• 0

Boekjaar sluiten of niet?

Wat wordt er eigenlijk exact verstaan onder het 'sluiten' van een boekjaar? Mijn boekhoud software kan raportages genereren over willekeurige periodes.

 

Ik las dat het voor een ZZP'er niet verplicht zou zijn, maar elders werd juist gesteld dat het noodzakelijk is?

Moet ik als ZZP'er een boekjaar 'sluiten' of kan de administratie gewoon doorlopen?

 

Ik twijfel vooral over deze posten:

 

Eigen vermogen €0,-
Prive stortingen €5000,-
Prive onttrekkingen €35,-

 

Het eigen vermogen staat op €0,- omdat ik een nieuwe onderneming gestart ben. Er was toen geen vermogen dus heb ik gedurende het jaar €5000,- aan prive geld ingebracht en geboekt als prive storting.

 

Zowel prive storting als prive onttrekking zijn van het rekeningsoort 'eigen vermogen'.

 

Zou bij het sluiten van het boekjaar de prive storting / onttrekking naar een andere rekening moeten worden geboekt?

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niets "moet" of "is verplicht" m.b.t. je programma (je moet wel de juiste aangiften doen natuurlijk, maar dat is weer een ander verhaal).

 

Maar als je het jaar niet afsluit, dan worden de rekeningen in het resultaat (winst & verlies rekening dus) en de BTW rekeningen (op de balans) niet op nul gezet.

 

Vind je dat handig? Als je over bijvoorbeeld 5 jaar in het resultaat het totaal van de omzet en kosten van de afgelopen 5 jaar ziet dus. En dat je ook ziet hoeveel BTW je over 5 jaar had moeten afdragen (of terugkrijgen misschien).

In plaats van de gegevens over dat laatste, bewuste jaar...

 

Het lijkt mij veel handiger om het jaar wél af te sluiten en volgend jaar weer opnieuw te beginnen.

 

Overigens: wat jouw programma dan precies doet als je het jaar afsluit, dat is natuurlijk niet te ruiken zomaar.