• 0

Privéauto en belasting

Ik ben ZZP'er met een eenmanszaak en heb een tien jaar oude occasion die ik privé rijd. Ongeveer 25% van de gereden kilometers zijn zakelijk. Ik heb alle zakelijke ritten bijgehouden en alle benzine en garage bonnen bewaard.

 

Het is de eerste keer dat ik BTW aangife ga doen over het 4e kwartaal (ik ben een jaar geleden gestart) en dacht een deel van de betaalde BTW naar ratio te kunnen terug vorderen. Ik dacht het goed te hebben gedaan maar snap het door de website van de belastingdienst niet meer.

 

Deze pagina gaat over zakelijk gebruik van een prive auto: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/zakelijk_gebruik_van_de_priveauto/zakelijk_gebruik_van_de_priveauto

 

Daar wordt gezegd dat het een 'sluitende' kilometeradministratie moet zijn. Ik heb privé kilometers helaas niet bijgehouden en weet natuurlijk niet meer welke ritjes ik privé allemaal heb gereden. Ik dacht dat ik alleen de zakelijke ritten hoefde bij te houden en dat de rest daarmee automatisch prive zou zijn. Het leek mij onzinnig om korte ritjes naar bijvoorbeeld de supermarkt allemaal bij te houden omdat je daar toch niets mee kunt aangezien het prive ritten zijn en dus voor eigen rekening.

Als ik het goed begrijp is dat echter wel noodzakelijk. (en erg bewerkelijk als je elke keer ook de adressen voor prive ritten moet invullen)

 

Ik heb het dus niet goed genoeg gedaan vermoed ik. Er wordt ook gesproken over een mogelijkheid om zonder kilometeradministratie alle BTW af te trekken maar daarvoor moet er wel 1,5% over de catalogus waarde van de auto aan BTW worden betaald. Aangezien mijn auto al tien jaar oud is, maar wel een cataloguswaarde (nieuwprijs) van ruim €25.000,-

Dat zou een bedrag van bijna €400,- aan verschuldigde zijn. Klopt het dat ik dan alle BTW die ik al  (prive) betaald heb mag terug vorderen? Zelfs als ik 'maar' 25% zakelijk gereden heb? Dat klinkt mij een beetje gek in de oren.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 uur geleden, lindazzp zei:

Ik ben ZZP'er met een eenmanszaak en heb een tien jaar oude occasion die ik privé rijd. Ongeveer 25% van de gereden kilometers zijn zakelijk. Ik heb alle zakelijke ritten bijgehouden en alle benzine en garage bonnen bewaard.

 

Hoeveel van het totaal aantal kilometers zijn woonwerkverkeer?

 

2 uur geleden, lindazzp zei:

dacht een deel van de betaalde BTW naar ratio te kunnen terug vorderen.

 

Dat kan inderdaad. Naar rato van écht zakelijk gebruik (exclusief woonwerkverkeer).

 

2 uur geleden, lindazzp zei:

Daar wordt gezegd dat het een 'sluitende' kilometeradministratie moet zijn. Ik heb privé kilometers helaas niet bijgehouden en weet natuurlijk niet meer welke ritjes ik privé allemaal heb gereden. Ik dacht dat ik alleen de zakelijke ritten hoefde bij te houden en dat de rest daarmee automatisch prive zou zijn.

 

Dat klopt ook. Je kunt gewoon bijhouden wat je écht zakelijke ritten waren (beginstand, eindstand per zakelijk rit, bestemming, eventuele afwijkende route, doel van de rit). Je moet uiteraard wel weten van de kilometerstand op 1 januari en 31 december van het jaar was, anders kun je de verhouding niet goed berekenen.

 

2 uur geleden, lindazzp zei:

Ik heb het dus niet goed genoeg gedaan vermoed ik.

 

Ik kan niet helemaal plaatsen hoe je tot deze conclusie komt.

 

2 uur geleden, lindazzp zei:

Dat zou een bedrag van bijna €400,- aan verschuldigde zijn. Klopt het dat ik dan alle BTW die ik al  (prive) betaald heb mag terug vorderen? Zelfs als ik 'maar' 25% zakelijk gereden heb? Dat klinkt mij een beetje gek in de oren.

 

Het klinkt wat raar misschien, maar waarschijnlijk komt het gewoon door de volgorde waarin veel boekhouders of fiscalisten werken. Wat meestal gebeurt, is dat ze het hele jaar door alle tank- en garagebonnen meteen inboeken en het hele jaar door de volledige btw al terugvragen. Vervolgens doen ze dan helemaal aan het eind van het boekjaar een correctie en wordt het teveel teruggevraagde bedrag aan btw gecorrigeerd. Dit kan naar rato (zoals in jouw geval) of op basis van het forfait van 1,5% van de cataloguswaarde (als je geen zakelijke kilometers hebt bijgehouden). In jouw geval zou je 100% van de btw al hebben teruggevorderd om vervolgens in het vierde kwartaal 75% te corrigeren. Per saldo heb je dan 25% van de btw teruggevraagd.

 

Wat jij nu hebt gedaan is wachten met terugvragen. Je vraagt nu in het laatste kwartaal de juiste hoeveelheid btw terug, namelijk ook 25% (of je vult gewoon alle btw in van alle bonnen én tegelijkertijd de juiste correctie, allemaal in kwartaal 4). Uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer. Sterker nog, de Belastingdienst zal jouw werkwijze helemaal niet erg vinden, omdat ze nu in kwartaal 1 t/m 3 geen onnodige btw hebben hoeven verrekenen of terugstorten.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, prinsrachid zei:

Hoeveel van het totaal aantal kilometers zijn woonwerkverkeer?

Het woon-werk verkeer heb ik niet apart genoteerd dus dat ga ik vanavond even uitrekenen. Ik schat dat de helft woon-werk verkeer is dus dan zou ongeveer 12,5% van de gereden kilometers zakelijk zijn. (volgens mij is het aanzienlijk hoger hoor maar ik moet het even allemaal optellen)

 

13 uur geleden, prinsrachid zei:

Dat kan inderdaad. Naar rato van écht zakelijk gebruik (exclusief woonwerkverkeer).

Zoal gezegd het woon-werk verkeer ga ik nog even herberekenen.

 

13 uur geleden, prinsrachid zei:

Dat klopt ook. Je kunt gewoon bijhouden wat je écht zakelijke ritten waren (beginstand, eindstand per zakelijk rit, bestemming, eventuele afwijkende route, doel van de rit). Je moet uiteraard wel weten van de kilometerstand op 1 januari en 31 december van het jaar was, anders kun je de verhouding niet goed berekenen.

De kilometererstanden heb ik uiteraard. Alle benzine-bonnetjes zijn tevens voorzien van de kilometerstand op dat moment.

 

13 uur geleden, prinsrachid zei:

Ik kan niet helemaal plaatsen hoe je tot deze conclusie komt.

Formeel is mijn kilometer-administratie niet 'sluitend' zoals de belastingdienst dat eist. Ik heb alleen de zakelijke kilometers genoteerd. Er zitten dus gaten tussen zakelijke ritten. Dit zijn privé kilometers van ritten die ik niet heb bijgehouden. Ik ben bang dat de belastingdienst dit niet accepteert omdat het dus niet 'sluitend' is.

 

13 uur geleden, prinsrachid zei:

Het klinkt wat raar misschien, maar waarschijnlijk komt het gewoon door de volgorde waarin veel boekhouders of fiscalisten werken. Wat meestal gebeurt, is dat ze het hele jaar door alle tank- en garagebonnen meteen inboeken en het hele jaar door de volledige btw al terugvragen. Vervolgens doen ze dan helemaal aan het eind van het boekjaar een correctie en wordt het teveel teruggevraagde bedrag aan btw gecorrigeerd. Dit kan naar rato (zoals in jouw geval) of op basis van het forfait van 1,5% van de cataloguswaarde (als je geen zakelijke kilometers hebt bijgehouden). In jouw geval zou je 100% van de btw al hebben teruggevorderd om vervolgens in het vierde kwartaal 75% te corrigeren. Per saldo heb je dan 25% van de btw teruggevraagd.

 

Wat jij nu hebt gedaan is wachten met terugvragen. Je vraagt nu in het laatste kwartaal de juiste hoeveelheid btw terug, namelijk ook 25% (of je vult gewoon alle btw in van alle bonnen én tegelijkertijd de juiste correctie, allemaal in kwartaal 4). Uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer. Sterker nog, de Belastingdienst zal jouw werkwijze helemaal niet erg vinden, omdat ze nu in kwartaal 1 t/m 3 geen onnodige btw hebben hoeven verrekenen of terugstorten.

Ik was er van uitgegaan dat ik in het vierde kwartaal een bedrag zou boeken 'totaal btw-kosten zakelijk auto-gebruik naar ratio' en dat is de methode die je als laatste omschrijft toch?

 

Voor de duidelijkheid: ik heb dus niet alle benzine bonnetjes en garage bonnen individueel ingevoerd. De bonnetjes zijn er wel en zitten in mijn prive administratie van de auto. Moet ik nu alle bonnen bij mijn administratie invoeren terwijl ik ze prive betaald heb? Hoe moet ik het in mijn administratie toevoegen zodat de belastingdienst kan zien dat het bedrag niet uit de lucht gegrepen is? Alle losse benzine bonnen invoeren is erg bewerkelijk.

 

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0

Wat heb je gedaan met de kilometer-aftrek? Toen ik nog m'n privé auto zakelijk gebruikte, betaalde ik alle kosten (incl.BTW) vanuit privé en trok ik 19ct.per zakelijke kilometer af. Die BTW heb ik destijds dus gewoon privé gehouden, maar wellicht heb ik daarmee mezelf tekort gedaan. In jouw geval kan het zijn dat je BTW bijtelling niet opweegt tegen de teruggevraagde BTW en het eenvoudiger is om die BTW gewoon uit privé te betalen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 20-1-2020 om 12:25, mmint zei:

Wat heb je gedaan met de kilometer-aftrek? Toen ik nog m'n privé auto zakelijk gebruikte, betaalde ik alle kosten (incl.BTW) vanuit privé en trok ik 19ct.per zakelijke kilometer af.

 

De kilometer-aftrek van 19 cent per (Zakelijke) kilometer heb ik nu niet in mijn administratie opgenomen. Misschien dat het gunstiger is voor mij. Het is in elk geval wel makkelijker om één post 'reiskosten' te hebben. Dan mag ik het echter niet combineren met de BTW-aftrek zoals ik het nu probeer toch?

 

Kilometer-aftrek is een aftrekpost voor de inkomsten-belasting. Omdat ik een jaar geleden gestart ben zit ik nog in een groei en investeringsfase. Mijn winst is nu nog erg laag.

 

Belastingdienst: autokosten

Ik moet dus kiezen of ik mijn winst verlaag met kilometer-aftrek á 19 cent de kilometer of via de BTW de betaalde BTW naar rato terug te krijgen? Of mag ik beide regelingen wél combineren?

aangepast door lindazzp

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, lindazzp zei:

De kilometer-aftrek van 19 cent per (Zakelijke) kilometer heb ik nu niet in mijn administratie opgenomen. Misschien dat het gunstiger is voor mij. Het is in elk geval wel makkelijker om één post 'reiskosten' te hebben. Dan mag ik het echter niet combineren met de BTW-aftrek zoals ik het nu probeer toch?

 

Jazeker wel.

 

Het is misschien wat verwarrend, maar je mag voor de inkomstenbelasting en de omzetbelasting een eigen keuze maken. En die hoeft niet hetzelfde te zijn. Je kunt dus bijvoorbeeld voor de inkomstenbelasting bepalen dat de auto volledig privé is (en dus 19 ct/km claimen ipv de kosten af te trekken), en tegelijkertijd voor de omzetbelasting beslissen dat de auto voornamelijk zakelijk is (en dus de btw over de kosten terug te vragen). Als je hiervoor kiest, is het dus zo dat je niet de daadwerkelijke kosten van de auto mag aftrekken (want privé), maar wél de btw over die kosten (want zakelijk).

 

Maar dan mag je nog steeds die 19 ct/km belastingvrij vergoeden binnen de inkomstenbelasting, want je gebruikt immers je privé-auto (althans voor de inkomstenbelasting) voor zakelijke doeleinden.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 25-1-2020 om 21:11, prinsrachid zei:

Het is misschien wat verwarrend, maar je mag voor de inkomstenbelasting en de omzetbelasting een eigen keuze maken. En die hoeft niet hetzelfde te zijn. Je kunt dus bijvoorbeeld voor de inkomstenbelasting bepalen dat de auto volledig privé is (en dus 19 ct/km claimen ipv de kosten af te trekken), en tegelijkertijd voor de omzetbelasting beslissen dat de auto voornamelijk zakelijk is (en dus de btw over de kosten terug te vragen). Als je hiervoor kiest, is het dus zo dat je niet de daadwerkelijke kosten van de auto mag aftrekken (want privé), maar wél de btw over die kosten (want zakelijk).

 

Ik heb de administratie bijna helemaal af. Alleen over de brandstofbonnen heb ik hier nog een vraag gesteld:

 

Ik ga gebruik maken van de volgende twee regelingen:

  1. Kilometer aftrek voor de zakelijke gereden kilometers
  2. BTW terugvordering voor de auto 'gebruiks-kosten' naar rato van het aantal gereden zakelijke kilometers

Dit zijn de voorbeeld cijfers (versimpeld en afgerond):

Totaal KM's 2019: 24000km

Zakelijke KM's  inclusief woon-werkverkeer 2019:

Zakelijke KM's exclusief woon-werkverkeer2019

 

     
     
     
     
     

 

 

Totaal KM's 2019 24000km
Zakelijke KM's  inclusief woon-werkverkeer 2019 8000km
Zakelijke KM's exclusief woon-werkverkeer2019 6000km
Rato 0.25
Totaal betaalde BTW onderhoud €200
Aftrekbare BTW  

 

De rato voor de BTW wordt berekend als 'gereden zakelijke KMs exclusief woon-werk verkeer: 6000 / 24000 = 0.25

 

Kilometeraftrek is het toaal aantal gereden zakelijke KMs maal 19 cent: 8000 * €0,19 = €1520,-

 

De aftrekbare BTW wordt naar rato berekend over de 'gebruikskosten'. In mijn geval heb ik alleen onderhoud genomen omdat ik nog niet weet hoe ik met brandstof om moet gaan. Verzekering of wegenbelasting  komen hier niet voor in aanmerking omdat het geen 'bebruikskosten' betreft. Het wordt als volgt berekend: €200 * 0,25 = €50,-

 

Conclusie:

Ik kan €50,- aan BTW aftrekken voor de BTW aangifte en bij de volgende inkomsten belasting aangifte heb ik een aftrekpost van €1520,-

 

Heb ik het zo goed gedaan of zie ik nog iets over het hoofd?

 

 

aangepast door lindazzp

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0

Dit ziet er goed uit.

 

Je vult 200 euro in bij voorbelasting (die heb je immers al betaald) en je vult 150 euro in bij correctie wegens privé gebruik. Per saldo kom je dan op 50 euro uit.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Btw uit brandstof mag je ook opvoeren mits je daarvan een factuur hebt, dus geen losse brandstofbonnen. Als je tankt via een brandstofpas, krijg je elke maand via internet een factuur. Je krijgt dan € 200 btw uit onderhoud en stel € 400 btw uit brandstof dan vorder je € 600 btw terug en  in Q4 maak je de correctie 1,5% * cataloguswaarde, stel  € 400 / per saldo heb je dan € 200 btw teruggevorderd. Daarnaast inderdaad nog € 0,19 per km (ook de km woon/werk) boeken als onkosten.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, ottoeelkearjenronner zei:

Btw uit brandstof mag je ook opvoeren mits je daarvan een factuur hebt, dus geen losse brandstofbonnen. 

 

Een losse brandstofbon is gewoon toegestaan (het valt onder een bijzondere factuur waarvoor de strikte factuureisen niet gelden), als het maar te herleiden is naar jou als ondernemer (bijvoorbeeld door je bankpas te gebruiken).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.