• 0

BTW aftrek met leverancier en omzetbelasting

Goedenavond,

 

Deze week wil ik mijn nieuwe webshop gaan lanceren alleen loop ik echter nog wel tegen een en ander aan waar ik graag wat opheldering voor zou willen.

 

Het product wat ik ga verkopen verstuur ik direct vanuit de leverancier (dropship)  en heb daarom dan ook een vraag over het betalen van de btw.

 

Online vond ik een voorbeeld:

 

Dus stel dat een webshop een televisie koopt bij de leverancier voor €300,- (incl. 21% btw á €63,-) en deze verkoopt aan een consument voor €400,- (incl. 21% btw á €84,-), dan hoeft hij vanwege de aftrekmogelijkheid maar €21,- (= €84,- minus €63,-) aan de belastingdienst af te staan bij zijn periodieke btw-aangifte. 
 

bron: ictrecht.nl

 

 

Dus de btw die ik met de omzetbelasting moet gaan afstaan is dus de 21% btw van mijn omzet - de 21% btw van mijn inkoop kosten = te betalen btw bedrag wat ik moet betalen.

 

Om dit goed in orde te hebben leek het mij daarom handig om mijn zakelijke rekening op te delen in verschillende ibans.  Dus de inkoop afschrijvingen en de consument prijs bijschrijvingen op een rekening. 
 

zo kan ik voor de omzetbelasting in internetbankieren filteren op “bijschrijvingen” en dan de desbetreffende periode instellen en dan daar van het totaal bedrag 21% btw rekenen. En dan filteren op “Afschrijvingen” en dan totaal bedrag 21% rekenen en dat - het 21% btw bedrag van de omzet = wat ik dan moet betalen aan de belastingdienst.

 

 

Dit is hoe ik het voor mij zie, maar ben zeker niet de beste in dit soort zaken als btw vandaar dat ik graag wil weten of jullie bovenstaand verhaal kloppend vinden en wellicht nog advies hebben of tips!

 

Alvast heel erg bedankt voor de genomen moeite en een goede werkweek gewenst!

 

mvg,

 

Jort

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 1
1 minuut geleden, Bert. zei:

Daarnaast is dit geen goede basis voor je BTW aangifte, die moet de facturen volgen, ongeacht of er een betaling heeft plaatsgevonden.

 

Niet te snel Bert. Winkeliers (incl webshops) vallen in principe juist (verplicht) onder het kasstelsel dus dan is datum betaling wel degelijk leidend.

Hoewel niet expliciet vermeldt lijkt hier toch vooral sprake van verkoop aan particulieren (B2C) en niet van levering aan andere ondernemers (B2B)

 

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Jort van der Veen zei:

Het product wat ik ga verkopen verstuur ik direct vanuit de leverancier (dropship)  en heb daarom dan ook een vraag over het betalen van de btw.

 

Waar is je leverancier gevestigd?

Welk leveringsvoorwaarden worden er gebruikt?

Waar zijn je klanten gevestigd?

Link naar reactie
  • 0

In de BTW aangifte moet je de ontvangen BTW opgeven en kun je vervolgens de bij inkoop betaalde BTW als voorbelasting aftrekken. Daarna moet je het verschil afdragen. Om dat goed in orde te hebben zou ik gebruik maken van een boekhoudprogramma, of minimaal een spreadsheet waarin je alle bedragen goed bijhoudt.

Link naar reactie
  • 0

Dat maakt het inderdaad vrij simpel,  je verrekent door  jou gefactureerde BTW met de door jou betaalde BTW.  Je zakelijke rekening opsplitsen lijkt me overbodig, ook bij 1 rekening kun je eenvoudig bij -en afschrijvingen uit elkaar houden. Daarnaast is dit geen goede basis voor je BTW aangifte, die moet de facturen volgen, ongeacht of er een betaling heeft plaatsgevonden.

 

Het rekenvoorbeeld lijkt me trouwens niet te kloppen, bij 300 Euro inclusief BTW  en 400 inclusief BTW zijn volgens mij de BTW bedragen anders.

 

300 Euro inclusief BTW = 247,93 excl. + 52,06 BTW (21% van 247,93)

400 Euro inclusief BTW = 330,58 excl.+ 69,42 BTW (21% van 330,58)

Afdracht aan de BD is 69,42-52,06=17,35 Euro. De winstmarge is dan ook geen 100 Euro maar 82,64. 

 

Maar op de facturen moet het BTW bedrag vermeld staan dus als je geen BTW bedragen gaat berekenen uit je bankafschriften moet dat wel goed komen

Link naar reactie
  • 0

Je hebt inderdaad gelijk, maar dan alleen aan de verkoopkant toch?, de inkoop blijft m.i. B2B.  Punt blijft wel dat als je BTW bedragen gaat berekenen via je bankoverschrijvingen je het op de juiste manier moet doen. Ik krijg trouwens bij online aankopen zelden geen factuur.

Link naar reactie
  • 0

Klopt alleen de verkoopfacturen gaan op datum betalen. Inkoopfacturen op factuurdatum, maar daar zal bij dropshippen niet zoveel verschil tussen zitten.

En inderdaad is een boekhouden niet het sorteren en groeperen van je bankafschriften..

 

Voor BTW, maar ook inkomstenbelasting zal je ook alle inkoopfacturen moeten bewaren en alle verkooporders uit het webshop systeem.

BTW aangifte op basis van bedragen bankafschrift is onverstandig want je kunt daar niet zien hoeveel btw is gerekend en je moet altijd de bedragen van de (inkoop)facturen gebruiken en van de verkoopadministratie omdat daaruit afgeleid kan worden welke percentages zijn toegepast.

De methode van meerdere bankrekeningen is onvoldoende onderbouwing voor BTW aangifte.

Link naar reactie
  • 0

mmint

 

Bedankt voor je reactie, verhelderend en ben tevens opzoek naar een boekhoud programma, voor het eerst kwartaal ga ik het netjes in een excel sheet bijhouden omdat ik voor het eerste kwartaal nog geen honderden bestellingen verwacht.

 

bert

 

Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie, je hebt er echt de tijd voor genomen en ben ik je dankbaar voor. Het geeft mij meer inzicht in hoe het btw aftrekken werkt. Ik zie inderdaad dat ik mijn algehele rekening kan filteren op bij en afschrijvingen. Handig!

 

Roel J

 

Omdat ik nog in een startende relatie zit met mijn leverancier zal ik meteen de order betalen en versturen ze rechtstreeks het product. In een verder stadium zal ik het proces automatiseren en worden orders per mail doorgestuurd naar de leverancier en krijg ik maandelijks een factuur met de inkoopkosten. Bedoel je dat met datum betaling?  Het betreft inderdaad een B2C webshop

Link naar reactie
  • 0

Jort van der Veen

De datum betaling heeft alleen betrekking op de verkooporders.
Inkoopfacturen moet je op factuurdatum verwerken, dat is omdat je voor BTW aftrek een factuur nodig hebt waarop het af te trekken btw bedrag staat vermeldt, dat mag je niet zelf afleiden uit de bankafschrijving omdat er soms goederen of diensten met een ander tarief ook worden verrekend op een factuur en daarom kun je niet het bedrag delen door het percentage om op btw bedrag te komen.

Link naar reactie
  • 0

Dat maakt het allemaal alweer iets ingewikkelder denk ik, want dan zou ik al mijn inkoop facturen moeten doorneuzen om daarvan elke factuur het BTW bedrag te berekenen. Ik denk dat ik er goed aan doe om een boekhoudprogramma te gaan gebruiken. Online kwam ik bij e-boekhouden.nl en dat ziet er in mijn ogen wel veel belovend uit. Wellicht heeft iemand nog tips voor een goede software.

 

Ben gister avond aan de slag geweest met een tabel in excel om winst te berekenen en te betalen BTW, als het goed is klopt het. Ik heb de btw aftrek en inkoop - verkoopprijs berekend en als ik ze naast elkaar houdt dan klopt het. Klopt het zo?

 

https://www.imgdumper.nl/uploads9/5e26d7160bb2a/5e26d7160216a-som.jpg

 

Als iemand nog tips heeft tot betrekking het boekhouden hoor ik het graag, ik ben bereid om er tijd in te steken want vindt het zeker interessant. Alleen zoals Roel al aangaf komt er meer bij kijken dan btw bedrad rekenen op de inkoop afschrijvingen. 

 

Met vriendelijke groet, 

 

Jort

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.