• 0

Boekjaar sluiten of niet?

Wat wordt er eigenlijk exact verstaan onder het 'sluiten' van een boekjaar? Mijn boekhoud software kan raportages genereren over willekeurige periodes.

 

Ik las dat het voor een ZZP'er niet verplicht zou zijn, maar elders werd juist gesteld dat het noodzakelijk is?

Moet ik als ZZP'er een boekjaar 'sluiten' of kan de administratie gewoon doorlopen?

 

Ik twijfel vooral over deze posten:

 

Eigen vermogen €0,-
Prive stortingen €5000,-
Prive onttrekkingen €35,-

 

Het eigen vermogen staat op €0,- omdat ik een nieuwe onderneming gestart ben. Er was toen geen vermogen dus heb ik gedurende het jaar €5000,- aan prive geld ingebracht en geboekt als prive storting.

 

Zowel prive storting als prive onttrekking zijn van het rekeningsoort 'eigen vermogen'.

 

Zou bij het sluiten van het boekjaar de prive storting / onttrekking naar een andere rekening moeten worden geboekt?

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niets "moet" of "is verplicht" m.b.t. je programma (je moet wel de juiste aangiften doen natuurlijk, maar dat is weer een ander verhaal).

 

Maar als je het jaar niet afsluit, dan worden de rekeningen in het resultaat (winst & verlies rekening dus) en de BTW rekeningen (op de balans) niet op nul gezet.

 

Vind je dat handig? Als je over bijvoorbeeld 5 jaar in het resultaat het totaal van de omzet en kosten van de afgelopen 5 jaar ziet dus. En dat je ook ziet hoeveel BTW je over 5 jaar had moeten afdragen (of terugkrijgen misschien).

In plaats van de gegevens over dat laatste, bewuste jaar...

 

Het lijkt mij veel handiger om het jaar wél af te sluiten en volgend jaar weer opnieuw te beginnen.

 

Overigens: wat jouw programma dan precies doet als je het jaar afsluit, dat is natuurlijk niet te ruiken zomaar.

Dus of dingen wel/niet dan op "Eigen vermogen" komt zou ik niet durven te zeggen. Echter is het wel zo dat een beetje programma de winst van het afgelopen jaar op de juiste plek zet wanneer je het jaar afsluit. 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Maar als je het jaar niet afsluit, dan worden de rekeningen in het resultaat (winst & verlies rekening dus) en de BTW rekeningen (op de balans) niet op nul gezet.

 

Vind je dat handig? Als je over bijvoorbeeld 5 jaar in het resultaat het totaal van de omzet en kosten van de afgelopen 5 jaar ziet dus. En dat je ook ziet hoeveel BTW je over 5 jaar had moeten afdragen (of terugkrijgen misschien).

In plaats van de gegevens over dat laatste, bewuste jaar...

 

Het lijkt mij veel handiger om het jaar wél af te sluiten en volgend jaar weer opnieuw te beginnen.

 

 

Je hebt gelijk. Ik zie dat op de balans alles van vorig jaar ook meetelt en dat is niet handig. Het is dus toch handiger om het boekjaar wel te sluiten.

Ik moet nu op zoek hoe ik het boekjaar het best kan sluiten. De voorgestelde manier van mijn boekhoudprogramma is om alles naar één account te boeken maar ik betwijfel of dat wel juist is.

 

13 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Overigens: wat jouw programma dan precies doet als je het jaar afsluit, dat is natuurlijk niet te ruiken zomaar.

Dus of dingen wel/niet dan op "Eigen vermogen" komt zou ik niet durven te zeggen. Echter is het wel zo dat een beetje programma de winst van het afgelopen jaar op de juiste plek zet wanneer je het jaar afsluit.

Ik gebruik GnuCash. Daar kan ik het boekjaar wel sluiten, maar dan moet ik zelf een nieuwe (of bestaande) acount invullen waar alles naar toe wordt geschreven. Je krijgt dan een positief of negatief bedrag op bijvoorbeeld 'gesloten-boekjaar-2019'. Probleem is dan dat er ook kosten-rekeningen zijn die ik niet naar 0 wil resetten 'verloren' gaan, omdat die als geheugensteun dienen en pas in 2020 verrekend gaan worden. (waardebonnen en borg)

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, lindazzp zei:

Ik gebruik GnuCash

Die gebruik ik ook. Je moet dan wel een beetje weten wat je doet want het is geen simpel klik en klaar programma. De jaarafsluiting gebeurd door alles naar een vermogensrekening te boeken (dat kan automatisch met een druk op de knop).

 

2 uur geleden, lindazzp zei:

Probleem is dan dat er ook kosten-rekeningen zijn die ik niet naar 0 wil resetten 'verloren' gaan, omdat die als geheugensteun dienen en pas in 2020 verrekend gaan worden. (waardebonnen en borg)

Ieks. Dat is natuurlijk in elk boekhoudprogramma een no-no. W&V rekeningen moeten naar 0. Als er belangrijke dingen op staan voor volgend jaar dan behoor je dit saldo over te boeken naar een balansrekening. (Overigens ben je de boekingen niet kwijt. Die blijven gewoon in de W&V staan. Alleen het saldo wordt weggeboekt.)

 

Link naar reactie
  • 0
Op 20-1-2020 om 09:38, Rik · zei:

Ieks. Dat is natuurlijk in elk boekhoudprogramma een no-no. W&V rekeningen moeten naar 0. Als er belangrijke dingen op staan voor volgend jaar dan behoor je dit saldo over te boeken naar een balansrekening. (Overigens ben je de boekingen niet kwijt. Die blijven gewoon in de W&V staan. Alleen het saldo wordt weggeboekt.)

 

Ik vond het ook raar maar misschien heb ik het niet goed begrepen. De winst & verliesrekening moet 'gereset' worden begrijp ik inmiddels.

 

Hoe bedoel je dat belangrijke dingen naar een balansrekening moeten worden geboekt?

 

In GnuCash heb ik een account 'Tegoed bonnen' van het type 'vreemd vermogen'. Is dat een balansrekening?

Deze wordt bij mij namelijk gewoon op nul gezet als ik het boekjaar sluit.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, lindazzp zei:

Hoe bedoel je dat belangrijke dingen naar een balansrekening moeten worden geboekt?

Het saldo van de W&V rekening (dus effectief elk saldo van elke W&V grootboekrekening) wordt naar een kapitaalrekening geboekt (met b.v. omschrijving "jaarafsluiting 2019"). Bij het afsluiten kun je een balansrekening voor "Kosten" en een balansrekening voor "Opbrengst" opgeven. Dat mag ook dezelfde rekening zijn (b.v. "1500 Eigen vermogen").

 

3 minuten geleden, lindazzp zei:

In GnuCash heb ik een account 'Tegoed bonnen' van het type 'vreemd vermogen'. Is dat een balansrekening?

Dat is inderdaad een balansrekening. Weet je ook zeker dat ie als vreemd vermogen gedefinieerd is. Bij het afsluiten van een periode worden alleen de "Kosten" en "Opbrengst" grootboekrekeningen doorgeboekt naar de opgegeven balansrekeningen (dit staat ook onder het kopje Help bij het afsluiten).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.