• 0

mijn rol in 2 BV's met failliete BV als aandeelhouder

Goedemiddag,

 

Ik zit met een lastig probleem en ik hoop dat ik dit topic in de juiste groep plaats.

 

In 2017 zijn 2 BV's, waarvan ik (indirect) aandeelhouder en bestuurder was, failliet gegaan. Om het helder te maken, heb ik een overzicht toegevoegd. In het kort, ik heb een holding BV, daaronder een failliete werkmaatschappij. Die failliete werkmaatschappij is mede aandeelhouder van een andere werkmaatschappij die ook failliet is gegaan en die is weer (mede) aandeelhouder van 2 onderliggende BV's. Ik sta zelf op diverse plekken als bestuurder ingeschreven.

 

Nu zit ik met het volgende.

 

Ten eerste.

Moet ik mezelf als persoon laten uitschrijven bij de KvK als bestuurder van de failliete bedrijven C en F?

 

Ten tweede.

Al sinds de faillissementen van bedrijven C en F verzorg ik de VPB aangifte en deponering KvK van de dochters, bedrijven G en H, van de failliete werkmaatschappij bedrijf F. Ik heb de curator van bedrijf F diverse keren gevraagd of we de bedrijven G en H kunnen liquideren, want er vinden geen activiteiten meer plaats en de bedrijven G en H hebben alleen schuld aan bedrijf F. Mede aandeelhouder bedrijf E heeft hier geen problemen mee. De curator van bedrijf F laat helemaal niets van zich horen, ondanks diverse verzoeken.

 

Nu kreeg ik van de belastingdienst brieven om de aangifte VPB voor 2019 te doen, maar dat kan niet meer op de oude manier. Alleen met eHerkenning kan dat. Om eerlijk te zijn heb ik geen zin om voor bedrijven G en H eHerkenning te regelen. Ik wil de kosten niet maken en eigenlijk wil ik niets meer met die bedrijven te maken hebben. Het zijn lege BV's waarin helemaal niets gebeurt, er zijn geen liquide middelen en alleen enkele schuldposities. Maar omdat ik als bestuurder van bedrijf F sta ingeschreven bij de KvK, ben ik bang dat ik persoonlijk aansprakelijk gesteld kan worden als ik geen aangifte of deponering doe. Wat is wijsheid?

 

Vr.gr.,

Wijnand

Overzicht BV'S.pdf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0
11 minuten geleden, WijnandN zei:

Nu kreeg ik van de belastingdienst brieven om de aangifte VPB voor 2019 te doen, maar dat kan niet meer op de oude manier. Alleen met eHerkenning kan dat.

 

 

Dat is niet helemaal waar:

 

Je zou namelijk ook een intermediair die over een aangifteprogramma voor de VPB beschikt kunnen vragen om de aangiften (via zijn certificaat) te sturen.

Dat kan niet veel kosten, als het een (bijna) lege aangifte betreft.

 

Dan moet je natuurlijk niet naar een groot accountantskantoor stappen, want dat loopt dan meteen in de papieren.

Maar een fiscaal intermediair zonder duur kantoor die van bijvoorbeeld Nextens gebruik maakt.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Je zou namelijk ook een intermediair die over een aangifteprogramma voor de VPB beschikt kunnen vragen om de aangiften (via zijn certificaat) te sturen.

Dat kan niet veel kosten, als het een (bijna) lege aangifte betreft.

 

Maar dat is toch kolder? Ten eerste wil ik er geen geld aan uitgeven en ten tweede wil ik ervan af! Die BV's zijn praktisch leeg en het moederbedrijf is failliet! Het aandelenregister daarvan ligt bij een curator die met betrekking tot deze dochterbedrijven nergens op reageert. Waarom zou ik me hiervoor verder inspannen? Heb het al gedaan in de afgelopen jaren.

 

Vr.gr.,

Wijnand

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, WijnandN zei:

De curator van bedrijf F laat helemaal niets van zich horen, ondanks diverse verzoeken.

Op welke manieren heb je contact gezocht met die curator?

 

Als je hem niet te spreken kan krijgen omdat de 'assistent' je niet doorlaat, gewoon even aangeven dat je nog 2 ton over hebt die je in de zaak zou kunnen stoppen... dan heb je hem denk ik zo aan de lijn :face-with-tongue:

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, WijnandN zei:

 

Maar dat is toch kolder?

 

 

Oh Sorry...

 

Ik dacht dat je vroeg "wat wijsheid was".

 

Maar jij wil er dus van af! Nou, wat let je dan...

 

Overigens vraag ik mij dan af hoe je omgaat met 2019, want inderdaad zal er wel een aangifte (per BV) moeten komen.

En ik - in mijn onwetendheid en naïviteit - dacht dat het misschien beter voor je zou kunnen zijn om dit snel en eenvoudig te regelen via een intermediair, dan om zelf allerlei e-herkenningen aan te vragen voor veel meer geld (en moeite).

 

Maar vergeet het maar verder. Ik heb niets gezegd.  

Succes!

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

 

 

Oh Sorry...

 

Ik dacht dat je vroeg "wat wijsheid was".

 

Maar jij wil er dus van af! Nou, wat let je dan...

 

Overigens vraag ik mij dan af hoe je omgaat met 2019, want inderdaad zal er wel een aangifte (per BV) moeten komen.

En ik - in mijn onwetendheid en naïviteit - dacht dat het misschien beter voor je zou kunnen zijn om dit snel en eenvoudig te regelen via een intermediair, dan om zelf allerlei e-herkenningen aan te vragen voor veel meer geld (en moeite).

 

Maar vergeet het maar verder. Ik heb niets gezegd.  

Succes!

 

 

Sorry, helemaal niet negatief naar jou bedoeld! Neem mij niet kwalijk! Ik stel juist elk antwoord op prijs.

 

Ja, 2019 wordt dus een probleem. Vandaar mijn topic.

 

Vr.gr.,

Wijnand

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Rik · zei:

Op welke manieren heb je contact gezocht met die curator?

 

Als je hem niet te spreken kan krijgen omdat de 'assistent' je niet doorlaat, gewoon even aangeven dat je nog 2 ton over hebt die je in de zaak kan stoppen... dan heb je hem denk ik zo aan de lijn :face-with-tongue:

 

 

 

Telefonisch persoonlijk gesproken. Zou er op terug komen. Diverse keren gebeld daarna...zou er op terug komen.

Een keer of 10 e-mails verstuurd. Hij zou er op terug komen.

 

Ben uitgebeld en klaar met e-mail. Ben nu benieuwd hoe ik hiervan af kom.

 

Vr.gr.,

Wijnand

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, WijnandN zei:

Ben uitgebeld en klaar met e-mail. Ben nu benieuwd hoe ik hiervan af kom.

Niet. Dat zal toch echt via de curator moeten gebeuren.

Mailen werkt niet. Dan kom je onderop de stapel (en als je boven komt stopt ie je weer onderaan).

Gewoon blijven bellen.

 

Waarom doet de curator overigens geen aangifte?

https://www.fortadvocaten.nl/wie-doet-de-belastingaangifte-bij-faillissement/

 

Het volstaat dat de curator de aangiftebrief gewoon getekend terugstuurt. Dus zo moeilijk lijkt mij dat niet. Dat moet je alleen wel met hem afspreken.

Quote

Om te voorkomen dat curatoren aangifte VPB moeten doen in gevallen waarin het voldoen aan de aangifteplicht weinig of geen belang dient, keurt de Minister van Financiën goed dat het gedagtekend en ondertekend terugsturen van de aangiftebrief door een curator in twee situaties wordt aangemerkt als het doen van de vereiste aangifte ten name van een failliet lichaam. De twee situaties zijn: (1) er is geen sprake van belastbare feiten en (2) de boedel is (vrijwel) leeg.

https://www.navigator.nl/document/inod9cbc021bf12d36966314433faa2fd879/vakstudie-nieuws-fiscaal-bestuursrecht-vennootschapsbelasting-aangifte-faillissement-failliete-lichamen-hoeven-onder-voorwaarden-geen-vpb-aangifte-meer-te-doen

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, WijnandN zei:

 

Ja, 2019 wordt dus een probleem. Vandaar mijn topic.

 

 

OK, dan begreep ik je woorden verkeerd, kan gebeuren.

 

Maar dan terug naar het probleem:

Je wil er zo min mogelijk geld hier aan besteden, maar toch aangifte VPB doen over 2019.

 

Volgens mij is dan tóch de oplossing om een intermediair (een betaalbare!) te zoeken.

Je levert zelf de cijfers aan neem ik aan. Want je hebt eerder de aangiften zelf verstuurd, dus je weet wat bekend moet zijn.

 

Ik denk dat je voor 100 euro klaar bent dan, voor een paar BV's. Dat lijkt mij toch de beste/makkelijkste/goedkoopste oplossing te zijn.

Maar helemaal gratis zal het natuurlijk niet zijn.

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, shoptillyoudrop zei:

Volgens mij is dan tóch de oplossing om een intermediair (een betaalbare!) te zoeken.

Je levert zelf de cijfers aan neem ik aan.

De cijfers zal hij zelf niet eens hebben (want die zou de curator moeten hebben en die kunnen inmiddels gewijzigd zijn).

En als de BV zo goed als leeg is kan de curator (zoals ik al aangaf) de aangifte volgens mij gewoon terugsturen.

 

Dat lijkt mij het goedkoopste en makkelijkste (moet je natuurlijk wel die curator te pakken kunnen krijgen).

 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Rik · zei:

Niet. Dat zal toch echt via de curator moeten gebeuren.

Mailen werkt niet. Dan kom je onderop de stapel (en als je boven komt stopt ie je weer onderaan).

Gewoon blijven bellen.

 

Waarom doet de curator overigens geen aangifte?

https://www.fortadvocaten.nl/wie-doet-de-belastingaangifte-bij-faillissement/

 

Het volstaat dat de curator de aangiftebrief gewoon getekend terugstuurt. Dus zo moeilijk lijkt mij dat niet. Dat moet je alleen wel met hem afspreken.

https://www.navigator.nl/document/inod9cbc021bf12d36966314433faa2fd879/vakstudie-nieuws-fiscaal-bestuursrecht-vennootschapsbelasting-aangifte-faillissement-failliete-lichamen-hoeven-onder-voorwaarden-geen-vpb-aangifte-meer-te-doen

Even voor alle duidelijkheid. Het gaat om dochterbedrijven van een failliet bedrijf. Deze 2 bedrijven zijn niet failliet.

 

De curator bemoeit zich alleen met het failliete bedrijf. Hij laat die dochters links liggen en heeft ooit eens gezegd dat hij daar niets mee te maken heeft.

 

Vr.gr.,

Wijnand

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, WijnandN zei:

Alleen met eHerkenning kan dat. Om eerlijk te zijn heb ik geen zin om voor bedrijven G en H eHerkenning te regelen. Ik wil de kosten niet maken

 

Ik neem aan dat je toch minimaal een e-herkenning gaat aanschaffen om de aangifte van Mijn Holding BV (B) te doen.

Volgens mij kun je gewoon die KVK's van die 2 entiteiten toevoegen aan deze e-herkenning.

 

De e-herkenning vraag je aan als natuurlijk persoon, en voegt daar de KvK's aan toe waarvoor je bent gemachtigd.

Tenminste zo ging het bij mijn aanvraag bij digidentity. 

Ik betaal slechts voor 1 e-herkenning, en heb mijn eenmanszaak, holding en werkbv toegevoegd aan deze herkenning,

ze valideren dan of je gemachtigd bent voor deze bedrijven, en je zult wat machtingen moeten ondertekenen en terugsturen, 

maar aangezien je over de hele linie zelf bestuurder bent mag je die zo te zien zelf allemaal tekenen..

 

Als bestuurder bent je verantwoordelijk voor de aangifte volgens mij, met de faissementen en een curator in beeld zou ik hier geen risico nemen.

 

https://www.eherkenning.nl/vraag-antwoord

V: Ik bezit meerdere ondernemingen, kan ik hiervoor 1 eHerkennismiddel gebruiken:

A: Ja. U hoeft niet voor elke organisatie opnieuw een eHerkenningsmiddel aan te vragen. U kunt aan 1 eHerkenningsmiddel de verschillende KvK-nummers van uw ondernemingen koppelen. Neem hiervoor contact op met uw leverancier.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, WijnandN zei:

De curator bemoeit zich alleen met het failliete bedrijf. Hij laat die dochters links liggen en heeft ooit eens gezegd dat hij daar niets mee te maken heeft.

Ah, nu zie ik het.

 

Ja. Als G en H alleen een schuld hebben bij F dan kunnen ze geliquideerd worden. Jij bent bestuurder van G en H en kunt dat dus (d.m.v. een AVA) gewoon regelen.

 

Maar hadden we dit niet allemaal al eens bekeken???

 

 

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Rik · zei:

Ah, nu zie ik het.

 

Ja. Als G en H alleen een schuld hebben bij F dan kunnen ze geliquideerd worden. Jij bent bestuurder van G en H en kunt dat dus (d.m.v. een AVA) gewoon regelen.

 

Maar hadden we dit niet allemaal al eens bekeken???

 

 

 

Klopt, in het verleden al eens wat vragen hierover gesteld.

 

Maar volgens mij mag ik de dochters niet zo maar liquideren. Als bestuurder moet je toch toestemming hebben van de aandeelhouder? En dat is volgens mij nu de curator. Hij heeft het aandelenregister.

 

Ik wil gewoon van deze toestand af.

 

Vr.gr.,

Wijnand

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Paul van Minderhout zei:

https://www.eherkenning.nl/vraag-antwoord

V: Ik bezit meerdere ondernemingen, kan ik hiervoor 1 eHerkennismiddel gebruiken:

A: Ja. U hoeft niet voor elke organisatie opnieuw een eHerkenningsmiddel aan te vragen. U kunt aan 1 eHerkenningsmiddel de verschillende KvK-nummers van uw ondernemingen koppelen. Neem hiervoor contact op met uw leverancier.

 

 

 

 

Voor mijn holding heb ik eHerkenning. Gecheckt bij de leverancier, maar ik moet voor die dochters echt wel betalen. Daarnaast vond de leverancier het allemaal erg moeilijk, want het moederbedrijf van deze dochters is failliet.

 

Vr.gr.,

Wijnand

Link naar reactie
  • 0

Als je oprecht bang bent voor aansprakelijkheid dan zijn die paar tientjes voor 1 jaar e-herkenning toch niet zo onoverkomelijk? Als je toch al een paar jaar lege aangiftes invult voor die bv's had je ook niet hoeven doen als je direct na faillisement was opgestapt als bestuurder.

 

Tegelijkertijd heb je met standaard uitstel vpb 2019 nog tot 1 november de tijd om die curator alsnog te pakken te krijgen en de zaakjes ter regelen. Maar als de reactie uitblijft kun je je e als bestuurder van een bv altijd uitschrijven, je moet dat wel even netjes vooraf meldt aan de aandeelhouders en aan het bedrijf dat je "ontslag neemt" als bestuurder en je zult uitschrijven.

zie ook https://teamadvocaten.nl/bestuursrecht/me-als-enig-bestuurder-uitschrijven-kamer-koophandel/

 

Opheffen van de bv's zou ik niet aan beginnen, want er zijn nog schulden en de curator zal dan als schuldeiser in eerste instantie misschien niet meteen willen meewerken, in de failliete boedel is het immers een vordering en mogelijke opbrengst.

Als jij de enige bestuurder bent dan gaat de KvK de aandeelhouder(s) aanschrijven om een nieuwe bestuurder aan te schrijven. En zo komt het probleem vanzelf alsnog op het bordje van de curator terecht.

Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan...

 

Kortom ik weet niet hoelang je de curator al probeert te bereiken, maar ik zou zeggen doe nog 1 poging en kondig daar ook in aan dat als hij nu niet reageert dat je je dan laat uitschrijven en het alsnog op zijn bordje ligt.

De vpb aangifte hoeft pas voor 1 juni gedaan te zijn dus er is nog tijd om de curator te laten reageren voor een nette overdracht. 

De laatste handeling als bestuurder van G en H kan nog zijn om uitstel vpb 2019 aan te vragen zodat je de curator daarmee tot 1 november geeft.. En dan stuur jij ergens begin maart je "officiele" ontslagbrief gevolgd door uitschrijving bij kvk.

Dan heb jij alles netjes "afgehecht" en is de kans op problemen erg klein..

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, WijnandN zei:

Maar volgens mij mag ik de dochters niet zo maar liquideren. Als bestuurder moet je toch toestemming hebben van de aandeelhouder? En dat is volgens mij nu de curator. Hij heeft het aandelenregister.

Nee, de curator is geen aandeelhouder. Lees dat topic nog eens even opnieuw door. Daar had ik een link doorgegeven:

http://dirkzwagerondernemingsrecht.nl/2012/04/27/bevoegdheid-curator-tot-aanvragen-faillissement-dochtervennootschap/

 

En bestuurshandeling dien je zelf nog in de dochter uit te voeren.

 

Edit: O, je bedoelt natuurlijk voor de AVA.

 

1 uur terug, WijnandN zei:

Ik wil gewoon van deze toestand af.

Ja, dan zul je dus zelf stappen moeten ondernemen.

Voor de vorige jaren zul je echter nog wel aangifte moeten doen.

  

34 minuten geleden, Roel J zei:

Opheffen van de bv's zou ik niet aan beginnen, want er zijn nog schulden en de curator zal dan als schuldeiser in eerste instantie misschien niet meteen willen meewerken, in de failliete boedel is het immers een vordering en mogelijke opbrengst.

Ja, dit mag ook alleen gebeuren wanneer de holding de ENIGE schuldeiser is en er absoluut geen baten meer zijn. Curator (als schuldeiser) hoeft daar dan ook helemaal niet aan mee te werken.

 

Misschien ook interessant (waaruit blijkt dat de bevoegdheid van de curator in sommige gevallen ook beperkter is)

Heeft de curator van de moedervennootschap de niet failliete dochters aan een touwtje?

 

 

aangepast door Rik ·
link pdf
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wie besluiten er in het algemeen om een BV op te heffen, de bestuurders of de aandeelhouders?

 

Stel, een bestuurder is al tijden niet voor zijn werkzaamheden betaald. Afgezien van het salaris van de bestuurder zitten er geen baten in de BV en heeft de BV geen schulden. Kan de bestuurder dan opheffing afdwingen?

 

Ik neem aan dat de bestuurder ontslag kan nemen.

aangepast door Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
26 minuten geleden, Branko Collin zei:

Wie besluiten er in het algemeen om een BV op te heffen, de bestuurders of de aandeelhouders?

De aandeelhouders doen dit op een AVA (tenzij anders bepaald in de statuten). Dit gebeurd dan ook doorgaans door stemming. Ik denk niet dat een bestuurder dit af kan dwingen, anders dan zelf een faillissementsaanvraag in te dienen (met steunvordering).

 

De meer interessante vraag is, wie vertegenwoordigd de aandeelhouders op een AVA van een dochteronderneming. Wie heeft hier de stemrecht... Is dat de curator of de oorspronkelijke aandeelhouders. Volgens mij heeft de curator alleen het stemrecht in geval van beslissingen met vermogensrechtelijke belangen. Bij beslissingen van rechtspersonenrechtelijke aard (b.v. opheffing) heeft volgens mij de originele aandeelhouder nog steeds de stem.

 

Jezelf als bestuurder uitschrijven heeft ook geen zin zolang er geen opvolger is die zich inschrijft. Een onderneming bestuurloos achterlaten kan tot hoofdelijke aansprakelijkheid leiden !!!!

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Rik · zei:

Jezelf als bestuurder uitschrijven heeft ook geen zin zolang er geen opvolger is die zich inschrijft.

 

Die conclusie is onjuist..

Een bestuurder is niet verantwoordelijk voor het feit of er een bestuurder staat ingeschreven bij de KvK. Daar zijn de aandeelhouders verantwoordelijk voor, die benoemen immers de bestuurder. Ontslag kan op initiatief van beide partijen komen.
 

Als er geen bestuurder (meer) staat ingeschreven dan zal de KvK de aandeelhouders gaan benaderen met het verzoek een nieuwe bestuurder te benoemen.

 

Een bestuurder is niks meer dan een werknemer met extra (ingeschreven) bevoegdheden en net als een gewone werknemer mag hij gewoon ontslag nemen. Alleen moet je als bestuurder iets zorgvuldiger zijn en vooral zorgen dat je kunt aantonen dat je de aandeelhouders én werkgever (het bedrijf) op de hoogte hebt gesteld. Een aangetekende brief lijkt mij voldoende.

 

uit de link die ik eerder plaatste.

 

Quote

Als bestuurder van de bedrijf kan je je altijd uitschrijven uit het handelsregister, ook al ben je de enig bestuurder. Hoe er wel rekening mee dat je daarvan vooraf de aandeelhouder en het bedrijf zelf, door  middel van een briefje op de hoogte stelt. Doe je dat niet dan kan die aandeelhouder jou aan de verantwoordelijkheden en eventueel aansprakelijkheden van dat bedrijf houden, omdat men dit niet wist.

 

Alleen de aandeelhouder kan dus aansprakelijkheid proberen in te roepen als deze niet op de hoogte was. Maar dat risico is snel om zeep te helpen door te zorgen dat je kunt bewijzen dat deze wel op de hoogte was.

 

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Roel J zei:

Alleen moet je als bestuurder iets zorgvuldiger zijn en vooral zorgen dat je kunt aantonen dat je de aandeelhouders én werkgever (het bedrijf) op de hoogte hebt gesteld. Een aangetekende brief lijkt mij voldoende.

Ik denk dat je dit moet richten aan de AVA. (En dat was dus weer een probleem)

 

Quote

De enig bestuurder van een B.V. zou de kennisgeving moeten richten aan de algemene vergadering.

https://www.kienhuishoving.nl//nl/blogs/aftreden-als-bestuurder-mag-dat-altijd/

 

Maar als de curator alleen bij  vermogensrechtelijke belangen aanwezig hoeft te zijn (en dit lijkt mij van rechtspersonenrechtelijke aard) hoeft dat dus geen probleem te zijn.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.