• 0

Toepassing margeregeling i.c.m. 'aanpassing' product

(aangepast)

Goedenavond,

 

Terugkomend op een eerder topic van mij heb ik nog steeds het idee om een webshop te beginnen, echter wil ik mijn core activiteiten iets verleggen.

Kort gezegd gaat het om trading cards welke door een derde partij geauthenticeerd en gekeurd (cijfer tussen 1 en 10) worden.

 

De stappen welke een enkele trading card door gaat:

1. Ik koop de trading card van een particulier, binnen Europa.

2. Ik stuur de trading card op naar de derde partij welke zich in Amerika bevindt, deze stuurt dezelfde kaart terug, maar nu in een plastic gesealed doosje, met grade en met uniek serienummer.

3. Ik verkoop deze gekeurde kaart in mijn webshop.

 

Mag ik de margeregeling nog over deze kaart toepassen?

(Het keuren van die kaarten kost uiteraard ook geld, en daar moeten importheffingen over betaald worden)

 

Een rekenvoorbeeld:

De kaart kost mij 15 euro van een particulier.

Het keuren kost 10 euro.

Ik verkoop de kaart voor 40 euro.

 

Uiteraard wil ik enkel BTW afdragen over de winst die ik hier maak, aangezien ik de kaart niet met BTW inkoop.

 

Ik hoop dat iemand hier iets meer over weet, tot nu toe heb ik enkel informatie gevonden over de margeregeling an sich.

aangepast door skiwi2
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
10 uur geleden, skiwi2 zei:

Mag ik de margeregeling nog over deze kaart toepassen?

 

 

Zou kunnen, grijs gebied lijkt mij.

 

In bijlage J Uitvoeringsbeschikking omzetbelasting 1968 staat:

 

"Voorwerpen voor verzamelingen:

- postzegels, fiscale zegels, gefrankeerde enveloppen en postkaarten, eerstedagsenveloppen en dergelijke, gestempeld of, indien ongestempeld, voor zover zij niet geldig zijn of niet geldig zullen worden."

 

Dat lijkt toch te duiden op meer 'traditionele verzamelobjecten' eigenlijk.

Maar je zou een standpunt kunnen innemen dat jouw 'trading cards' (soort 'voetbalplaatjes' neem ik aan?) hier ook onder vallen.

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dit onderwerp is hier volgens mij al meer malen besproken. Zie de volgende discussies:

 

Met oudere discussies moet je er rekening mee houden dat relevante wet- en regelgeving gewijzigd kan zijn.

 

(Dit is misschien relevanter voor je eerdere vraag dan voor de huidige, bedenk ik me nu.)

aangepast door Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

shoptillyoudropDeze trading cards zijn inderdaad een soort voetbalplaatjes. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het geen probleem was om hier de margeregeling op toe te passen en dat het op alles geldt wat van een particulier aan een particulier verkocht wordt.

 

Branko CollinDeze topics geven helaas niets aan over mijn huidige vraag. Zie het als volgt. Ik koop een kaart, ik laat deze door een externe partij (een bedrijf) keuren en in een doosje zetten, ik verkoop de kaart, welke in een doosje zit.

 

Illustratie: Inkoop => [K] => Keuren [D[K]] => Verkoop

Waarbij [K] de kaart is en [D] het doosje.

Ik verkoop nog steeds de kaart, het feit dat het in een doosje zit is puur ter bescherming.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, skiwi2 zei:

 Ik ging er eigenlijk vanuit dat het geen probleem was om hier de margeregeling op toe te passen en dat het op alles geldt wat van een particulier aan een particulier verkocht wordt.

 

 Nou, nee, njah, niet echt eigenlijk...

 

Allereerst: op dingen die van een particulier aan een (andere) particulier verkocht wordt is het natuurlijk niet van toepassing... De margeregeling is voor handelaren.

 

Maar kennelijk ben je een handelaar (in de zin van de wet op de omzetbelasting, althans zo presenteer je dit allemaal) dus:

De margeregeling is voor gebruikte goederen, kunstvoorwerpen, voorwerpen voor verzamelingen en antiek.

 

Als er een particulier ergens is die vindt dat voetbalplaatjes (nu noem ik maar een voorbeeld: die je in de maand X bij AH gratis krijgt bij aankopen boven de Y euro of zoiets...) misschien een lucratieve bezigheid kan zijn en vervolgens dezelfde voetbalplaatjes (nu noem ik ook maar een voorbeeld!) verzamelt en vervolgens allemaal doorverkoopt aan handelaar Z, dan is het wel arbitrair of dit onder de margeregeling valt lijkt mij.

 

Want het is geen "gebruikt goed" zoals een 2e hand bankstel of dergelijke.

En zeker ook geen "kunstvoorwerp" of "antiek".

 

Dus blijft over, naar mijn mening: "voorwerp voor verzamelingen". Maar zoals eerder al geschreven: dat lijkt toch meer gericht te zijn op postzegels e.d.

 

Blijft dus grijs gebied, in mijn ogen. Als het over aanzienlijke bedragen zou gaan dan lijkt het mij handig om hier dieper in te 'graven'.

 

 

 

 

 

 

 

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Hmm, ik ging ervanuit dat het in bredere zin opgepakt mocht worden, je handelt in bepaalde goederen en de enige manier om dat enigszins succesvol te doen is met toepassing van de margeregel. Logisch gezien maak ik ook de winst over de combinatie van het kopen van de kaart en het keuren van de kaart.

 

Begrijp ik goed dat nu het volgende geldt dan?

Als ik een kaart via bv. marktplaats voor 15 euro koop, dan is de inkoopprijs 15 euro en kan ik hier uiteraard geen BTW over terugvragen.

Vervolgens laat ik de kaart keuren en kost dit me $9 = ~8 euro. Hierover betaal ik importheffingen (op het moment dat ik dit voor een heel aantal kaarten tegelijk doe), deze importheffingen (althans het btw gedeelte) mag ik terugvragen.

Uiteindelijk verkoop ik de gekeurde kaart voor 40 euro, hiervan moet ik 21% BTW afdragen.

 

Op dit moment maak ik een winst van 40 - 8 (- importheffing btw + importheffing btw) - 15 - (21% * 40) = 8.60 euro.

Hierover betaal ik op een later moment nog inkomstenbelasting als we van een eenmanszaak uit gaan.

 

Aan de andere kant kan iemand die particulier dit hele gebeuren doet het veel goedkoper uitvoeren, hij hoeft immers de BTW niet af te dragen.

In feite maak ik maar een winst over grofweg 17 euro, maar daar is geen regeling voor?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.