• 0

2x een eenmanszaak

Dag Allen,

 

Ik ben benieuwd wie mij hier een goed advies in kan geven.

Ik werk nagenoeg volledig in loondienst maar heb in 2016 mijzelf ingeschreven bij de KvK als zelfstandig orthopedagoog (eenmanszaak).

Al mijn werkzaamheden die ik toen vanuit de eenmanszaak deed vielen onder onderwijs en dus had ik een vrijstelling van BTW.

De administratie was dus relatief gemakkelijk met het bijhouden van uren/inkomsten.

Nu wil ik eigenlijk graag een tweede eenmanszaak, dat kan niet, maar een extra handelsnaam/activiteit toevoegen in de KvK kan wel.

Het zou gaan om een sieradenwebshop met handgemaakte edelsteen sieraden.

Dit betekent dat ik inkopen/verkopen ga krijgen en dus dat BTW aangifte wel weer nodig is. 

Hoe pak ik dit handig aan? Gewoon administratie bij houden en weer BTW aangifte gaan doen?

Zijn er nog andere dingen waarmee ik rekening moet houden?

 

Alvast bedankt voor het meedenken (wellicht is het een vraag naar de bekende weg, maar voor mij is dit nieuw terrein, dus dank voor het meedenken!)

Groet, Marloes

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt inderdaad geen twee eenmanszaken hebben. De eenmanszaak ben je namelijk zelf. En er is er maar van jou. :upside-down-face:

 

In de omzetbelasting kun je, als dat nodig of gewenst is, echter wel meerdere subnummers (eindigend op B02, B03, etc) aanvragen voor verschillende activiteiten die al dan niet onder verschillende btw-tarieven vallen.

 

Als je overigens minder dan 20.000 euro omzet per jaar hebt kun je gebruik blijven maken van de belastingvrijstelling (nieuwe kleineondernemersregeling), ook al is de activiteit normaal gesproken btw-belast.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Jasper S. zei:

Een VOF erbij kan natuurlijk wel.
Alleen je komt wel in de knoop met je 1225 uur per jaar per onderneming.

Afgezien van de vraag met wie? ...  om voor de fiscale aftrekposten in aanmerking te komen,  moet u 1.225 of meer uren per kalenderjaar aan het totaal van uw ondernemingen besteden. Eenmanszaak en/of VOF ... Het urencriterium geldt per ondernemer en niet per onderneming.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.