• 0

Wonen en werken in België, zzp’er in Nederland: sociaal verzekeringsfonds?

Hallo, ik heb een specifieke vraag waar ik moeilijk antwoord op vind. Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen.

Ik ben Nederlander, maar woon en werk in Belgie. In België werk ik als freelancer via payrollcompanies, omdat je je als zzper in België scheel betaalt aan de verplichte aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds. Ook werk ik deeltijd in loondienst. Nu wil ik ook graag enkele opdrachten als freelancer gaan doen in Nederland. Mijn vraag is: kan ik in Nederland een eenmanszaak oprichten (ik heb een adres in Nederland dat ik kan gebruiken) en via dat bedrijfje mijn opdrachten in Nederland doen? Ik moet sowieso in België verzekerd blijven voor ziektekosten e.d. omdat ik daar officieel woon en meer dan 25% van de tijd werk. 

Wat ik nergens kan vinden, is of ik als ik in Nederland zzp’er ben, ik toch ook die verplichte sociale verzekeringen (voor zzp’ers) in België zou moeten betalen. 

 

Alvast bedankt voor de hulp! 

 

Liza

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Je nationaliteit is irrelevant.

Je woonland (België) is zeer relevant.

 

De bedoeling is dat je wanneer je (als "Belg" en) als ZZP-er voor Nederlandse afnemers 'werkt', je de BTW verlegt vanuit je Belgische "eenmanszaak" (of hoe dat daar nou precies genoemd wordt!) en verder alle belastingen dáár (in België) afhandelt.

 

Nu kan je natuurlijk ook kosmetisch proberen te doen net alsof je in NL een 'vaste inrichting' hebt en dus hier belastingplichtig bent voor je winst, in plaats van in België, maar:

Ten eerste is het feitelijk onjuist gezien je verhaal (ook zullen er vast in de praktijd allerlei slimmeriken zijn die dit zo opgezet hebben!).

Ten tweede denk ik dat je er niets mee opschiet, want dan krijg je met allerlei dingen hier in NL te maken.

 

En wanneer je nou wel/niet met de "verplichte sociale verzekeringen (voor zzp’ers) in België" te maken hebt zou ik persoonlijk niet weten verder.

 

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
1 hour ago, shoptillyoudrop said:

Je nationaliteit is irrelevant.

Je woonland (België) is zeer relevant.

 

De bedoeling is dat je wanneer je (als "Belg" en) als ZZP-er voor Nederlandse afnemers 'werkt', je de BTW verlegt vanuit je Belgische "eenmanszaak" (of hoe dat daar nou precies genoemd wordt!) en verder alle belastingen dáár (in België) afhandelt.

 

Nu kan je natuurlijk ook kosmetisch proberen te doen net alsof je in NL een 'vaste inrichting' hebt en dus hier belastingplichtig bent voor je winst, in plaats van in België, maar:

Ten eerste is het feitelijk onjuist gezien je verhaal (ook zullen er vast in de praktijd allerlei slimmeriken zijn die dit zo opgezet hebben!).

Ten tweede denk ik dat je er niets mee opschiet, want dan krijg je met allerlei dingen hier in NL te maken.

 

En wanneer je nou wel/niet met de "verplichte sociale verzekeringen (voor zzp’ers) in België" te maken hebt zou ik persoonlijk niet weten verder.

 

Bedankt voor je reactie!
Ik zou de eenmanszaak oprichten in Nederland en op een Nederlands adres. Dan neem ik aan dat ik hier de belastingen wel van in Nederland afhandel? 

Link naar reactie
  • 0
On 19/01/2020 at 18:46, Ekiempje said:

Bedankt voor je reactie!
Ik zou de eenmanszaak oprichten in Nederland en op een Nederlands adres. Dan neem ik aan dat ik hier de belastingen wel van in Nederland afhandel? 

Ik heb ook een eenmanszaak in Nederland terwijl ik in België woon. Ik werk daarnaast ook in loondienst in Nederland, dus mijn situatie is wel wat anders. Inkomen in Nederland is belast in Nederland en vrijgesteld in België. Zover als ik het begrepen heb, geldt dit voor alle inkomsten die genoten worden uit werken/ondernemen in Nederland, ook die uit een onderneming. Hier staat dat ook benadrukt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.