• 0

Parallelimport gebruikte machines

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
5 minuten geleden, herman van der helm zei:

Alles mag ...

Is dat zo ?

TS heeft het niet over parallelimport binnen de EER, maar van buiten de EER.


Het zou wel heel makkelijk worden om een nieuwe machine, na 1 dag buiten de EER gebruikt te hebben, als tweedehands te importeren, en zo het verbod van parallelle  import te omzeilen.

 

Parallelimport is wat het is, zonder onderscheidt tussen nieuw en gebruikt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
48 minuten geleden, Cosara zei:

Parallelimport is wat het is, zonder onderscheidt tussen nieuw en gebruikt.

 

Serieus?

 

In de automarkt is de handel in grey import tweedehands auto's de normaalste zaak van de wereld, denk bv aan Japan naar UK. Ook de handel in bv tweedehands kleding of muziekinstrumenten uit de VS wordt door merkeigenaren niet belemmerd. Kon maar één voorbeeld vinden van een probleem met grey import van secondhand equipment, en dat waren tweedehands tandartsstoelen naar Libanon, omdat de Libanese wet toestemming van de merkhouder vereist.

 

Zou me niet verbazen als de toepassing van merkrechten binnen de EER alleen geldt voor nieuwe producten. 

 

Daar moet toch in de machinehandel meer over bekend zijn. En anders bij laptops of camera's wellicht... Naaimachines!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Twa, ik zit al 40 jaar in de machinehandel. Ik verkoop/ verkocht naar alle landen van de wereld machines. Als er een officiële importeur is zijn er altijd parallel importen en daar viel weinig aan te doen. Sinds 1995 toen de machinerichtlijn werd ingevoerd, is deze grijze import behoorlijk teruggedrongen. De CE markering met zijn verplichte technisch constructie dossier zorgde voor aansprakelijkheidsperikelen die de grijze importeur kopschuw maakte.

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, herman van der helm zei:

Twa, ik zit al 40 jaar in de machinehandel. <> De CE markering met zijn verplichte technisch constructie dossier zorgde voor aansprakelijkheidsperikelen die de grijze importeur kopschuw maakte.

 

Dat geloof ik graag. Maar de Machinerichtlijn heeft niks met merkrechten te maken. 

 

Quote

Machines zijn er in honderden soorten en maten. Om voor al deze machines in detail in wetgeving vast te leggen waaraan ze moeten voldoen, is een onmogelijke opgave. De Europese Unie heeft om deze reden globale wetgeving ontwikkeld in de vorm van de Machinerichtlijn. Deze richtlijn is in Nederland verwerkt in het Warenbesluit Machines. De eisen zijn dus niet vrijblijvend maar wettelijk vastgelegd.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.