Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
tim106gti

Hoeveel € per KwH doorbelasten opladen EV?

Recommended Posts

Ik neem aan dat meer ondernemers tegen dit punt aanlopen maar heb er nog maar heel weinig over gelezen. Wij hebben een Renault ZOE50 aangeschaft op onze VOF. Ook thuis een laadpunt laten installeren. Eerder hadden we al zonnepanelen op ons huis laten installeren. Met een (behoorlijke) overcapaciteit ivm het voornemen om een EV aan te schaffen. 

 

Hoeveel € per Kwh mag ik nu doorbelasten van privé naar de zaak ivm het opladen van de auto? Bedraagt dit de kale stroomprijs a 22/23 cent? Of slechts de vergoeding die ik anders voor het 'terugleveren' zou ontvangen a 8/9 cent? Of mag ik ook een deel van de 'vaste aansluitkosten' nog doorbelasten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit hier ook mee, wat ik her en der op fora en via-via van accountants hoor en lees is dat je wat hoger mag zitten dan de kostprijs (die 22ct), je moet er privé ook moeite voor doen namelijk (meter aflezen, rekening maken e.d., ook al laat ik in het midden of je dit ook echt doet en of het moet). Daarnaast zijn de commerciële tarieven ook al gauw >35ct. Dus het zou geen probleem moeten zijn als je hier zo'n 30 á 35ct/kWh voor rekent, voor zover ik nu weet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij worden hier zaken door elkaar gehaald. 22/23 cent per kWh is niet de 'kostprijs', maar de gaande marktprijs inclusief btw. Die prijs is ook waar je een beetje vanuit moet gaan.

 

Bovendienzit normaal gesproken een groot deel milieubelasting in dat tarief, die je als zonnepaneelexploitant al in eigen zak steekt. Om daar dan nog eens ver boven te gaan zitten zou wat al te gek zijn. En bovendien weinig marktconform.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Share this post


Link to post
Share on other sites

In essentie benader je het op dezelfde manier als met elke andere brandstof,  nu niet op basis van de prijs/liter, maar de prijs /kWh en die vind je gewoon op de energierekening. 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar die prijs verschilt wel enorm: als je thuis laadt betaal je een gangbaar tarief van ongeveer 20-25 ct/kWh, maar bij snellaad-stations betaal je soms een veelvoud daarvan.  Dat kan echt belachelijk hoog oplopen, tot 79 ct/kWh of misschien nog wel meer. In dergelijke situaties betaal je per kilometer meer aan laadkosten dan je zou betalen aan benzine of diesel voor een vergelijkbare auto. 

 

Die 20-25 ct/kWh is wat je 'gewoon' betaalt voor je electra in huis, inclusief transportkosten, netbeheer en de hele heisa - het kWh tarief is gelijk voor het opladen van je auto of het opwarmen van je magnetronmaaltijd, en gaat via dezelfde meter. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om nog een perspectief toe te voegen, mijn boekhouder was van mening dat je als eenmanszaak jezelf niet zo zeer kosten in rekening kunt brengen, terwijl je met 'n BV structuur daar meer ruimte hebt (ook qua tarief dat je rekent) omdat je met losse entiteiten zit. Zijn voorstel was om in mijn geval de energierekening naar rato van verbruik van de laadpaal versus het huis op te voeren als kosten en ook de btw daarvan terug te vragen. Wellicht is dat nog 'n opzet waar iemand iets mee kan. Zelf zie ik er nog wat hindernissen zodra je met zonnepanelen aan de gang gaat maar het gesprek daarover loopt nog, ik ben dan ook benieuwd naar de andere ideeën in het topic.


Next Pulse

Freelance software engineer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 13 leden online en 453 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept