• 0

Gezamenlijk franchise starten, waar op te letten?

Beste ondernemers,

 

Klein stukje backstory:

Enkele maanden geleden kruiste mijn wegen met een andere ondernemer via een gezamenlijke kennis. Hij heeft al een tijd lang een goedlopend bedrijf met +-15 man personeel, ik ben ongeveer de helft van zijn leeftijd met een jaartje zzp ervaring in webshops. Hij heeft al 3 jaar een ontwikkelende franchise in het oog die hij naar Nederland wil halen, maar was op zoek naar een jonge ondernemer om hem daar bij te helpen gezien zijn eigen gebrek aan tijd. Dit is waar ik in beeld kom. De franchise heeft raakvlakken met zijn eigen onderneming, maar daar willen we ook zeker gebruik van maken (inkoop, verkoop en zijn netwerk).

 

De franchise heeft inmiddels 2 jaar bewezen resultaat in andere landen en wij zijn benaderd om het naar Nederland te halen. Er zijn al een aantal meetings geweest, de persoonlijke klik lijkt wel goed te zitten en de cijfers van de franchise zien er goed uit. Tot zo ver alle lichten op groen. De volgende stap om dit serieuzer te maken is voor ons om (iig in een tweetal a4tjes) uit te zoeken hoe we alles in de BV, qua werk, tijdsbesteding, verwachtingen etc. zouden verdelen... En dat brengt mij bij mijn vraag:

 

Vraag:

Waar moet je op letten en welke afspraken zijn er verstandig om nu al te maken (of in ieder geval uit te spreken) bij het gezamenlijk oprichten van een BV voor zo'n franchise? Ik heb zeker vertrouwen in de relatie, maar we zijn allebei een beetje van "het komt wel goed" terwijl ik snap dat het juist verstandig is om dingen al vroeg helder op papier te hebben staan. Gezien ik geen ervaring heb met het vormen van een BV of het starten van een franchise zijn alle do's en dont's welkom! 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Mattipedia, 

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

6 minuten geleden, Mattipedia zei:

Waar moet je op letten en welke afspraken zijn er verstandig om nu al te maken (of in ieder geval uit te spreken) bij het gezamenlijk oprichten van een BV voor zo'n franchise?

 

Ik zou beginnen bij het begin: en dat zijn de spelregels van de franchisegever zelf. Is er al een concept franchiseovereenkomst en/of franchise handboek ? Neem die goed door en laat deze vooral screenen door een goede jurist.  

 

Vervolgens kun  je in aanvulling daarop een aantal onderlinge spraken vastleggen over o.a.

  • wederzijdse verwachtingen en wensen
  • verdeling bevoegdheden, taken en werkzaamheden
  • tijdbesteding, Managementfee, verdeling eigendom en winst
  • Wat te doen bij overlijden, langdurige ziekte, onderlinge conflicten, niet functioneren en willen vertrekken (m.a.w. de zwarte scenario's)

laat je ook hierin bijstaan door de jurist 

 

11 minuten geleden, Mattipedia zei:

bij het gezamenlijk oprichten van een BV voor zo'n franchise?

Ik neem aan 3 BV's? ( 2 personal Holdings en 1 werkmaatschappij

 

15 minuten geleden, Mattipedia zei:

maar we zijn allebei een beetje van "het komt wel goed" terwijl ik snap dat het juist verstandig is om dingen al vroeg helder op papier te hebben staan. Gezien ik geen ervaring heb met het vormen van een BV of het starten van een franchise zijn alle do's en dont's welkom! 

Spijker op de kop.

Voornaamste Do: nu helder op papier zetten.

Voornaamste Don't: doe het zelven met complexe juridische materie :winking-face:

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hey Norbert,

 

Bedankt voor je welkom en je reactie! 

 

Er is inderdaad al een concept franchiseovereenkomst en die gaan we zeker na laten kijken.  Je aanvullingen om ook te kijken naar overlijden en ziekte is een goeie, daar had ik zelf nog niet aan gedacht. 

 

Er komt inderdaad 1 werkmaatschappij en voor mij een personal holding, hij heeft die al 1 voor zijn huidige bedrijf neem ik even aan. Ik zal je voornaamste Don't in ieder geval met liefde omarmen. ;) 

 

Alvast bedankt! 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik neem aan dat het om een zogenaamde master franchise gaat. Ik zou proberen het niet alleen voor Nederland vast te leggen, maar bijv. ook voor België. Al dan niet via een optie.

Verder: 2 jaar bewezen resultaat is niets in franchiseland. En in Europa hebben we ook de Europese Erecode Franchising, plus de Nederlandse Franchisewet die in de maak is. Hebben jullie je al verdiept in deze spelregels?

Voldoet de formule en de overeenkomst met jullie daaraan?
En hoe zit het met de overeenkomst die jullie met franchisenemers gaan sluiten. Hebben zij daar modellen voor? Hoeveel vrijheid heb je daarin? Is het hard franchise of soft franchise?

 

En zo zijn er nog zoveel aspecten om rekening mee te houden.

Bijvoorbeeld: hoe zit het met de concurrentie voor de formule hier? Is er al een marktonderzoek gedaan?


Schakel een franchisejurist in. Die heeft - als het goed is - niet alleen juridisch kennis van zaken, maar kan ook inschatten of een formule echt wel 'franchiseable' is. En heeft ook contacten om de formule op andere aspecten te beoordelen.
 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Monique!  

 

In dit geval gaat het echt om alleen Nederland, de franchise wordt binnen Europa per land uitgerold. 

Het product is al 3 jaar in ontwikkeling en heeft de laatste 2 jaar hele goede resultaten laten zien, maar goed dat je daar de vinger op legt. Het licht in de industrie die mijn compagnon al 15 jaar kent dus ik vertrouw hierbij ook zeker op zijn inzicht, maar zal er nog even scherp naar kijken.

 

Het gaat om een soft franchise waarbij we onwijs veel vrijheid hebben. Hoe alles geregeld is in verhouding tot de franchisewet en erecode zou ik niet weten, dus ik heb nog leesvoer voor dit weekend ;) 

 

Goed om te vermelden, want ik zie dat ik dat in mijn originele post vergeten ben, is dat het hierbij om een B2B franchise gaat. Concurrentie en marktonderzoek is ook gedaan. Er is zeker vraag naar uit de markt en geen concurrentie waar wij wakker van liggen ;) 

 

Ik ga me in ieder geval verder inlezen mbt franchise recht, bedankt! 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.