• 0

Vraag over 2 inkoopfacturen: in welk jaar boeken?

Beste,

 

Ik heb even een vraag over 2 inkoopfacturen, waarbij ik niet precies weet in welk tijdsvak ik ze moet boeken.

 

Inkoopfactuur 1: factuur aan mij uitgereikt in januari 2020, ook betaald in januari 2020, over een levering van december 2019.

 

Inkoopfactuur  2: factuur aan mij uitgereikt december, over een levering in december, betaald in januari

 

Btw is dan neem ik aan: Factuur 1; kwartaal 2020, Factuur 2; 4e kwartaal 2019  (correct me if im wrong)

 

Maar hoe zit het met de kosten van mijn jaaromzet van de twee facturen? Kijk je naar betalingsdatum, of leverdatum?

 

 

Uw zakelijke en creatieve teksten, snel en goedkoop op http://www.lettermachine.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beide leveringen zijn in december, maar je hebt maar van één levering een factuur ontvangen in december.

 

Dat betekent dat je de in december ontvangen factuur gewoon boekt in december voor zowel de inkomstenbelasting als omzetbelasting. Voor de andere levering maak je alleen een soort van reservering in de boekhouding voor de inkomstenbelasting in december. Je boekt het bedrag van de levering (exclusief BTW) in december als kosten en zet die op de balans als "te factureren kosten" o.i.d. Op deze manier heb je beide leveringen in de kosten laten vallen voor de inkomstenbelasting, en slechts één in de omzetbelasting.

 

Op het moment dat je de factuur in januari ontvangt voor de tweede levering, boek je die in januari. Je boekt die dan niet als kosten (dat had je immers al in december gedaan), maar je boekt deze weg tegen de post "te factureren kosten". Deze factuur valt voor de omzetbelasting in januari.

 

De datum van betaling van beide facturen is irrelevant, er vanuit gaande dat je het factuurstelsel volgt.

 

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.