Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
hj wekmans BV

KM vergoeding berekenen aan opdrachtgever

Recommended Posts

Hoi,

 

*nieuw hier en nieuw als ondernemert* :)

 

Ik heb wat zitten zoeken, maar kan het antwoord niet goed vinden en krijg ook geen eenduidig antwoord van mijn boekhouder.

 

1. Wat is nu anno 2020 gebruikelijk om te berekenen aan je opdrachtgever voor de gemaakte km's. Ik zat zelf te denken om 35 cent/km voor te stellen. Is dat gepast, te veel, te weinig? Wat doen jullie?

 

2. En als ik dan mijn kosten heb doorberekend aan mijn opdrachtgever, kan ik dan mijzelf nog steeds / daarnaast van zaak 19 cent/km onbelast betalen  naar prive voor de geleverde dienst vanuit prive bezit (auto)?

 

Ik hoor graag! Herbert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het  hangt er een beetje vanaf wat je doet in je onderneming: Als je iets doet dat op uurbasis gaat met een tarief van bijvoorbeeld 80 euro is het niet gek om reiskosten te rekenen die de verloren tijd een beetje goed maken. Niet het volle uurtarief, maar iets als 40 a 50 cent per kilometer lijkt me niet vreemd. 

 

De reiskosten factureer je gewoon aan de klant, en zijn hetzelfde als alle andere omzet. 

 

Als je dit met een prive auto doet kun je 19ct/km reiskosten opvoeren in je belastingaangifte waardoor je belastbare inkomsten daalt met die reiskosten. Dat geldt overigens voor alle zakelijke kilometers, ongeacht of er een klant voor betaalt, dus ook als je pakweg inventaris moet ophalen met je prive auto. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuten geleden, hj wekmans BV zei:

Ik zat zelf te denken om 35 cent/km voor te stellen. Is dat gepast, te veel, te weinig? Wat doen jullie?

 

De kilometerkosten  baseren op de werkelijke autokosten per kilometer.

 

Als je nog geen ervaringscijfers hebt (totale autokosten  per jaar incl brandstof, verzekering, onderhoud, wegenbelasting, afschrijving rentelasten financiering etc) en de gemiddelde kilometers op jaarbasis, kun je uitgaan van een schatting, of je baseren op het autokostenprogramma van de ANWB


Specialist in Arbeidsongeschiktheid (AOV / broodfonds / vangnetregelingen ) en aansprakelijkheid voor ondernemers. Vragen of offerte? → ✉ ☏ Contact 

 

Mijn nieuwste blog: "de verplichte AOV standaard verzekering nader bekeken"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Andere mogelijkheden, vooral afhankelijk van wat gangbaar is in je branche, zijn het rekenen van voorrijkosten of reistijd doorberekenen tegen een uurtarief.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is de afstand / reistijd? 

Als het bijvoorbeeld binnen een uur en of 60 km is dan wordt het anders dan als je 3u heen a 200 km moet maken voor een opdracht.

 

Hoe werk je? Per opdracht / offerte of vergoeding per uur?

 

Het lijkt mij vrij gebruikelijk dat er een vrije zone is, net zoals een medewerker van een bedrijf normaal met zijn eigen vervoer naar het werk toe komt.

Boven deze zone kun je een all/-in vergoeding berekenen van km's  plus reistijd of een losse km vergoeding waarbij je uurvergoeding bovenop komt.

Werk je per opdracht of offerte dan zit het, lijkt mij, bij de prijs inbegrepen tenzij je kleine letters toepast.

 

Wat is redelijk als kale km prijs? Vraag het google?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, hj wekmans BV zei:

1. Wat is nu anno 2020 gebruikelijk om te berekenen aan je opdrachtgever voor de gemaakte km's. Ik zat zelf te denken om 35 cent/km voor te stellen. Is dat gepast, te veel, te weinig? Wat doen jullie?

 

 

Het mooie van ondernemen is dat 'gebruikelijk' voor jou geen rol speelt. Je bent eigen baas, jij bepaalt wat je rekent en daarbij hoef je niet te doen wat een kudde anderen doet, maar mag je doen wat je zelf wil. Mijn vuistregel bij tariefstelling is altijd 'een bedrag vragen waar ik tevreden mee ben, mee uit kan en waarbij ik niet het gevoel heb dat ik teveel reken'. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Absoluut, maar het hangt ook wel een beetje af van de branche waarin je actief bent. 

 

Als het iets is waarbij het noodzakelijk is om naar de plaats van het werk te gaan (zeg iets als een electricien) dan moet je er rekening mee houden deze kosten redelijk vergoed te krijgen. 

 

Persoonlijk werk ik vooral op afstand, dwz vanuit elk punt met een goede internetverbinding, en hoef ik niet voor te rijden. Uiteraard komt het incidenteel wel voor dat ik  ergens op een locatie aanwezig moet zijn voor een 1 op 1 overleg of iets dergelijks, maar dat is relatief zeldzaam. Ik reken dan ook geen kosten voor dergelijke gevallen, het hoort gewoon bij wat je doet en ik laat het dan maar bij de fiscale aftrekpost die bij lange na niet dekkend is. In zo'n geval zie ik het meer als een investering in een contact dan iets anders. 

 

Zou iemand willen dat ik per se op locatie kwam werken terwijl daar geen technische noodzaak voor is zou ik er gewoon de hoofdprijs voor rekenen, al was het maar als mechanisme om de klant op andere gedachten te brengen: als ik een uur in de auto moet zitten terwijl daar geen enkele reden voor is dan zou ik gewoon het equivalente uurtarief rekenen, plus de daadwerkelijke kosten voor de auto. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 uur geleden, StevenK zei:

Het mooie van ondernemen is dat 'gebruikelijk' voor jou geen rol speelt. Je bent eigen baas, jij bepaalt wat je rekent en daarbij hoef je niet te doen wat een kudde anderen doet, maar mag je doen wat je zelf wil. Mijn vuistregel bij tariefstelling is altijd 'een bedrag vragen waar ik tevreden mee ben, mee uit kan en waarbij ik niet het gevoel heb dat ik teveel reken'. 

 

Dit uitgangspunt komt het dichtst in de buurt van hoe ik het zie en doe.

 

Zolang als ik al in auto's met boordcomputer rijd, staat mijn gemiddelde snelheid op ca. 60 km/h, dat is dan ook de basis van mijn rekensom, volgens mijn 'G.E.T.'principe: ten eerste stel ik mij de vraag als ik ergens naartoe rijd, of ik er ergens anders 'Geld' voor moet laten liggen, ten tweede wil ik de 'Energie' vergoed zien en tot slot wil ik op basis van deze 2 punten ook een vergoeding voor mijn 'Tijd'. Dat laatste is afhankelijk van je uurtarief en in welke mate jij zelf vindt dat je er ook wat voor moet rekenen. De standaard € 0,19 kun je dan daarmee verhogen waarop je dan nog wel BTW in rekening moet brengen.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 13 leden online en 237 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept