• 0

Lege BV starten zonder activiteiten

Hoi,

 

Al ruimte tijd lees ik mee met allerlei topics op dit forum, fantastisch hoe hier kennis en advies gedeeld wordt!

Nu heb ik een vraag waarop ik zo snel geen antwoorden kan vinden, noch via Google noch op dit forum. Het gaat om het volgende:

 

Wij (3 vennoten, 3 personeelsleden) doen onze werkzaamheden vanuit een VOF, wij werken in de cultuursector. Momenteel is omzetten naar BV financieel nog niet interessant/haalbaar maar wel gewenst. De verwachting is dat we daar over een jaar klaar voor zijn. Echter zou het voor ons voordelig zijn om wel al een BV te starten omdat veel grotere fondsen in onze sector eisen dat je vanuit een BV opereert én dat de BV reeds minstens één of twee jaar bestaat. Als we zouden wachten tot we klaar zijn voor omzetting VOF naar BV, zouden we vervolgens nog één of twee jaar moeten wachten voordat we de genoemde fondsen kunnen aanvragen. Om dit op te vangen onderzoeken wij de mogelijkheden om alvast een BV te starten, waar niets mee zal gebeuren het eerste jaar. Ik ben me bewust van kosten voor notaris, jaarrekening etc. Wij zullen onszelf geen loon uitkeren uit de BV, en dus ook niet voldoen aan minimum DGA salaris. Zal dat problemen opleveren? Andere aandachtspunten?

 

Bij voorbaat dank!

Stefan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vraag mij werkelijk af of de 'grotere fondsen' onder de indruk zullen zijn.

 

Het lijkt mij dat zij sowieso de jaarrekeningen willen zien (vandaar de eis van het bestaan van enkele jaren, zou ik denken dan) en wanneer deze uitsluitend nullen bevatten kan ik mij amper voorstellen dat zij beginnen te applaudisseren.

 

Dus volgens mij lost dit niks op.

Maar wie weet.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Beste Stefan,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

In algemene zin: "zo werkt het niet".  Het gaat niet om of een BV toevallig al 1 of 2 jaar geleden is opgericht, maar dat deze al 1 of 2 jaar  actief is. 

 

Je zult dus een keuze moeten maken: of eerder overstappen naar de BV en accepteren dat je daardoor wat fiscaal voordeel misloopt, of later overstappen en dan alsnog  1 of 2 jaar moeten wachten. 

 

Het DGA salaris hoeft daarin niet per sé een belemmering te zijn : als er te weinig winst is, kun je dit salaris in overleg met de belastingdienst (schriftelijk verzoek met onderbouwing!) matigen tot het minimumloon , of wellicht is voor jullie sector aan te tonen dat het gebruikelijke loon toch al lager ligt . 

Een gebruikelijk loon hoeft namelijk geen € 45.000 te zijn: dat is alleen maar een grens waarbij de bewijslast of een bepaald salaris daadwerkelijk gebruikelijk is, verschuift van jou naar de belastingdienst. Als voor jouw sector dus een lager loon gebruikelijk is mag je dat toepassen, alleen ligt dan de bewijslast bij jou 

Los daarvan: je bent helemaal niet verplicht om het salaris ook daadwerkelijk uit te te keren, zolang je de loonheffing maar afdraagt :winking-face:

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank voor jullie reacties!

 

Quote

"Ik vraag mij werkelijk af of de 'grotere fondsen' onder de indruk zullen zijn."

Quote

"In algemene zin: "zo werkt het niet".  Het gaat niet om of een BV toevallig al 2 jaar geleden is opgericht, maar dat deze al 2 jaar actief is."

 

Dat realiseren wij ons natuurlijk ook. De gedachte is dat het geen kwaad kan als het niet teveel kosten oplevert... Liefst zetten we de VOF met terugwerkende kracht nog voor Q3 om naar een BV, maar het is onzeker of we dat redden.

 

Quote

"zo werkt het niet"

: weet ik ook, maar wij werken op dit moment soms voor minder dan minimum loon met hart en ziel aan allerlei projecten en moeten hier en daar zoeken naar mogelijkheden om zo efficient mogelijk met (de vele) regeltjes om te gaan. De eis van 1 of 2 jaar zou groei kunnen belemmeren. Maar dat is inderdaad aan de fondsen, en die regel is er natuurlijk niet voor niets.

 

Nogmaals dank,

Stefan

aangepast door Nafets01
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.