• 0

Ziektewet (UWV) + eigen bedrijf (eenmanszaak)

Hallo,

 

Ik heb een vraag over de volgende combinatie: Ziektewet (UWV) + eigen bedrijf (eenmanszaak)

 

Ik ben op dit moment ziek van mijn baan in in de techniek met een 30-uren contract dat eind maart 2020 afloopt. Ik zal waarschijnlijk daarna de ziektewet ingaan (ziek uit dienst). Wanneer ik beter ben heb ik nog totaal geen zicht op, helaas. 

 

Zelf ben ik niet bezig met mijn bedrijf (bestaat sinds 2010) vanuit mijn eenmanszaak heb ik een aantal mensen op payroll basis werken die geheel zelfstandig hun werkzaamheden uitvoeren bij klanten. Op de gewerkte uren zit een marge die uiteindelijk voor mij is. 


Graag zou ik antwoord willen op ondersteunde vragen.

 

Moet ik bij de inkomstenopgave in de ziektewet de inkomsten opgeven die ik heb vanuit mijn eenmanszaak? 

 

Ik heb gelezen dat op een site van de UWV dat de inkomsten uit zelfstandige arbeid die je al had voor je ziekmelding en die doorlopen niet worden gekort op de Ziektewet-uitkering. Alleen bij een vermeerdering van inkomsten na de ziekmelding korten we het meerdere wel op de Ziektewet-uitkering. 

 

De inkomsten verschillen natuurlijk per week/maand/jaar. Kijken jullie hierbij naar het gemiddeld jaarinkomen uit zelfstandige arbeid van het jaar voor de ziekmelding? 

 

Zijn er verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden als ik bij het UWV in de ziektewet kom en een eenmanszaak heb waaruit inkomsten voortvloeien terwijl ik zelf niets doe aan de eenmanszaak? 

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, het is vrij complex allemaal...

Alvast bedankt!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

De uren die je naast je loondienst werkte worden bij werkloosheid volgens mij gezien als vrijgestelde uren. Aangezien je zelf zegt dat je daar eigenlijk geen tijd aan kwijt bent, heb je ook geen vrijgestelde uren. Dat betekent overigens ook dat je daarvoor geen ondernemersaftrek hebt mogen toepassen in de inkomstenbelasting.

 

Als je vervolgens meer uren gaat maken als ondernemer wordt de uitkering op basis van je fictieve uurloon gekort (dus niet op basis van daadwerkelijke winst). Als je dus 0 uren zelfstandig werkte en daarna nog steeds 0 uren als zelfstandige blijft werken, maar de winst gaat desondanks omhoog, dan wordt je in de huidige systematiek dus niet gekort op je uitkering.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.