loading
Ga naar inhoud
tim106gti
Verberg

Hoeveel € per KwH doorbelasten opladen EV?

vraag

Ik neem aan dat meer ondernemers tegen dit punt aanlopen maar heb er nog maar heel weinig over gelezen. Wij hebben een Renault ZOE50 aangeschaft op onze VOF. Ook thuis een laadpunt laten installeren. Eerder hadden we al zonnepanelen op ons huis laten installeren. Met een (behoorlijke) overcapaciteit ivm het voornemen om een EV aan te schaffen. 

 

Hoeveel € per Kwh mag ik nu doorbelasten van privé naar de zaak ivm het opladen van de auto? Bedraagt dit de kale stroomprijs a 22/23 cent? Of slechts de vergoeding die ik anders voor het 'terugleveren' zou ontvangen a 8/9 cent? Of mag ik ook een deel van de 'vaste aansluitkosten' nog doorbelasten?

Link naar bericht
Delen op andere sites

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ik zit hier ook mee, wat ik her en der op fora en via-via van accountants hoor en lees is dat je wat hoger mag zitten dan de kostprijs (die 22ct), je moet er privé ook moeite voor doen namelijk (meter aflezen, rekening maken e.d., ook al laat ik in het midden of je dit ook echt doet en of het moet). Daarnaast zijn de commerciële tarieven ook al gauw >35ct. Dus het zou geen probleem moeten zijn als je hier zo'n 30 á 35ct/kWh voor rekent, voor zover ik nu weet.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Volgens mij worden hier zaken door elkaar gehaald. 22/23 cent per kWh is niet de 'kostprijs', maar de gaande marktprijs inclusief btw. Die prijs is ook waar je een beetje vanuit moet gaan.

 

Bovendienzit normaal gesproken een groot deel milieubelasting in dat tarief, die je als zonnepaneelexploitant al in eigen zak steekt. Om daar dan nog eens ver boven te gaan zitten zou wat al te gek zijn. En bovendien weinig marktconform.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

In essentie benader je het op dezelfde manier als met elke andere brandstof,  nu niet op basis van de prijs/liter, maar de prijs /kWh en die vind je gewoon op de energierekening. 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant 'in ruste', gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Maar die prijs verschilt wel enorm: als je thuis laadt betaal je een gangbaar tarief van ongeveer 20-25 ct/kWh, maar bij snellaad-stations betaal je soms een veelvoud daarvan.  Dat kan echt belachelijk hoog oplopen, tot 79 ct/kWh of misschien nog wel meer. In dergelijke situaties betaal je per kilometer meer aan laadkosten dan je zou betalen aan benzine of diesel voor een vergelijkbare auto. 

 

Die 20-25 ct/kWh is wat je 'gewoon' betaalt voor je electra in huis, inclusief transportkosten, netbeheer en de hele heisa - het kWh tarief is gelijk voor het opladen van je auto of het opwarmen van je magnetronmaaltijd, en gaat via dezelfde meter. 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Om nog een perspectief toe te voegen, mijn boekhouder was van mening dat je als eenmanszaak jezelf niet zo zeer kosten in rekening kunt brengen, terwijl je met 'n BV structuur daar meer ruimte hebt (ook qua tarief dat je rekent) omdat je met losse entiteiten zit. Zijn voorstel was om in mijn geval de energierekening naar rato van verbruik van de laadpaal versus het huis op te voeren als kosten en ook de btw daarvan terug te vragen. Wellicht is dat nog 'n opzet waar iemand iets mee kan. Zelf zie ik er nog wat hindernissen zodra je met zonnepanelen aan de gang gaat maar het gesprek daarover loopt nog, ik ben dan ook benieuwd naar de andere ideeën in het topic.


Next Pulse

Freelance software engineer

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 15 leden online en 147 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké