.

Situatie 4: ik verleen diensten aan een bedrijf in Ghana. Plaats van uitvoering is Nederland.

Situatie 5: Idem, plaats van uitvoering is Ghana.

 

 

In welke situatie moet ik nu wel of niet BTW in rekening brengen? Tot nu toe, doe ik dat helemaal niet, omdat het voor mijn buitenlandse opdrachtgevers een belachelijke opgaaf is om die BTW in NL terug te vorderen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij:

 

1) Geen btw in rekening brengen mits je VAT nummer van het Engelse bedrijf hebt.

2) BTW moet je in rekening brengen als je een UK bedrijf bent met een VAT nummer hebt.

3) Zal aan de belasting wetgeving in Tanzania liggen.

4) Geen btw in rekening brengen.

5) Zal aan belastingwetgeving in Ghana liggen.

Link naar reactie
  • 0

Beide antwoorden spreken elkaar tegen. Dat was ook al het geval in de eerder aangehaald threat.

 

In het geval van het 2e antwoord van Zaph: als ik die BTW bij een engels of Ghanees bedrijf in rekening breng, hoe worden die dan geacht dat weer terug te vorderen?

Dat levert toch onmogelijke situaties op, of heb ik het nou mis?

Link naar reactie
  • 0

Nee....

 

Voorbeeld:

 

Als jij een bedrijf in UK hebt, dan heb je een VAT nummer. Jij levert een dienst aan een ander UK bedrijf, dan zul je gewoon VAT (BTW) in rekening moeten brengen. Jij kunt hem terugvorderen bij de Engelse belasting dienst, en de klant moet hem betalen.

 

Levert je UK bedrijf aan Nederland, en heb je van het Nederlandse bedrijf een BTW nummer, dan hoef je geen VAT (BTW) te rekenen. Ook niet vanuit een Nederlands bedrijf naar een Engels bedrijf, MITS je een BTW nummer hebt van dat bedrijf. Dit geld voor de gehele EU.

We opgeven / aangeven op je BTW aangifte biljet!!

(ik geloof leveringen buitenland EU oid??)

 

Lever je een dienst aan een NIET EU land vanuit een EU land hoef je geen BTW te rekenen. Diensten zijn voor zover ik begrepen heb niet belast met btw. Anders is het als je een produkt levert aan dat NIET EU land, dan zal de klant in dat land bij import BTW en invoerrechten voor dat land moeten betalen.

 

Ga je vanuit een NIET EU land werkzaamheden verrichten of vanuit DAT land diensten verlenen dan hoef je waarschijnlijk GEEN btw te rekenen.

Maar hoe de lokale belastingdienst zoals Tanzania of Ghana hiermee omgaat is mij niet bekend.

 

Groet

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

In het geval van het 2e antwoord van Zaph: als ik die BTW bij een engels of Ghanees bedrijf in rekening breng, hoe worden die dan geacht dat weer terug te vorderen?

 

Tsja, daar blijf ik helaas het antwoord schuldig op. Misschien even een afspraakje maken bij de belastinsdienst? Het is heel onduidelijke materie, en telefonisch heb ik ook niet heel eenduidige antwoorden van ze gekregen...

Link naar reactie
  • 0

OK.

Dank Rick voor je aanvullende uitleg.

 

Mijn vraag ging uit van een NL vestiging, maar dat was inderdaad niet helemaal duidelijk zo gesteld.

 

Ik kan mijn diensten aan de UK dus gewoon leveren zonder BTW, maar moet dan wel hun VAT nummer hebben. Da´s eenvoudig.

 

Voor Ghana en Tanzania ontwijk ik gewoon het probleem door aan te nemen dat ik mijn diensten gewoon vanuit NL plaatsvinden. Ik heb weinig behoefte aan verdere gesprekken met de belastingen aldaar. Je kan veel vinden van onze NL belastingdienst ... vergeleken met veel andere landen is het hier een weldaad van efficientie en duidelijkheid.

 

Mijn Ghanese partner wist niet wat hij hoorde toen ik hem vertelde dat mijn BTW afrekening digitaal en meestal binnen een paar weken rond is. Daar moet hij minstens 10 keer fysiek voor bij zijn belastinginspecteur, met steekpenningen uiteraard, en dan nog duurt het gemiddeld 1,5 jaar voor hij zijn centen terug heeft.

Link naar reactie
  • 0

Aanvulling:

 

Als je dus vanuit Nederland een dienst levert aan Ghana of Tanzania of elk ander NIET EU land hoef je geen BTW te rekenen, maar wel vermelden op je BTW aangifte formulier als omzet levering niet EU land oid..??? (staat wel vermeld kan het alleen niet zo vlug vinden) :)

 

Groet

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk is het heel simpel. Alles binnen de EU maar buiten NL met een BTW/VAT nummer behoeft geen (door) berekening van de BTW. En alles buiten de EU is sowieso zonder BTW berekening.

 

Een levering van goederen of diensten hoort opgegeven te worden via het belasting formulier intercommunitaire leveringen en afhankelijk van je dienst/levering en hoeveelheid hoor je het ook maandelijks aan te geven bij het CBS (centraal buro voor de statistieken).

 

Waarschijnlijk had je het al zo begrepen, maar extra info is nooit weg. That's what HL is for!!

Natas

Link naar reactie
  • 0

Ook hier weer worden de BTW-regels, sorry dat ik het zo zeg, maar weer in lekentaal van drie kanten belicht en als ik dit als leek zou lezen zou ik er inderdaad geen touw meer aan vast kunnen knopen.

 

Ondanks jullie goede pogingen...er klopt steeds wel iets maar helemaal klopt het verhaal weer niet...diensten en leveringen worden door elkaar heen gebruikt alsof dat niet zou uitmaken...

 

Zaph komt nog het dichts bij de waarheid.....

 

Wat betreft diensten, ben je vaak BTW-afdracht plichtig in en aan het land waar de werkzaamheden worden uitgevoerd. Echter hier zijn nogal wat uitzonderingen op...Lees deze op o.a. de belastingdienst. Voorbeelden hiervan zijn diensten betreffende onroerend goed/stand-bouw/handelsagent e.a.

 

Het antwoord op de vraag van roemer op Zaph zijn opmerking..

-De bedrijven die door jou nederlandse-btw in rekening gebracht hebben gekregen kunnen dat terugvorderen als ze

-een nederlands btw nummer hebben OF

-ze dit doen door een fiscaal vertegenwoordiger in Nederland OF

-ze doen dit met een speciaal opgave-formulier die op de Nederlandse Belastingdienst te downloaden is.

 

Nogmaals een vriendelijke edoch dringende waarschuwing

De btw-regels met betrekking tot levering van goederen maar vooral met betrekking tot diensten zijn behoorlijk complex en zeker ook zeer afhankelijk van de aard van de dienst en de plaats van uitvoering.

Bekijk ELK GEVAL APART, en probeer niet op één A4-tje uit te leggen hoe de regels zijn die bijvoorbeeld de KvK in een cursusboek van meer dan 50 bladzijden probeert uit te leggen (en dan nog aanvullend moet verwijzen naar lijsten met uitzonderingen).

 

Noteer al je situaties apart en ga dan eens om de tafel zitten met je boekhouder of accountant en vraag.over elk geval hoe de regels in dat specifieke geval zijn.

 

 

 

en.....@ Natas....

Als er IETS niet simpel is, dan is het de BTW-wetgeving...!!!

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk is het heel simpel. Alles binnen de EU maar buiten NL met een BTW/VAT nummer behoeft geen (door) berekening van de BTW. En alles buiten de EU is sowieso zonder BTW berekening.

 

Ze hadden jou moeten aantrekken als auteur van de Wet op de Omzetbelasting :D

Link naar reactie
  • 0

Voor Ghana en Tanzania ontwijk ik gewoon het probleem door aan te nemen dat ik mijn diensten gewoon vanuit NL plaatsvinden.

 

Je bent natuurlijk niet vrij om dingen naar believen aan te nemen, maar dat begreep je zelf ook wel.

 

Als de plaats van dienst Nederland is dan zul je als regel BTW moeten heffen. En die kunnen je zakelijke afnemers dan terugvragen bij de Nederlandse belastingdienst. Dat mogen ze onhandig vinden, maar het is niet anders. Er zijn een heleboel uitzonderingsregelingen om deze overhead terug te dringen, maar je hebt geloof ik nog niet genoeg over jouw geval verteld om te kunnen bepalen of zo'n uitzonderingsregel van toepassing is.

 

Tip: leg het hele verhaal (via het webformulier) voor aan de belastingtelefoon voor ondernemers. Ik heb weleens een perfect antwoord gehad op een vergelijkbare vraag. Compleet met verwijzing naar artikel zoveel, lid zus, sublid zoveel van de wet op de omzetbelasting, om op de factuur te vermelden.

Link naar reactie
  • 0

Als er IETS niet simpel is, dan is het de BTW-wetgeving...!!!

 

Hear, hear!

 

Ik vind al die adviezen die de kwestie 'simpel' verklaren eerlijkgezegd behoorlijk misleidend. Niet met kwade bedoelingen ongetwijfeld, maar toch.

 

BTW met het buitenland is nu eenmaal ingewikkeld. Goederen is anders dan diensten. Fysiek is anders dan elektronisch. Binnen de EU is anders dan buiten de EU. Soort en type dienstverlening zijn van belang. En er zijn stapels wetsartikelen met uitzonderingsbepalingen en stapels 'jurisprudentie' over de interpretatie in allerlei gevallen.

Link naar reactie
  • 0
als ik die BTW bij een engels of Ghanees bedrijf in rekening breng, hoe worden die dan geacht dat weer terug te vorderen?

 

Door een formuliertje in te vullen en dat op te sturen naar de Nederlandse belastingdienst. Vermoedelijk moet daarbij een hoedanigheidsverklaring van de lokale belastingdienst worden meegestuurd (om aan te tonen dat de terugvrager aldaar BTW-plichtig ondernemer is en geen particulier).

 

Dat is een vrij gebruikelijke procedure. Ik heb zo ook weleens VAT teruggevraagd bij andere landen.

 

Dat levert toch onmogelijke situaties op

 

Hoezo?

Link naar reactie
  • 0

Er is maar één betrouwbare bron:

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob04/ob04-44.html

 

Het verlaagde of het algemene tarief

U kunt de volgende tarieven toepassen:

 

het verlaagde tarief van 6% voor goederen en diensten;

het algemene tarief van 19%. Dit tarief geldt voor alle overige goederen en diensten.

Deze tarieven gelden ook voor intracommunautaire verwervingen en voor invoer.

 

Het 0%-tarief

Bij leveringen van goederen naar het buitenland moet u het 0%-tarief voor deze goederenleveringen toepassen. Dit houdt in dat u, als u een goed intracommunautair levert naar een ander EU-land of als u een goed uitvoert, geen btw daarover in rekening mag brengen, maar dat u toch uw recht op aftrek van voorbelasting behoudt. Ook voor een aantal diensten die verband houden met het internationale goederenverkeer geldt een 0%-tarief.

 

Diensten in het buitenland

Bij intracommunautaire transacties zijn diensten in principe belast in het land waar de ondernemer die de dienst verleent, is gevestigd. Dit geldt ook voor de diensten die u feitelijk in het buitenland verleent. Op deze regel bestaan uitzonderingen. In welk land de btw is verschuldigd, hangt af van de plaats van dienstverlening. Het is mogelijk dat uw dienst in het buitenland belast is.

 

Diensten worden altijd belast met BTW, dus van NL naar UK = belast met 19%. Maar enkele bijzondere diensten mogen 0% hebben: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob09/ob09-151.html#P1616_237449 (heel uniek)

 

Alleen goederen kun je 0% rekenen MITS je het BTW-nummer van de andere partij OP DE FACTUUR zet en naar een EU land levert.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Heb onlangs arbeid verricht voor een bedrijf in Frankrijk.

Dit gebeurde deels remote (via Internet) vanuit Nederland en deels vanuit de auto in België en Frankrijk!

Is dit nu te beschouwen als verricht in Nederland of..??

Hoe zit het dan met de BTW?

Het desbetreffende bedrijf heeft ook een Nederlands BTW-nummer.

Ik kan natuurlijk doen alsof alles vanuit Nederland verricht is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, btw bij diensten aan buitenland wordt verlegd, klinkt logisch. Nu heb ik een opdracht, dienst aan het buitenland, waar ik twee onderaannemers voor inhuur, een in Nederland, een in een ander buitenland. Dan wordt het voor deze simpele jongen toch wat te ingewikkeld, want de eerste levert een dienst binnen Nederland, dus 19%? En de tweede hoeft de aan mij geleverde dienst niet te belasten met BTW? Ik hoef/kan dan de btw op de diensten door mijn NL onderaannemer moet heffen niet doorrekenen aan mijn opdrachtgever? ???

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zit het zo (fictieve getallen om het duidelijk te maken):

 

Onderaannemer A is Nederlands bedrijf

Onderaannemer B is buitenlandlands, maar wel EU bedrijf

 

Onderaannemer A factureert jou € 100,- + € 19,- BTW (die BTW wordt natuurlijk weer in mindering gebracht op de BTW die jij moet afdragen, of als je niets af te dragen hebt krijg je die gewoon terug)

Onderaannemer B factureert jou € 100,- zonder BTW (de BTW wordt immers verlegd)

 

Jij factureert € 250,- aan je buitenlandse opdrachtgever, ook zonder BTW.

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Jasja, kun je iets meer vertellen?

 

- waar is je onderaannemer gevestigd (adres van zijn/haar bedrijf dus)

- als dat in de EU is, heeft je onderaannemer een btw-nummer?

- wat voor soort diensten verricht je onderaannemer

- (soms relevant) wáár vinden die diensten plaats?

 

Ik neem aan dat jij een Nederlandse btw-ondernemer bent (gevestigd in NL, btw-nummer dat begint met NL)?

Je buitenlandse afnemer, zit die in de EU en zoja, is die in het bezit van een btw-nummer?

Wat voor dienst verricht jij aan je buitenlandse afnemer (is die dienst wellicht vrijgesteld van btw)?

 

Kortom, vertel meer!

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Marcel, de ene is gewoon een Nederlands bedrijf, met BTW nummer, die doet opmaak, in Nederland. Ik en de andere, Engelse, onderaannemer maken samen een vertaling. De Engelse onderaannemer doet dat ook gewoon thuis. De opdrachtgever zit weer in Duitsland. En ik ben ook nederlands BTW ondernemer.

 

Johannes, ik denk nu ook dat het zo zit, ik zag het als een integraal project, maar voor de belastingdienst zijn het dan gewoon drie opdrachten die op fiscaal niets met elkaar te maken hebben: een van mij voor buitenlandse opdrachtgever, een binnenlandse opdracht van mij aan onderaanemer A en een aan buitenlandse onderaannemer B.

 

Opgelost?

 

Jasja, kun je iets meer vertellen?

 

- waar is je onderaannemer gevestigd (adres van zijn/haar bedrijf dus)

- als dat in de EU is, heeft je onderaannemer een btw-nummer?

- wat voor soort diensten verricht je onderaannemer

- (soms relevant) wáár vinden die diensten plaats?

 

Ik neem aan dat jij een Nederlandse btw-ondernemer bent (gevestigd in NL, btw-nummer dat begint met NL)?

Je buitenlandse afnemer, zit die in de EU en zoja, is die in het bezit van een btw-nummer?

Wat voor dienst verricht jij aan je buitenlandse afnemer (is die dienst wellicht vrijgesteld van btw)?

 

Kortom, vertel meer!

 

Link naar reactie
  • 1

Yep, opgelost.

Jullie zijn alledrie btw-ondernemers (gefeliciteerd).

Om die reden en op basis van art. 6 lid 1 van de Wet Omzetbelasting vinden jullie diensten plaats in het land waar de AFNEMER gevestigd is.

 

Als leverancier en afnemer beiden in NL gevestigd zijn: Nederlandse btw in rekening brengen (de afnemer kan die gewoon weer terugvragen).

Als de afnemer in een ander land gevestigd is:

- GEEN btw op je factuur vermelden

- vermeld zowel je eigen btw-nummer als het btw nummer van je leverancier

- en garneer dit met de tekst 'service not subject to VAT, art. 44 VAT-Directive. VAT due by recipient, art 196 VAT-directive'

 

Hiermee vertelt de leverancier aan de afnemer "enneh, jij doet de btw hè? Groetjes!"

 

Als jij afnemer bent in dit verhaal (bijvoorbeeld als jouw Engelse vertaler jou een factuur stuurt), geef je dat in je btw-aangifte aan in rubriek 4b (leveringen/diensten uit landen in de EU, aan u verricht). Het netto bedrag dat hij op zijn factuur zette gaat in de kolom 'bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend' en in de btw-kolom zet je 19% over dat netto bedrag.

 

Diezelfde 19% btw vul je OOK in bij rubriek 5b, terug te vragen voorbelasting.

Op die manier kost het je dus niks, behalve tijd.

 

 

Als jij een factuur aan je Duitse afnemer stuurt, zet jij dus alleen het netto-bedrag op de factuur, geen btw een het engelse riedeltje. (vertaal het gerust naar het Duits, de artikelnummers van de richtlijn zijn hetzelfde). En je zorgt dat je het btw-nummer van de Duitse afnemer op je factuur vermeldt.

Deze omzet geef je in je btw-aangifte aan in rubriek 3b (leveringen naar of diensten in landen van de EU).

Daarnaast heb je het genoegen om een zogeheten ICP-opgaaf in te mogen vullen, die vind je op dezelfde site als je btw-aangifte, en daarin geef je per btw-nummer aan hoeveel omzet je aan hen geleverd/gedienstverricht hebt.

 

 

Als men ooit tot de conclusie komt dat de btw net zo goed rechtstreeks aan de EU betaald kan worden, wordt het een stuk eenvoudiger, vermoed ik. Maar dat kan nog best even duren.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.