Landbouwhandelsoverschot boven 30 miljard

Aanbevolen berichten

(aangepast)

Gezien de discussie over de milieu-effecten van landbouw in een overbevolkt land als Nederland is het wel handig ook eens goed naar de cijfers te kijken. We exporteren voor 90 miljard en importeren voor 60 miljard, dus het handelsoverschot is 30 miljard. We verdienen eraan, en dan rekenen we eigen consumptie niet mee.

 

In die 90 miljard export zit 26 miljard wederuitvoer, dus ruwweg de helft van onze invoer gaat (al-dan-niet bewerkt) door naar het buitenland. In de resterende 64 miljard staan bomen, planten en bloemen bovenaan, gevolgd door vlees en boter, kaas en eieren. Waarom eieren en zuivel gecombineerd worden, is me een raadsel. Ook vraag ik me af waarom er dranken aan de agrarische export toegerekend worden, maar appelmoes en boontjes niet. Of gelden die als bewerkte groenten?

 

Oeps, ietsje verder in het persbericht staan inderdaad ook bewerkte groenten en granen, opgeteld toch ook weer goed voor 10 miljard. En cacao: bijna 5 miljard!

 

We schijnen te profiteren van de varkenspest in China. Dat verklaart een deel van die dure trekkers in Den Haag. De varkenscyclus op zijn hoogtepunt!

 

Zien jullie meer interessante zaken?

landbouwexport.png

aangepast door TwaBla
oeps toegevoegd

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
41 minuten geleden, TwaBla zei:

We verdienen eraan, en dan rekenen we eigen consumptie niet mee.

‘ elk nadeel heb se voordeel’


Met dat geld kunnen wij wel veel kleding en electronica uit Azie importeren en betalen ... en groente en fruit uit de hele wereld.

Onze palmolie komt uit ZO-Azië, maar daar moeten zij daarvoor wel het oerwoud platbranden.

Ons vlees komt nu en straks uit Brazilië, en ook daar moet de oerwoud verdwijnen. 

 

Wat betreft die stikstofcrisis en de eigen consumptie ... misschien moeten wij ook maar meer woningen in het buitenland gaan bouwen en aldaar gaan wonen en consumeren. 
 

Als wij nu eens gaan bouwen aan het Singapore aan de Maas, dan blijft er vanzelf minder natuur over en wordt het probleem deels ook opgelost.

 

De moeilijkste klus voor elke regering - huidig en toekomstig - is het afwegen van belangen ...

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
(aangepast)
7 uur geleden, herman van der helm zei:

Twa, wat is jouw definitie van overbevolking?

 

Goeie vraag. Was me niet eens bewust dat ik dat woord had gebruikt.

 

Ik vrees dat we de hele wereld aan overbevolken zijn en dat de natuur dat probleem gaat oplossen met een nieuw griepje of een onverwachte vulkaanuitbarsting. In Nederland vind ik het zelfs benauwend, na tien jaar in Engeland - dat qua aantallen niet eens zoveel minder bevolkt is.

 

Het is heel knap dat wij in deze kleine delta zoveel eten produceren dat we na de VS 's werelds tweede exporteur zijn, maar nu mag de koers wel zo bijgesteld worden dat wij onze kennis van varkens en kippen en geiten gaan exporteren naar gebieden met iets minder dichtbevolkte gebieden.

 

Maar mijn indruk is dat Nederland Distributieland met zijn enorme pakhuizen langs de snelwegen en een eindeloze stroom trucks met Oosteuropese chauffeurs die weekenden moeten doorbrengen op parkeerplaatsen ook niet echt een bijdrage levert aan een gezonde economie.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
1 uur geleden, TwaBla zei:

Ik vrees dat we de hele wereld aan overbevolken zijn en dat de natuur dat probleem gaat oplossen met een nieuw griepje of een onverwachte vulkaanuitbarsting.

 

Dat overbevolken is iets waar de mens goed in is: We beheersen namelijk de techniek om schadelijke bacteriën en virussen tot op zekere hoogte uit te schakelen. Op die manier is de mens de sprinkhanenplaag aan het worden met als resultaat dat bepaalde bronnen uitgeput beginnen te raken. Keerzijde van de medaille is dat bacteriën en virussen resistent kunnen worden, en het nieuwe griepje heeft zich ook al aangekondigd.

De US of A verdient gelukkig bakken met geld aan de wapenindustrie, dus ome Trump zal o.a. in het midden oosten vast nog wel de boel op stelten gaan zetten.

In de tijd dat bij sommige hun BMI een hogere waarde heeft dan hun IQ is het dus zaak om economisch te overleven en een slaatje te slaan uit de tegenvallers van anderen.

 

Naast het overbevolken draait de economie nog steeds als een tierelier, dus voordat bovenstaande ons zal gaan raken kan het nog een behoorlijke tijd gaan duren. Wellicht is het een mooi script voor een Netflix serie wat voor ons land ook eens positief uit kan pakken.

 

Om eens serieus te reageren ben ik razend benieuwd wat de definitieve Brexit voor ons import, export en bevolking gaat betekenen.

Link naar reactie
13 uur geleden, TwaBla zei:

Maar mijn indruk is dat Nederland Distributieland met zijn enorme pakhuizen langs de snelwegen en een eindeloze stroom trucks met Oosteuropese chauffeurs die weekenden moeten doorbrengen op parkeerplaatsen ook niet echt een bijdrage levert aan een gezonde economie.

De definitie van een ‘gezonde economie’ zal voor iedereen anders zijn.


Zelf heb ik geen probleem met Nederland als distributieland of met Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs.

 

'Vroegâh' was helemaal niet alles beter, wel anders ... toen stonden de pakhuizen in de stad en mochten de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs de weekeinden gewoon doorrijden.

 

11 uur geleden, Perry76 zei:

Om eens serieus te reageren ben ik razend benieuwd wat de definitieve Brexit voor ons import, export en bevolking gaat betekenen.

Nieuwe kansen voor iedere ondernemer die daarvoor openstaat.

Waarschijnlijk zullen er nog meer nieuwe pakhuizen langs de snelwegen bijgebouwd moeten worden ... en kunnen wij de schuld daarvoor bij de Britten leggen.

 

Voor wat betreft Engeland en de Exit - we kunnen al lang niet meer spreken over Britain en de Brexit - de onbeantwoorde vraag  is of wij hierbij te maken hebben met downsizing of downgrading ... het wordt in ieder geval niet het voorspelde Utopia voor de Britse bevolking.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
(aangepast)
2 uur geleden, Cosara zei:

'Vroegâh' was helemaal niet alles beter, wel anders ...

 

Ja, de beurtschipper. Dat waren goede tijden...

 

Vroeger hadden we in Nederland een vadertje Drees. Die regeerde terwijl gewone mensen beurtskipperden. Nu wordt vadertje Rutte voortdurend bewerkt door lobbyisten van big agro en big distri en big multinationals. Dus moeten wij als eenvoudige skeurtbippers een beetje meekijken. Vandaar die cijfers. Vond ik wel interessant.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
3 uur geleden, TwaBla zei:

Dus moeten wij als eenvoudige skeurtbippers een beetje meekijken. Vandaar die cijfers.

Meekijken mag altijd ...  maar iedereen interpreteert die cijfers waarschijnlijk anders en projecteert die als zijn eigen positieve of negatieve kijk op de wereld.

 

Wat betreft die beurtschippers ... volgens mijn informatie was het vervoer destijds  - lang voor de komst van Uw vadertje Drees - minstens zo complex als nu.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
1 uur geleden, Cosara zei:

 ... maar iedereen interpreteert die cijfers waarschijnlijk anders en projecteert die als zijn eigen positieve of negatieve kijk op de wereld.

 

Inderdaad. Dat is ook weer een waarheid als een koe. Je mag een mening vormen met wat je maar wil. Misschien zit er wijsheid in spreuken en gezegden. Misschien klopt het als het rijmt. Je kan er (met andere woorden) mee doen wat je wil. Het kan vriezen en het kan dooien.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ergens zie ik het wel als iets positiefs voor nederland: hoe een klein landje een wereldspeler is geworden op het gebied van voedselproductie en in diverse andere industrieën. 

 

Anderzijds maakt het nederland gewoon een heel druk land. Of je iets overbevolking moet noemen  of niet is nogal subjectief, maar gevoelsmatig heb ik het idee dat er wel sprake van is. 

 

Uiteraard is het ook een keuze: je kunt gaan voor een soort 'singapore aan de maas' waarbij een deel van nederland net zo druk is als een Aziatische havenstad. Economisch is dat wellicht best gunstig, maar het maakt het geen prettig land meer om in de leven voor een groot deel van de bevolking. 

Link naar reactie
1 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Ergens zie ik het wel als iets positiefs voor Nederland: hoe een klein landje een wereldspeler is geworden op het gebied van voedselproductie en in diverse andere industrieën. 

 

Tuurlijk. Volop reden om trots te zijn. 

 

Er zit ook een enorme spinoff in: zaadontwikkeling, kunstmest, teeltkennis, kassenbouw... een enorme agri-kennis-industrie.

 

Daar is niks mis mee. Maar waarom zouden wij onze kostbare hectares vullen met de uitvoerende werkzaamheden? Breng de productie naar de vraag! We kunnen toch wel wat slimmer met de beschikbare ruimte omspringen. Waarom staan de kassen in het Westland en niet op Flevoland? Wat doen al die varkens in Brabant? Al die kippen in Gelderland?

 

Kijk maar eens naar Thanet Earth, een 90 ha groot kassencomplex in Kent (om Londen te voorzien van komkommers en tomaten), gebouwd met geld van Nederlandse investeerders en kennis van Nederlandse kassenbouwers. Vanwege Brexit is berekend dat nog eens 32 van zulke complexen genoeg zijn om heel GB van tomaten, komkommers en paprika's te voorzien.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
13 uur geleden, TwaBla zei:

Waarom staan de kassen in het Westland en niet op Flevoland? Wat doen al die varkens in Brabant? Al die kippen in Gelderland?

Dat heeft te maken met de, door de jaren heen, opgebouwde infrastructuur ... als ook de wil van werkgevers en werknemers om te verhuizen naar Timboektoe.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
1 uur geleden, TwaBla zei:

We bouwen stallen op ons platteland en importeren slachters uit oost-europa die we dan in caravans laten wonen.

 

Dan liever de stallen en slachterijen die kant op, zodat de slachters in hun eigen bed kunnen slapen.

 

En dan de kippen weer met vervuilende vrachtwagens deze kant op? Milieutechnisch lijkt het me beter om dan een paar slachters te laten komen.

 

En die slachters zijn misschien wel ver van huis, en natuurlijk is dat niet leuk, maar ze verdienen wel veel meer dan wanneer de slachterij bij hen om de hoek zou staan.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
2 uur geleden, TwaBla zei:

Dan liever de stallen en slachterijen die kant op, zodat de slachters in hun eigen bed kunnen slapen.

Eveneens een lui argument.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
(aangepast)
4 uur geleden, kuifje zei:

En dan de kippen weer met vervuilende vrachtwagens deze kant op?

 

Deze boterham moet echt in kleine stukjes toegediend worden.

 

Als Nederland alleen voor eigen consumptie kippen en varkens zou houden, hadden we deze gedachtenwisseling niet. Nederland is de 2e exporteur ter wereld. Wij laten dus Poolse en Bulgaarse slachters hier komen om vervolgens de kip- en varkensboutjes te exporteren.

 

Zelf eten we kip uit Thailand en Brazilië.

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft een landgebruikvoetafdruk laten maken, een Nederlandse vertaling van een zekere footprint.

 

Om Nederland te voorzien van voedsel zou 3,6 miljoen ha nodig zijn, terwijl we de 2,2 miljoen ha ter beschikking hebben. We zijn dus de tweede exporteur ter wereld, niet omdat we onze eigen grond uitputten maar omdat we goedkope invoer verwerken en duur doorverkopen.

 

Alleen al ons papier- en houtgebruik vergt bijna 4 miljoen hectare.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.