• 0

Aandelen financieren

(aangepast)

ik heb een deal gesloten om 33,3% van de aandelen te kopen van de bv waar ik 15 jaar werkzaam ben. (Lang verhaal kort: vanaf dag 1 betrokken bij bv, later in loondienst, wilde of weg of inkopen, dga’s kiezen voor inkoop)

verwacht hiervoor 300k te moeten betalen. Ik richt Holding op, zijn straks dus drie Holdings en werkmaatschappij. Heb cash 125k. Deal wordt: 150k meteen betalen, rest kan in bijvoorbeeld drie jaar.

Hoe ga ik 175k betalen? Ontvang straks 110k fee, heb genoeg aan 60k als loon. Kan ik iets met de resterende 50k om terug te betaken? (Ik ken de regels mbt fee, minimaal loon etc) . Verwachte winst per jaar 30k, hoe kan ik deze aanwenden voor de resterende 175k? 

 

aangepast door Norbert Bakker
Opmaak (vetgedrukt)hersteld
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt, de 30k verwachte winst uit werkmaatschappij is per aandeelhouder, dat scheelt weer. Is het overigens niet zo dat ik een fors % van de fee ‘moet’ verlonen en als ik dat niet doe ik een aanslag loonbelasting kan verwachten?

 

de 30k is van de werkmaatschappij

Link naar reactie
  • 1

Je loon moet op 75% van een vergelijkbaar marktconform loon liggen. Dat je fee hoger is, is in beginsel geen probleem. 

 

Stel dat je van 110k fee, 60k loon en bijvoorbeeld nog 10k kosten dus 40k winst in je holding overhoudt, dan betaalt je holding daarover nog 16,5% vpb. Resteert netto voor aflossing 33k.

 

Dan nog 10k dividend uit de werk BV. Totaal 43k voor aflossing lening. Dus dik 4 jaar bezig met aflossen.

 

Overigens komt de prijs voor je aandelen (300k voor 33%) mij wel erg hoog over als het dividend 10k is...  dat impliceert dat je 30 jaar doet over het terugverdienen van je koopsom...!?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Is die 90k de totale winst in het bedrijf (dus 100% van de winst is dividend?)

 

 

Jouw eerste vraag zou moeten zijn of de waardering (nu 900 kEUR) realistisch is voor het bedrijf zoals het is.

 

In principe zou ik voor de terugverdientijd rekenen met het dividend (of in ieder geval de winst in onderneming naar rato), en mogelijk een stuk van je fee voor zover die hoger ligt dat het salaris.

 

Je fee is verder gewoon salaris en is dus voor je werk en zou dus niet moeten meetellen voor de terugverdientijd..

Wil je een ervaren ondernemer op speed-dial hebben als je tegen complexe problemen aanloopt bij het ondernemen? Advies en ondersteuning voor ondernemers en bedrijven bij o.a. conflicten, strategische samenwerkingen, waarderingen, acquisities, investeringen en overnames (via Newmatter).

 

De Kennisbank voor investeerders over investeren!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Brmsbv,

 

 Terechte opmerkingen van de andere. Is de prijs wel de juiste. Eigenlijk kan je dit pas echt goed beoordelen bij het zien van de volledige jaarrekening. 

 

Antwoord op jouw vraag, hoe e.e.a. te financieren? Hier zijn meerdere opties denk aan banken, hoewel dit een lastige kan zijn. De aanvraag dient goed onderbouwd te zijn en dan wil men dit soort transactie financieren. Ook zijn er alternatieve financiers die voor dit soort transacties open staan. 

 

Houd er rekening mee dat de looptijd altijd kort is, max. 5 jaar.

 

Mod-edit: acquisitie verwijderd...

 

Gr. Peter

aangepast door Hans van den Bergh
Acquisitietekst verwijderd
Link naar reactie
  • 0

Waarom betaal je niet wat je nu al kunt betalen en leg je met de overige aandeelhouders vast dat je met toekomstige dividend-uitkeringen (of andere geldstroom natuurlijk) aandelen bij mag kopen, tot aan een maximum van 33%?

 

Hoef je niks te lenen en te financieren, zij hebben een duidelijke commitment van jou en jij van hun. Lijkt mij de simpelste oplossing.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.