• 0

Personeelsfeest V.O.F vennoten en stagiaires

Hallo, wij zijn een V.O.F. met 2 vennoten en momenteel met 3 stagiaires.  Om het jaar 2019 af te sluiten met kerstmis zijn wij middels een 'personeelsfeest' gaan bowlen. Het betrof een all-in arrangement voor het bowlen en onbeperkt eten en drinken (uitgezonderd gedestilleerd en speciaal bier) Op de factuur (kassabon) staat genoteerd 5 x arrangement. Totaal € 262,50 incl. btw en de btw bestaat uit 21% € 6,25 en 9% € 18,70.
Betreffende de omzetbelasting heb ik nog niets anders verstrekt aan de stagiaires in natura dus de btw zou t.a.v. de BUA regeling teruggevorderd kunnen worden voor de drie stagiaires. Echter zijn de stagiaires geen werknemers en geldt de BUA regeling dan wel?
Of moet/kan ik voor de stagiaires iets met de  vrije ruimte in de WKR (werkkostenregeling), maar ook hier het feit dat de stagiaires geen werknemers zijn.

Geldt de BUAen WKR regeling voor de ondernemers zelf (de vennoten) ook?
De stagiaires ontvangen overigens geen stagevergoeding.
De grote vraag is dus: 
Hoe boek ik in mijn administratie de btw in  betreffende de stagiaires en de 2 vennoten?
Hoe boek ik in mijn administratie de onkosten in  als bedrijfskosten betreffende de stagiaires en de 2 vennoten?

Bij voorbaat dank voor enige reacties

2019-12-18 OlRound Bowlen €262,50.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals ik het begrijp heeft de VOF geen personeel, geen arbeidsovereenkomsten en doet geen aangifte loonbelasting, 

dan heb je niks te maken met de Werk kostenregeling (WKR), en ook niet met het Besluit Uitsluiting Aftrek van voorbelasting (BUA).

 

De term personeelsfeest is dan ook beetje misleidend lijkt mij.

 

16 uur geleden, Koen58 zei:

Betreffende de omzetbelasting heb ik nog niets anders verstrekt aan de stagiaires in natura

Dit lijken mij dus gewoon relatiegeschenken, waarvan de BTW gewoon als voorbelasting afgetrokken kan worden.

 

16 uur geleden, Koen58 zei:

De grote vraag is dus: 
Hoe boek ik in mijn administratie de btw in  betreffende de stagiaires en de 2 vennoten?
Hoe boek ik in mijn administratie de onkosten in  als bedrijfskosten betreffende de stagiaires en de 2 vennoten?

De BTW op het bowlen zou ik vergeten en de gehele bon behandelen als een zakendiner.

 

Dat zou betekenen dat je de BTW niet in aftrek kan nemen, de gehele bon inclusief BTW en eventueel aantoonbaar betaalde fooien neem je dan op de administratie als "beperkt aftrekbare kosten", waarvan je 80% kunt aftrekken.

 

Het makkelijkste is om gewoon 80% van de kosten in te boeken, als je 100% in boekt moet je bij de aangifte het bedrag aan beperkte aftrekbare kosten weer apart specificeren.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

beste Paul, de VOF heeft inderdaad geen personeel en doet dus ook geen aangifte loonbelasting. en is de term personeelsfeest niet echt op zijn plaats.
Ik ga inderdaad jouw advies volgen en pas de 80% aftrekregeling toe op de gehele nota "zakendiner" en ik weet dat je de btw in horeca niet mag terugvorderen.
Ik dacht overigens dat je met relatiegeschenken wel gebonden bent aan de BUA, maar zit sowieso onder de drempel en bovendien vraag ik de btw toch niet terug.

Bedankt voor het heldere antwoord en simpele administratieve oplossing.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.